شگفتی و هیجان همراه با معماهای رازآلود

مجموعه سریال‌های معمایی همیشه طرفداران و بینندگان خاص خود را دارند، به‌ویژه اینکه مخاطب را به فکر و تخیل فرو می‌برند و فکر و ذهن او را بیش از سایر ژانرها با خود همراه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از پرطرفدارترین ژانرهای سینمایی و تلویزیونی، ژانر معمایی است. جذابیت‌های خاص برترین سریال‌های معمایی همچون داستان‌های هیجان‌انگیز، معماهای پیچیده و شخصیت‌های خاکستری، آن را به یکی از پرطرفدارترین سبک‌ها تبدیل کرده است.
طی سال‌های گذشته آثار متنوعی در این ژانر ساخته شده است که هر کدام از نقاط قوت مخصوص به خود بهره می‌برند. تعداد سریال‌های معمایی برتر ساخته شده در سراسر دنیا آن‌قدر زیاد است که تهیه فهرستی از بهترین‌ها کار دشواری است. در این گزارش تلاش کردیم به معرفی فهرست ۱۸ سریال رازآلود و معمایی برتر از نگاه وبگاه معتبر IMDb بپردازیم، همچنین از جوایز این مجموعه‌های پرهیجان نوشتیم.
همه سریال‌های معرفی‌شده در این مطلب امتیاز بالای هشت از نگاه IMDb دارند.

شرلوک

سال‌های پخش: ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷
امتیاز: ۹.۱
تعداد قسمت‌ها: ۱۳
تعداد فصل‌ها: ۴

شاید قرار دادن نام شرلوک هولمز در برابر کلمه معما یکی از بهترین معادله‌های دنیا باشد؛ به همین علت خیلی بیراه نیست اگر بگوییم سریال شرلوک یکی از مهیج‌ترین، پیچیده‌ترین و بهترین سریال‌های معمایی و رازآلود است. این سریال با بازی بندیکت کامبربچ و مارتین فریمن در نقش‌های شرلوک هولمز و دکتر جان واتسون، با اقتباس از داستان‌های معروف شرلوک هولمز، اثر آرتور کانن دویل ساخته شده است. ماجرای این سریال معمایی زمانی آغاز می‌شود که دکتر واتسون، پزشک سابق ارتش حین پیدا کردن محلی برای اقامت با فردی عجیب و مرموز به نام شرلوک هولمز آشنا می‌شود.

او کم‌کم درمی‌یابد که شرلوک استعداد خارق‌العاده‌ای برای حل پرونده‌های جنایی دارد که هیچ‌کس قادر به حلشان نیست. نخستین قسمت این سریال بیست‌وپنجم جولای ۲۰۱۰ (سوم مرداد ۱۳۸۹) پخش شد و به‌قدری محبوبیت پیدا کرد که در سال ۲۰۱۱ جایزه بفتا را برای عنوان بهترین سریال کسب کرد. این سریال معمایی نامزد دریافت ۲۴ جایزه در سال‌های مختلف شد و نقدهای بسیار خوبی را نیز دریافت کرد. در سال ۲۰۱۹، گاردین سریال را در رتبه شصتم فهرست ۱۰۰ برنامه برتر تلویزیونی قرن بیست‌ویکم قرار داد و آن را یکی از سریال‌های معمایی برتر نامید.

شگفتی و هیجان همراه با معماهای رازآلود

شنود

سال‌های پخش: ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸
امتیاز: ۹.۳
تعداد قسمت‌ها: ۶۰
تعداد فصل‌ها: ۵

این سریال توسط دیوید سایمون خلق شد. سایمون پیش از آن سابقه کار به عنوان نویسنده و خبرنگار جنایی را داشته است. او ایده ساخت این مجموعه را از تجربیات همکار خود، اد برنز، الهام گرفت. داستان این سریال کارآگاهی در شهر بالتیمور دنبال شده و بر سازوکارهای پیچیده و چندلایه قانون در آن تمرکز دارد. در هر کدام از فصل‌های سریال موضوعی متفاوت مورد بحث قرار می‌گیرد؛ از قاچاق غیرقانونی مواد مخدر گرفته تا سیستم بندرگاه، دولت، ادارات و مدارس همه در این اثر مشاهده می‌شوند.

