فرآیندهای بین دستگاهی الکترونیکی می‌شود

شهردار کرمان در آیین رونمایی از فاز اول پروژه «الکترونیکی‌سازی فرآیندهای بین‌دستگاهی، گفت: کوتاه‌کردن فرآیندهای اداری سازمان‌های خدمت‌رسان، یکی از هنرهای مسئولان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، محسن تویسرکانی در آئین رونماییِ فاز اول پروژه الکترونیکی‌سازی فرآیندهای بین‌دستگاهی اظهار کرد: عمده گلایه‌های ثبت شده مردم در دستگاه‌های نظارتی، معطلی در ادارات دولتی است؛ برخی از دستگاه‌ها که متهم ردیف اول اتلاف وقت مردم هستند، باید فرآیندها را کوتاه کنند تا از این طریق علاوه بر جلب رضایتمندی حداکثری، تکریم ارباب‌رجوع و صرفه‌جویی اقتصادی، با فساد اداری نیز مبارزه شود.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های جدی در حوزه مدیریت شهری، موضوع واسطه‌ها و سوءاستفاده از موقعیت‌های اقتصادی است، افزود: کوتاه‌کردن فرآیندهای اداری سازمان‌های خدمت‌رسان، یکی از هنرهای مسئولان است؛ روش‌های سنتی در دنیا منسوخ شده است و در پروژه‌های الکترونیکی، اگر دستگاه‌ها با هم همکاری کنند، خدمات‌شان نمود بیشتری پیدا می‌کند.

شهردار کرمان رابطه دولت و مردم را نیازمند اعتماد حداکثری دانست و بر ضرورت عدم مراجعه حضوری ارباب‌رجوع به شهرداری تأکید کرد و گفت: مدیران می‌توانند از این طریق، عملکرد زیرمجموعه خود را رصد کرده و از ذائقه شهروندان نیز آگاه شوند.

وی با بیان اینکه هنوز در فاز اول این پروژه هستیم و هنر ما این است که شهر کرمان را در کشور متمایز کنیم، تصریح کرد: با این اقدام، حذف واسطه‌گری و حاکمیت شفافیت رخ می‌دهد که امیدواریم دولت نیز به زیرساخت‌های الکترونیکی نگاه ویژه و در فرآیند تعامل با دستگاه‌های خدمت‌رسان مشارکت کند.

دستگاه‌های خدمت‌رسان برای وقت مردم ارزش قائل شوند

علیرضا نادری رییس‌شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این آئین با بیان اینکه وقت و کار مردم نزد ما امانت است، افزود: حتی یک دقیقه معطلی شهروندان، خیانت در امانت است و دستگاه‌های خدمت‌رسان باید برای وقت مردم ارزش قائل شوند.

وی با تشکر از مدیران و کارشناسان شهرداری که سردمدار این پروژه بودند، تأکید کرد: همه مسئولان، باید کار مردم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام داده و از مواجهه مستقیم با شهروندان خودداری کنند.

رونماییِ بیش از ۵۰ خدمت الکترونیکی در پلتفرم «کرمان من»

وحید خطیبی معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان این پروژه را یک اتفاق ارزشمند در مسیر فرآیندهای خدماتی شهرداری کرمان بیان و تأکید کرد: در هدف‌گذاری فاز اول این پروژه، که قرار بر کاستن از مراجعات حضوری شهروندان است، سعی شد ارگان‌هایی مانند شرکت توزیع نیروی برق شمال استان، اداره‌کل راه و شهرسازی، سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان نظام مهندسی کرمان، که بیشترین مراودات را با شهرداری دارند، مشارکت داده شوند.

وی، افزود: تراکم فرآیندهای دستی در شهرداری، انبوهی از کارکردهای غیرالکترونیکی است که در سردرگمی و نارضایتی مردم اثرگذار است و دلیل اصلی آن، نبود تعاملات بین‌دستگاهی و کم‌بودن ارتباطات دوسویه بین‌سازمانی است که بر کثرت فرآیندهای دستی تأثیر گذاشته است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان با اشاره به جعل اسناد و بروز فساد اداری، عدم شفافیت در فرآیندها، سرعت پایین اجرای کار، عدم امکان رصد مراحل و مراجعه مکرر در فرآیندهای دستی که شهروندان را دچار دردسر کرده است، گفت: در بعضی آمار، ۲۰ مورد جابه‌جایی یک مراجعه‌کننده بین دو ارگان مشاهده شده، که نارضایتی‌های متعددی را در میان شهروندان کرمانی ایجاد کرده است.

