نخستین باران پاییزی در اصفهان بیش از ۲۹ میلی‌متر ثبت شد/ کاهش ۷ درجه‌ای دمای هوا

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان گفت: براساس آمارها بارش نخستین باران پاییزی در شبانه‌روز گذشته در استان اصفهان ۲۹.۶ میلی‌متر ثبت شد.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی بیانگر خروج تدریجی موج ناپایدار از نیمه شمالی استان است.

وی افزود: بر اساس این وضعیت امروز آسمان کمی ابری تا قسمتی ابری در بعضی ساعات وزش باد باد به نسبت شدید و در مناطق مستعد و سردسیر نیمه شمالی و غرب استان رگبار پراکنده و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان ادامه داد: از فردا تا روز سه‌شنبه جوی پایدار خواهد بود و سپس از بعدازظهر دهم مهر تا وقت پنجشنبه دوازدهم با افزایش گرادیان فشار، وزش باد به نسبت شدید تا شدید و تندباد لحظه‌ای در بیشتر نواحی به ویژه نیمه غربی، مرکزی و جنوبی استان پیش‌بینی می‌شود که اوج وزش باد طی روز چهارشنبه است.

وی پیرامون اینکه شاهین‌شهر_هسا با ثبت هفت میلی‌متر رکورددار نخستین باران پاییزی در اصفهان است، گفت: در این مدت بیشترین بارش‌ها در شهرستان میمه با میانگین ۶.۶ میلی‌متر، فرودگاه شهید بهشتی اصفهان و دولت‌آباد ۳ میلی‌متر، نایین با ۲.۱ میلی‌متر، ورزنه ۲ میلی‌متر، کوهپایه یک میلی‌متر، دهق ۰.۸ میلی‌متر، اردستان، خوانسار و هرند با ۰.۷ میلی‌متر، چادگان ۰.۶ میلی‌متر، زواره و مورچه خورت با ۰.۴ میلی‌متر، بادرود ۰.۲ میلی‌متر، چوپانان ۰.۲ میلی‌متر و نطنز با ۰.۱ میلی‌متر ثبت و گزارش شده است.

امینی درباره صدور هشدار زرد هواشناسی با گرادیان فشار، وزش باد به نسبت شدید تا شدید، گردوخاک محلی و تندباد لحظه‌ای در بیشتر مناطق استان به ویژه نیمه غربی، مرکزی و جنوبی، اظهار کرد: فعالیت این سامانه از روز سه‌شنبه آغاز و تا وقت پنجشنبه هفته جاری تداوم دارد و اوج آن طی چهارشنبه یازدهم مهر پیش‌بینی شده است.

وی افزود: بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی اصفهان فعالیت سامانه مذکور در مناطق غربی، مرکزی، جنوبی به ویژه اصفهان، فرودگاه اصفهان، برخوار (دولت‌آباد)، نجف‌آباد، کبوترآباد، شهرضا، لنجان (زرین‌شهر)، مبارکه، شاهین‌شهر و میمه، ورزنه، سمیرم، چادگان، خوانسار، فریدن، دهاقان، دهق، بویین میاندشت، اسلام‌آباد موگویی، گلپایگان، فریدونشهر، نایین و کوهپایه محسوس‌تر است.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان نسبت به احتمال آبگرفتگی محلی معابر، جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی به ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی هشدار داده و در ادامه توصیه کرد و گفت: شهروندان از اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها بپرهیزند.

وی بر لزوم احتیاط در فعالیت کوه‌نوردی به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها و حفاظت از محصولات کشاورزی تاکید کرد.

امینی با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان چهار تا هفت درجه کاهش خواهد داشت، گفت: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۲۵ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۱۳ سانتی‌گراد می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۲۶ درجه سانتی‌گراد و بویین میاندشت با کمینه دمای شش درجه به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 795122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.