خلاقیت زیر ذره‌بین؛ حمایت هدفمند معاونت علمی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در نشست با اجتماع نخبگانی قم گفت: تفکر معاونت علمی ریاست جمهوری با وزارت علوم متفاوت است، هدف ما حمایت هدفمند است؛ در علوم و مهندسی سخت‌گیر، اما در علوم خلاقانه حامی‌ایم، چون این حوزه به توجه بیشتری نیاز دارد و تاکنون کم‌کار بوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع اساتید و نخبگان استان قم اظهار کرد: در خصوص درخواست دانشگاه علوم پزشکی اگر با ستاد سلامت ما ارتباط داشته باشند حتماً از پروژه‌هایشان حمایت می‌کنیم اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ما از یک طرح در چند مکان حمایت نمی‌کنیم و این تأیید و حمایت، بستگی به موارد دارد که نیاز به بررسی بیشتر هست و در این مقال نمی‌گنجد.

وی ادامه داد: در خصوص دانشگاه صنعتی نیز منابع ما محدود است؛ اگر تجهیزی در دانشگاه‌های کشور وجود داشته باشد دیگر تهیه نمی‌شود مگر این‌که آن تجهیز در هیچ دانشگاه و مراکز تحقیقاتی کشور وجود نداشته باشد و تهیه آن، مشروط بر این است که آن تجهیز در اختیار شبکه آزمایشگاهی کل کشور قرار گیرد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: طرز تفکر معاونت علمی ریاست جمهوری با معاونت علمی وزارت علوم تفاوت دارد. هدف معاونت ما این است که حمایت هدفمند داشته باشیم. ما در علوم و مهندسی سخت‌گیریم، اما در حوزه علوم خلاقانه حمایت‌گر خواهیم بود. چراکه این بخش نیاز به فعالیت بیشتری دارد و در این حوزه اقدامات کمتری صورت‌گرفته است.

افشین توضیح داد: در حوزه اختراعات، ما هزینه‌ی زیادی برای ثبت اختراع پرداخت می‌کنیم. اما این دلیل نمی‌شود که در ایران ثبت اختراع صورت نمی‌گیرد و ما امیدواریم که بتوانیم این مسئله را تقویت و تأمین کنیم.

وی درخصوص ادامه طرح شهاب گفت: این طرح متأسفانه قابل ادامه دادن نیست؛ چرا که تعداد دانش‌آموزان در این طرح به درستی محاسبه نشد و در حوزه دانش‌آموزی ما باید طرح‌هایی داشته باشیم که یک قسمت از جامعه هدف به سمت آن بیاید تا بتوانیم منابع مالی آن را تامین کنیم. همچنین طرح‌ها باید دو قابلیت مهم داشته باشند؛ یکی این‌که جذاب باشند و دوم این‌که مطابق با بودجه سازمان باشند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور بیان کرد: معاونت علمی در هر دوره‌ای تلاش خود را کرده است. ولی این‌که بگوییم هیچ خطایی در سیستم نیست امکان ندارد؛ چراکه این عرصه، عرصه خطاست و در قسمت معاونت ما دوست داریم روی پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم که ریسک داشته باشند، وگرنه نوآوری در کشور صورت نمی‌گیرد.

افشین در ادامه عنوان کرد: هر طرح مزیت‌ها و معایبی دارد. بنابراین طرح‌هایی که خوب باشد را احیا خواهیم کرد و ادامه خواهیم داد. چراکه هدف سازمان مهم‌تر از هر هدف دیگری است. ما معتقد بر این موضوع هستیم که به حوزه علوم انسانی باید توجه ویژه داشته باشیم و این عرصه، فضای گسترده‌ای برای کار و فعالیت دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم و عضو بنیاد ملی نخبگان در این نشست ضمن خیرمقدم به حسین افشین، معاون علمی، فناوری واقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، از وی درخواست کرد که نگاهی ویژه به استان قم داشته باشد.