بازیگران زیادی در سریال وجود دارند که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به دامینیک وست، ادریس البا، ایمی رایان، ایدان گیلن و ماکیل کنث ویلیامز اشاره کرد.

شگفتی و هیجان همراه با معماهای رازآلود

کارآگاه حقیقی

سال‌های پخش: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹
امتیاز: ۸.۹
تعداد قسمت‌ها: ۲۴
تعداد فصل‌ها: ۳

در هنگام یاد کردن از سریال‌های معمایی برتر نباید نام سریال کارآگاه حقیقی را فراموش کنیم؛ سریالی که با بازی ستاره دوست‌داشتنی هالیوود، یعنی متیو مک‌کانهی از سال ۲۰۱۴ کارش را آغاز کرد و به یکی از محبوب محبوب‌ترین سریال‌های معمایی تبدیل شد.

فصل اول این سریال کارآگاهی درباره دو پلیس و کارآگاه در ایالت لوئیزیانا است که به دنبال قاتلی سریالی هستند. فصل دوم سریال با بازی کالین فارل نیز درباره سه کارآگاه در ایالت کالیفرنیا است که روی دستگیری یک جنایتکار تمرکز کرده‌اند. این سریال در سال ۲۰۱۵ موفق به دریافت جایزه بهترین برنامه تلویزیونی بین‌المللی در جشنواره جوایز تلویزیونی بفتا شد.

شگفتی و هیجان همراه با معماهای رازآلود

دکستر

سال‌های پخش: ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ و ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲
امتیاز: ۸.۷
تعداد قسمت‌ها: ۹۶
تعداد فصل‌ها: ۹

دکستر یک سریال معمایی است که از یکم اکتبر ۲۰۰۶ تا بیست‌ودوم سپتامبر ۲۰۱۳ (سی‌ویکم شهریور ۱۳۹۲) پخش شد. این سریال که با اقتباس از کتاب دکستر قاتل خوابگرد اثر جف لیندزی ساخته شده است، درباره مردی است به نام دکستر مورگان با بازی مایکل سی هال است که در پزشکی قانونی کار می‌کند، همچنین یک زندگی موازی به عنوان قاتل سریالی دارد و به قتل مجرمانی می‌پردازد که سیستم عدالت نمی‌تواند آن‌ها را به سزای اعمالشان برساند. این سریال معمایی و رازآلود که در ۹ فصل ساخته شده است، رکورد بیشترین تماشاگران را برای یک برنامه تلویزیونی دارد که تا آن زمان ساخته شده بود. انتشار فصل اول سریال دکستر با استقبال چشمگیر مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شد، هر چند با گذشت زمان این محبوبیت تا حدودی از بین رفت. این سریال مهیج معمایی ۲۳ بار نامزد دریافت جوایز امی شد و در مجموع نیز ۹ بار نامزد دریافت جوایز گلدن گلوب شده است.

شگفتی و هیجان همراه با معماهای رازآلود

دارک

سال پخش: ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰
امتیاز: ۸.۷
تعداد قسمت‌ها: ۲۶
تعداد فصل‌ها: ۳

داستان این سریال آلمانی در شهری خیالی در آلمان می‌گذرد و درباره شخصیت‌هایی است که پس از گم شدن یک بچه، به دنبال حقیقت می‌گردند. در این سریال معمایی هیجان‌انگیز شاهد چهار خانواده مختلف و سفر در زمان‌های بی‌شمار آن‌ها هستیم. سریال Dark به عنوان نخستین سریال آلمانی زبان نتفلیکس بسیار مورد توجه قرار گرفت و منتقدان لحن، جلوه‌های بصری، هنرنمایی بازیگران، موسیقی و پیچیدگی روایت آن را ستودند.

