آغاز طرح نهضت احیای نان کامل به دلیل افزایش بیماری‌های غیرواگیر

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت استان مرکزی گفت: ایده طرح نهضت احیای نان کامل به دلیل افزایش بیماری های غیر واگیر دار مانند فشار خون، دیابت در سطح جامعه و استان مرکزی در سال۹۷ آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، نسرین یادگاری صبح امروز _دوشنبه نهم مهر_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایده طرح نهضت احیای نان کامل بواسطه افزایش بیماری‌های غیر واگیر دار مانند فشار خون، دیابت در سطح جامعه و استان در سال ۹۷ آغاز شد.

وی افزود: در مرحله نخست ۶۰ نفر را که در دارای بیماری دیابت بودند بررسی کردیم و نان درصد کامل به آنها دادیم.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت استان مرکزی ادامه داد: این افراد سه ماه نانی که حاوی مواد مغذی بود مصرف کردند و پس از بررسی‌ها و آزمایشات، مشخص شد بیماری قند و حتی فشار خون آنها بهبود پیدا کرده است.

یادگاری افزود: به همین علت این ایده گسترش یافت و اکنون استان مرکزی پایلوت اجرای نان کامل در کشور است.

وی گفت: نان کامل از آرد کامل، که ماده اصلی تشکیل دهنده خمیر است، تهیه شده است. رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت افزود: آرد کامل از آسیاب دانه گندم بدون حذف اجزای آن) جوانه، نشاسته و پوسته (تولید و سبوس آن کمتر گرفته شده است، سبوس از مواد غذایی مورد نیاز باکتری‌های روده است که علیه بیماری‌های میکروبی روده عمل می‌کند و سیستم ایمنی بدن را نیز فعال کرده و موجب جلوگیری از یبوست می‌شود.

یادگاری اظهار کرد: زمانی که نان با آرد کامل پخته شود بخش قابل توجهی از انرژی، پروتئین، کربوهیدرات (نشاسته) و ویتامین‌های گروه ب و ویتامین‌ها و املاح مختلف سدیم، پتاسیم، منیزم، و املاح دیگری که به صورت ریزودرشت در داخل آرد کامل وجود دارد را خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۵ نانوایی در کل استان تافتون و لواش و دو نانوایی هم در اراک سنگک با آرد کامل پخت می‌کنند، ادامه داد: در ارزیابی‌هایی که انجام دادیم نان کامل در استان مرکزی کیفیت مد نظر را حفظ کرده و وضعیت پخت آن خوب است.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت استان مرکزی تاکید کرد: ارزیابی نان کامل از سوی مجلس شورای اسلامی به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شده و از اجرای این طرح حدود سه سال است که می‌گذرد و دیگر می‌توان نقطه ضعف‌ها و قوت این طرح را بررسی کرد به همین علت مجلس با واگذاری این طرح می‌خواهد بداند مصرف این نان چه تأثیری در بیماری و سایر موارد داشته است.

یادگاری با تاکید بر اینکه مردم می‌توانند در سامانه نظر به آدرس Nazar.ir از کیفیت نانی که خرید کرده‌اند نظرات خود را ثبت کنند گفت: به نظر من مردم این سامانه را نمی‌شناسند، با نصب این سامانه بر روی گوشی‌ها همراه خود می‌توانند از نزدیک‌ترین نانوایی‌ها روی نقشه باخبر شده و تجربه خرید نان خود را ثبت کنند تا مسئولین این نظرات را دیده و مطابق با خواست مردم برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: نان کامل حاوی بهترین غلات سبوس دار است که مصرف آن در پیشگیری و درمان بیماری دیابت نوع یک و نوع دو می‌تواند با کنترل ای وان سی کمک کننده باشد.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: مصرف این نان حتی می‌تواند در درمان بیماری‌های روحی و روانی اثر مثبت داشته باشد زیرا افرادی که کمبود ویتامین «ب» دارند، مشکلات روحی و روانی پیدا خواهند کرد.

یادگاری افزود: با مصرف نان کامل ویتامین ب به طور کامل به بدن رسیده و از این بیماری‌ها جلوگیری می‌شود، از این رو با حذف موانع و رواج این نان در بین مردم که بهبود دهنده سلامت مردم است، می‌تواند مقدس باشد.

کد خبر 795546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.