وی رویکرد شهرداری را در دو سال اخیر، عبور از فرآیندهای دستی به‌طور کلی بیان کرد و گفت: به‌طور متوسط در هرماه یک سامانه رونمایی شده و در ۱۸ ماه گذشته، بیش از ۵۰ خدمت الکترونیکی در پلتفرم «کرمان من» به بهره برداری رسیده است؛ این پلتفرم به پنجره واحد وزارت کشور متصل است و هر فعالیت الکترونیکی در شهرداری کرمان، در این پلتفرم یکپارچه بارگذاری شده است.

خطیبی از برگزاری بیش از ۸۰ نشست کارشناسی درون و برون‌سازمانی برای رسیدن به درک مشترک و موافقت مدیران ارشد دستگاه‌های خدمت‌رسان با سازمان «فاوا» و پیاده‌سازی درخواست‌های واصله و فرآیند آزمون و کسب بازخورد برای دستیابی به یک نقطه پایدار خبر داد و گفت: گرچه در حوزه فرآیندی از زیرساخت هوشمند تمام‌عیار محروم هستیم، اما چاره‌ای نداریم جز اینکه این چالش‌ها را با همیاری و با برگزاری جلسات متعددِ کارشناسی، رفع کنیم.

بررسی زمان پاسخگویی مکاتبات مردم در حکمرانی هوشمند

در این آئین سیدمحمدصادق تقوی رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به انجام اصلاحات و هوشمندسازی فرآیندها در جلسات متعدد این کمیسیون، گفت: در حکمرانی هوشمند، شهرداری و دستگاه‌های مختلف خدمت‌رسان، از این پروژه برای خدمتگزاری مطلوب به مردم استفاده کرده و ضمن آموزش و اطلاع‌رسانی به شهروندان، زمان پاسخگویی مکاتبات آنان نیز بررسی می‌شود.

در ادامه، سیدمهدی قویدل معاون اجتماعی دادگستری استان کرمان نیز گفت: بزرگترین چالشی که با آن مواجه هستیم، عدم شفافیتی است که باعث بروز آسیب‌ها و فسادها شده است؛ بنابراین، شفافیت در سه موضوع زیرساخت‌ها، رویکردها و مدیریت‌ها، یک ضرورت است که امیدواریم با آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و در راستای شفاف‌سازی در همه مراحل کاری، به سمت استفاده از این سامانه‌ها برویم.

رضا حافظی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به سردرگمی و تردد ارباب‌رجوع بین دستگاه‌های مختلف گفت: هوشمندسازی خدمات می‌تواند شفافیت و سرعت عمل کار را بالا برده و یکپارچه‌سازی کرده و منشأ خیر و برکت شود.

عباس طوفان رئیس سازمان مهندسی ساختمان هم با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان، با دستگاه‌های مختلفی در ارتباط است، از ایجاد سامانه یکپارچه در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خبر داد و افزود: بروکراسی در سال‌های گذشته باعث تخلفاتی شده بود که با ایجاد چنین سامانه‌هایی، مشکلات حل خواهد شد؛ سازمان نظام مهندسی ساختمان، درخصوص تخلفات ساخت‌وساز بیشترین حجم کار را با شهرداری دارد.

رضا مسعودی مدیر جدید توزیع برق شهرستان کرمان با اشاره به تأثیر همکاری دوطرفه در راستای کاهش مراجعات مردمی و تسریع در انجام خدمات در این سامانه گفت: ایراداتی در برقراری ارتباطات بین دو سازمان ایجاد شده بود که با این اتفاق مطلوب، برطرف می‌شود.

همچنین حسین ساجدی‌فر مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ایجاد سالم‌سازی مناسبات در هوشمندسازی گفت: این سامانه با تکیه بر دانش جوانان بومی کرمان شکل گرفته و امید است سامانه شهر هوشمند نیز به‌زودی راه‌اندازی شود.

کد خبر 795570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.