نگاه اجرایی و مدیریت خوب، فرصتی برای جهش

شریفی عنوان کرد: با توجه به شناختی که بنده از افشین دارم، به یک جهش حقیقی و خوب در حوزه علوم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان امید داریم. با توجه به ظرفیت خوبی که کشور دارد و این‌که افشین نگاه اجرایی و مدیریتی خوب و انرژی بسیار بالایی دارد و انتظارات را شفاف بیان می‌کند این بهترین فرصت برای جهش است و امیدواریم با حضور وی شاهد دوران طلایی علم و فناوری باشیم.

مهدی مصری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز نقش علوم اجتماعی و علوم انسانی را بسیار مهم دانسته و عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی در بحث مراکز رشد فناوری بسیار جدی است و ان‌شاءالله با ساختار شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مرتبط بتواند به پیشرفت‌های گسترده‌ای دست پیدا کند.

وی در خصوص سرطان و پلاسما که موضوعات بسیار مهمی هستند توضیح داد: ما در این بخش‌ها نیازمند حمایت‌های گسترده‌ای هستیم. خصوصاً در بحث پلاسما، کشور بسیار دچار مشکل است و پلاسمای خارجی کیفیت خوبی ندارد. نظر به اینکه پلاسمای قم از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است؛ اگر بتوانیم پالایشگاه پلاسما را در قم احداث کنیم می‌توانیم به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنیم.

جلال رضایی نور، رئیس دانشگاه صنعتی قم نیز بیان کرد: طبق آخرین آمار منتشره، رتبه ایران در تولید علم در اسکوپوس ۱۵ است ولی رتبه در شاخص فناوری و نوآوری ۶۹ است و گویای فاصله عمیق بین حوزه مقالات و فناوری است. همچنین نسبت اختراعات و مقالات هم بسیار پایین است و ضرورت توسعه و تعمیق پارک‌های علم و فناوری با همین آمار مشخص خواهند شد.

بنیاد نخبگان حوزوی، ظرفیتی بزرگ در کشور

حجت‌الاسلام سیدعلی عماد، رئیس بنیاد نخبگان حوزوی نیز در این نشست اظهار کرد: تقریباً بزرگ‌ترین کانون نخبگانی علوم انسانی و اسلامی با ظرفیت بیش‌از دوهزار و ۷۰۰ نفر نخبه شناسایی شده و بیش‌از ۴۰۰ نفر سرآمد و نخبه علوم انسانی، در بنیاد نخبگان حوزوی است که ظریفیتی بزرگ است و پیوند آن با آن‌چه امروز در کشور جریان دارد، می‌تواند یک تحول عظیم را رقم بزند که امیدواریم با تلاش‌های مجاهدانه‌ی شما شاهد توفیقات بیشتری در این زمینه باشیم.

علیرضا رحیمی، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم نیز عنوان کرد: در حوزه آموزش‌وپرورش، برنامه منسجم و علمی برای استعدادیابی در سنین پایین نداریم و تنها مدارس استعداد درخشانی داریم که شاید آزمون‌های ورودی آن نیز از استانداردهای لازم برخوردار نباشند؛ لذا بسیاری از استعدادها در سن کم شناسایی نمی‌شوند. اگر شرایطی ایجاد شود که طرح شهاب شدت بگیرد و استعدادیابی کودکان در سنین پایین انجام شود با توجه به تاکیدات خاص مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت جایگاه کودکان، بسیار مفید و حائز اهمیت خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خیری، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم نیز، دانشگاه آزاد را از دانشگاه‌های موفق کشور دانسته و اعلام کرد: دانشگاه آزاد به این نتیجه رسیده که حیات آن بستگی به کارهای فناورانه دارد؛ لذا این قبیل کارها را در دستور کار خود قرار داده و اهمیت دوچندانی برای آن‌ها قائل شد.

شاهرخ اسدی، معاونت پژوهشی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران نیز عنوان کرد: سال ۱۳۹۷، ۲۳ پروژه اولویت‌دار کشور برای دولت الکترونیک تعریف شد. از شما خواهشمندیم که در این بحث ورود کنید و پیشرفت‌های انجام شده را با اهداف پروژه‌ها و همچنین هزینه‌هایی که برای آن‌ها صورت‌گرفته بررسی کنید. پس از چند سال نام این پروژه به پروژه‌های هوشمندسازی تغییر کرد؛ خواهشمندیم آن‌ها را بررسی کرده و پلی باشید برای اتصال مردم ایران به نخبگان تا سرمایه‌های ایران در بخش‌های نادرست و به دست افراد نادرست هدر نرود.