شگفتی و هیجان همراه با معماهای رازآلود

خط وظیفه

سال‌های پخش: ۲۰۱۲ تاکنون
امتیاز: ۸.۷
تعداد قسمت‌ها: ۳۶
تعداد فصل‌ها: ۶

فساد پدیده‌ای است که بعضی سریال‌های معمایی برتر با محوریت آن ساخته شده‌اند. یکی از تاثیرگذارترین و خوش‌ساخت‌ترین این آثار را می‌توان سریال خط وظیفه دانست. این مجموعه انگلیسی روایتگر تلاش‌های گروهی از کارآگاهان واحد ضد فساد نیروی پلیس بوده و مملو از شخصیت‌های پیچیده و جذاب است. از جمله بازیگران این سریال کارآگاهی می‌توان به مارتین کامپستون، ویکی مک‌کلور، ادرین دانبار، آنا مکسول مارتین، لنی جیمز، کیلی هاوز، دنیل میز، تندی نیوتون و استفن گراهام اشاره کرد.

شگفتی و هیجان همراه با معماهای رازآلود

جداسازی

سال پخش: ۲۰۲۲ تاکنون
امتیاز: ۸.۷
تعداد قسمت‌ها: ۹
تعداد فصل‌ها: یک

داستان این سریال در آینده‌ای نه‌چندان دور روایت می‌شود و درباره شرکتی است که خاطرات کاری و شخصی کارمندانش را طی یک پروسه پزشکی جدا می‌کند.

شگفتی و هیجان همراه با معماهای رازآلود

شکارچی ذهن

سال‌های پخش: ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹
امتیاز: ۸.۶
تعداد قسمت‌ها: ۱۹
تعداد فصل‌ها: ۲

همه ما دیوید فینچر را با فیلم‌های پیچیده، هیجان‌انگیز و جذاب می‌شناسیم، بنابراین زمانی که این کارگردان برجسته تصمیم به عنوان کارگردان سریالی جدید معرفی شد، نظر بسیاری از مخاطبان آثار معمایی را به خود جلب کرد. این سریال به جرئت یکی از خوش‌ساخت‌ترین و بهترین سریال‌های کارآگاهی تاریخ است. مجموعه شکارچی ذهن بر اساس کتابی به همین نام ساخته شده و روایتگر تلاش‌های سه مأمور FBI برای کشف رمز و رازهای اذهان برخی از شناخته‌شده‌ترین و خطرناک‌ترین جنایت‌کاران آمریکاست. بازیگران اصلی سریال جاناتان گراف، هالت مک‌کالانی و آنا تورف هستند.

شگفتی و هیجان همراه با معماهای رازآلود

هانیبال

سال‌های پخش: ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵
امتیاز: ۸.۵
تعداد قسمت‌ها: ۳۹
تعداد فصل‌ها: ۳

شخصیت‌های دکتر هانیبال و ویل گراهام آن‌قدر در دنیا معروف است که نمی‌توان فهرست بهترین سریال‌های معمایی و رازآلود را بدون ذکر سریالی با این نام به پایان رساند. این سریال ترسناک و روان‌شناختی سال ۲۰۱۳ برای نخستین بار توسط شبکه NBC روی آنتن رفت. معماهای پیچیده، شخصیت‌های مرموز و داستان هیجان‌انگیز، این سریال را به یکی از سریال‌های معمایی برتر بین مردم و منتقدان تبدیل کرد و منتقدان و مخاطبان آن را یکی از بهترین سریال‌های ژانر ترسناک و یکی از بهترین سریال‌های تلویزیونی تاریخ می‌دانند. سریال با ۹۲ درصد نقد مثبت از سوی وبگاه راتن تومیتوز یکی از بهترین سریال‌های معمایی دنیا لقب گرفت.

شگفتی و هیجان همراه با معماهای رازآلود

کد خبر 794436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.