جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا اسفند / پاییزی کم بارش در انتظار آسمان کشور

بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی، بارش پاییز کمتر از نرمال و بارش زمستان در محدوده نرمال خواهد بود و میانگین دمای هوای کشور طی پاییز و زمستان یک تا دو درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور از نیمه مهر تا نیمه آبان ۱۴۰۳ (اکتبر ۲۰۲۴) بارش کشور در غرب، شمال غرب و دو سوی دامنه‌های البرز مرکزی و غربی کمتر از نرمال و برای سایر مناطق در محدوده نرمال است، بارش نرمال این ماه در بخش‌های عمده‌ای از جنوب و شرق کشور قابل توجه نیست، احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال این دوره در بیشتر مناطق کشور به جز مناطق محدودی در کوه‌های زاگرس میانی و شمال شرق کشور، کمتر از ۲۰ درصد است.

میانگین دمای هوا برای شمال شرق، شرق و مناطق مرکزی کشور نرمال، برای شمال غرب و غرب کشور تا دو درجه و برای سایر مناطق تا یک درجه بیش از نرمال پیش‌بینی شده است.

نیمه آبان تا نیمه آذر ۱۴۰۳: اگرچه طی این مدت میانگین بارش کشور کمتر از نرمال خواهد بود، اما کاهش بارش برای زاگرس میانی و جنوبی پیش‌بینی شده است، کاهش بارش برای نوار شمالی و بخش‌هایی از جنوب شرق و مرکز کشور قابل توجه نیست، احتمال وقوع بارش بیش از نرمال طی این دوره در اغلب مناطق کشور حدود ۲۰ درصد یا کمتر از آن است، شمال غرب محتمل‌ترین منطقه برای بارش نرمال است.

میانگین دما نیز برای بیشتر نقاط کشور یک تا دو درجه فراتر از نرمال برآورد می‌شود و فقط در بخش‌های محدودی از شرق و جنوب شرق تا یک درجه فراتر از نرمال خواهد بود.

نیمه آذر تا نیمه دی ۱۴۰۳: میانگین بارش کشور در این بازه زمانی نسبت به ماه پیش از آن بهتر می‌شود و برای اکثر مناطق کشور در محدوده نرمال پیش‌بینی شده است و تنها در استان‌های غربی متمایل به کمتر از نرمال است، همچنین احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در اغلب مناطق کشور برابر با نرمال بلندمدت خواهد بود.

میانگین دمای هوای این ماه در مناطق محدودی از شرق کشور نرمال برای استان‌ها در دو سوی زاگرس یک تا دو درجه و در سایر مناطق تا یک درجه فراتر از نرمال برآورد می‌شود.

نیمه دی تا نیمه بهمن ۱۴۰۳: انتظار می‌رود بارش این ماه در زاگرس میانی و جنوبی گرایش به کمتر از نرمال داشته و سایر مناطق کشور در محدوده نرمال باشد، مقادیر پیش‌بینی شده برای کاهش بارش روی زاگرس اعداد درشتی نیستند، احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در اغلب مناطق کشور برابر با نرمال بلندمدت خواهد بود.

دمای هوای این ماه برای نوار ساحلی خزر و بخش‌های محدودی از شرق و مرکز کشور نرمال، برای استان‌ها در دو سوی زاگرس یک تا دو درجه و برای سایر مناطق تا یک درجه فراتر از نرمال مورد انتظار است.

نیمه بهمن تا نیمه اسفند ۱۴۰۳: میانگین بارش این ماه در محدوده نرمال با گرایش به کمتر از نرمال خواهد بود، بارش در مناطق مرکزی و جنوبی نسبت به ماه قبل بهتر می‌شود، بر این اساس، در دو سوی البرز و بخش محدودی از شمال شرق متمایل به کمتر از نرمال، در استان‌های دو سوی زاگرس و جنوب غرب کشور کمتر از نرمال و برای سایر مناطق نرمال برآورد می‌شود.

میانگین دمای هوا برای کل کشور از یک تا دو درجه فراتر از نرمال برآورد می‌شود، اما در استان‌های نوار شرقی و سواحل خزر قدری متعادل خواهد بود.

احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال (فصلی): بر اساس نقشه پیش‌بینی‌های ماهانه برونداد مدل مرکز پیش‌بینی‌های میان مدت اروپا موسوم به SEAS-۵.۱، بارش انباشته کشور تا بهمن در محدوده کمتر از نرمال برآورد می‌شود، بیشترین و کمترین کاهش به ترتیب در امتداد کوه‌های زاگرس و مناطق مرکزی جنوبی کشور مورد انتظار است.

