گرمای مرداد بیش از حد نرمال بود / ثبت رکورد گرم‌ترین تابستان در سال ۱۴۰۳

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ایران گفت: شرایط میانگین دمایی کشور طی مرداد سال جاری در حدود ۲.۶ درجه رسید که نسبت به ۳۰ سال گذشته رکورد تاریخی و بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد.

احد وظیفه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه رکورد تاریخی ۳۰ ساله گرمای تابستانه طی سال جاری در کشور ثبت شد، اظهار کرد: مطابق بررسی‌ها اگر دمای هوا بالاتر از نرمال، یک تا دو درجه بیش از حد طبیعی باشد، به طور کامل در کشور محسوس است.

وی افزود: طی سال جاری فلات مرکزی به ویژه استان‌های تهران، قم، اصفهان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی، سمنان و مرکزی یک دوره گرم قابل ملاحظه را سپری کردند، به‌ویژه در مرداد سال جاری تعداد روزهایی که دما بالاتر از نرمال ثبت شد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ایران در پاسخ به اینکه آیا رکورد گرم‌ترین تابستانه تاریخی را پشت سر گذاشته‌ایم؟ تصریح کرد: طی سال ۱۴۰۲ بسیاری از ماه‌ها، گرم‌ترین رکورد در تاریخ اقلیمی کشور را ثبت کرد و میانگین دمای ایران به ۱۹.۵ درجه سانتی‌گراد رسید که این افزایش گرما در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بود، اما طی مرداد سال جاری افزایش گرما بیش از نرمال را تجربه کردیم.

وظیفه با بیان اینکه طی سال جاری آنومالی یا بی‌هنجاری دمایی بسیار بالاتر در مقایسه با سال گذشته نداشته‌ایم، چرا که سال گذشت گرم‌ترین سال را تجربه کردیم، گفت: با این شرایط حتی مناطق جنوب شرق و جنوب تا مرکز کشور طی اواخر هفته تیر سال جاری گرم‌ترین روزها را سپری کردند.

وی پیرامون اینکه شرایط میانگین دمایی کشور طی مرداد سال جاری در حدود ۲.۶ درجه رسید، اظهار کرد: این میانگین دمایی نسبت به مرداد ماه‌های ۳۰ سال گذشته رکورد تاریخی و بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ایران با اشاره به اینکه از ابتدای فصل تابستان سال جاری دمای هوا ۱.۶ درجه گرم‌تر از حد نرمال بود و بیشترین بی‌هنجاری دمایی با دمای ۲.۶ درجه در مرداد ثبت شد، عنوان کرد: دمای هوا در طول تابستان به طور میانگین بین یک تا دو درجه گرم‌تر از حد نرمال بود و در بعضی روزها شاهد بی‌هنجاری دمایی بودیم.

وی خاطرنشان کرد: فلات ایران به‌ویژه فلات مرکزی در تابستان با افزایش دمایی مواجه شد و شدت گرمای ایران در مرداد سال جاری تاریخی بود و بیشتر نقاط کشور تحت‌تأثیر این سیر صعودی دما بودند.

کد خبر 795435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.