در مقیاس فصلی، بارش پاییز کمتر از نرمال و بارش زمستان در محدوده نرمال خواهد بود. در خصوص دمای هوای کشور نیز انتظار است، میانگین دمای هوای کشور طی پاییز و زمستان یک تا دو درجه بیش از نرمال باشد.

گفتنی است؛ درستی گزارش پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بین ۶۵ تا ۷۰ درصد و در ماه‌های گرم درستی پیش‌بینی بارش کمتر از ماه‌های سرد سال است.

جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا اسفند / پاییزی کم بارش در انتظار آسمان کشور

هوای زمستان ۲ درجه گرم‌تر خواهد بود

بر پایه تحلیل نقشه‌های هواشناسی، بارش انباشته کشور تا بهمن در محدوده کمتر از نرمال برآورد می‌شود و بیشترین و کمترین کاهش به ترتیب در امتداد کوه‌های زاگرس و مناطق مرکزی - جنوبی کشور مورد انتظار است.

در مقیاس فصلی، بارش پاییز کمتر از نرمال و بارش زمستان در محدوده نرمال خواهد بود، میانگین دمای هوای کشور طی پاییز و زمستان یک تا دو درجه بیش از نرمال خواهد بود و افزایش دما در مناطق غربی کشور بیش از سایر مناطق است که می‌تواند با کاهش نسبت بارش برف به باران، تأثیر منفی بر ذخیره آب زیر سطحی این مناطق داشته باشد.

بیشترین افزایش دما در ماه نوامبر (نیمه آبان تا نیمه آذر) رخ می‌دهد و میانگین دمای مناطق شرقی کشور نزدیک به نرمال است.

طی شش ماه دوم سال جاری، الگوی شاخص در نقشه‌های ارتفاع ژئوپتانسیل سطح hPa500 و فشار هوا در سطح متوسط دریا، حاکمیت فاز مثبت دورپیوند نوسان اطلس شمالی از اواخر پاییز تا زمستان است که با نابه‌هنجاری منفی ارتفاع ژئوپتانسیلی و فشار سطح متوسط دریا روی گرینلند تا ایسلند و مثبت روی آزور همراه است.

اگرچه چنین شرایطی از شکل‌گیری بیشتر امواج راسبی، کاهش دمای هوا در کالهک قطبی و بارش بیش از نرمال برف در مناطق شمالی اروپا پشتیبانی می‌کند، اما اغلب موجب محدود شدن جت قطبی در عرض‌های می‌شود.

با این حال، الگوهای همدیدی دو ماه اول پاییز تفاوت به نسبت زیادی با ماه‌های پس از آن داشته و به فاز منفی NAO گرایش دارد .

طی ماه اکتبر (نیمه مهر تا نیمه آبان) نابه‌هنجاری ارتفاع ژئوپتانسیلی سطح hPa 500 در سراسر نیمکره شمالی مثبت و فشار سطح متوسط دریا روی مناطق شرقی اطلس شمالی و غرب اروپا مثبت است و بیشینه نابه‌هنجاری مثبت روی حوضه خزر و شمال غرب کشور قرار دارد که مانعی برای عبور سامانه‌های بارشی از شمال غرب کشور است.

در ماه نوامبر (نیمه آبان تا نیمه آذر) نابه‌هنجاری مثبت ارتفاع ژئوپتانسیلی سطح hPa 500 روی فلات ایران مورد انتظار است که با نابه‌هنجاری مثبت فشار سطح متوسط دریا در این ماه همخوانی دارد.

در دوره مورد بررسی، بیشترین نابه‌هنجاری مثبت ارتفاع ژئوپتانسیلی در این ماه مورد انتظار است.

با این حال، نابه‌هنجاری مثبت ارتفاع ژئوپتانسیلی در مناطق شمال غربی و حوضه خزر کمتر از سایر مناطق کشور است که این وضعیت می‌تواند قدری به عبور سامانه‌های بارشی از شمال کوه‌های البرز و شمال غرب کشور کمک کند.

جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا اسفند / پاییزی کم بارش در انتظار آسمان کشور

جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا اسفند / پاییزی کم بارش در انتظار آسمان کشور

جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا اسفند / پاییزی کم بارش در انتظار آسمان کشور

جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا اسفند / پاییزی کم بارش در انتظار آسمان کشور

کد خبر 795453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.