معصومه بردبار، رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) قم نیز در حوزه زیست‌بوم فناوری و نوآوری، خواستار راه‌اندازی و اجرای برنامه‌ای برای زیست‌بوم ملی بانوان ایران، با تأکید بر نقش محوری زن در خانواده و سایر محورهای موردنظر شد که افشین نیز با این طرح موافقت کردند.

در ادامه این مراسم یوسف زادی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم عنوان کرد: طرح احمدی روشن طرح بسیار موفق و مهمی است که امید است ادامه پیدا کند.

وی افزود: دانشگاه قم دانشکده علوم و فناوری‌های هم‌گرا را تأسیس کرده و با جذب شش عضو هیئت علمی، دانشجو پذیرفته است. نکته حائز اهمیت در این بخش ساخت آزمایشگاه تخصصی نانو برای این دانشکده است که با کمک دانشگاه، در حال احداث و راه‌اندازی است؛ اما این آزمایشگاه نیاز به تجهیزات دارد که امیدواریم در این حوزه معاونت علمی بتواند ما را یاری کند.

مهدی ذاکری عضو هیئت‌علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران نیز بحث تمرگزگرایی را بحثی مهم دانسته و عنوان کرد: در خصوص نخبگان، بنیادهای نخبگان استانی داریم اما در استان قم آن‌قدر در این مسئله به اندازه استان تهران تمرکز وجود ندارد که بتوانیم از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شویم.

وی توجه به علوم انسانی را نکته‌ای مهم دانست و خواستار توجه ویژه به این مسئله شد و با بیان اینکه توسعه بدون رشد متوازن علوم انسانی و علوم فنی امکان‌پذیر نیست، توجه به احقاق حق حوزه علوم انسانی را بسیار حائز اهمیت دانست.

عضو هیئت‌علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران اظهار کرد: علوم شناختی، علوم بسیار مهمی است که در این حوزه مرکز مطالعاتی که پژوهشگران مختلف از رشته‌های مختلف علوم شناختی را کنار هم جمع کند و در آن فعالیت کند، وجود ندارد. لذا خواهشمندیم که معاونت علمی به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشند تا چنین مرکزی با اهداف علمی موثر، تاسیس شود.

تعامل حوزه و دانشگاه، امری مهم در بنیاد نخبگان

حجت‌الاسلام آذربایجانی، طلبه برتر حوزوی نیز در این نشست ضمن بیان پیشنهادهایی عنوان کرد: تقریباً هفت سال است که بنده با فضای بنیاد نخبگان مرتبط هستم و با وجود مجمع نخبگانی خوب در بنیاد با حضور نخبگان حوزوی و دانشگاهی، هیچ بستر مناسبی برای تعامل و وحدت حوزه و دانشگاه صورت نگرفته است و شبکه‌سازی‌ها و تعاملات در این بخش بسیار مهم و حائز اهمیت است و می‌تواند در روند پیشرفت جامعه تأثیرگذار باشد که امید است با تلاش‌های جناب‌عالی شاهد تحقق این مسئله باشیم.

وی همچنین با بیان این‌که بعضی طرح‌ها نیاز به بومی‌سازی دارد در خصوص برخی طرح‌های انجام شده که در حالت تعلیق قرار گرفته صحبت کرده و در صورت امکان خواستار راه‌اندازی دوباره آن‌ها شد.

این طلبه جوان ادامه داد: در برخی طرح‌های اجرایی مانند دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری، از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها بیشتر استفاده می‌شود، درصورتی‌که بهتر است این عدالت بین حوزه و دانشگاه صورت پذیرد و به همان میزان که دانشگاه و نخبگان دانشگاهی مورد توجه قرار می‌گیرند، به نخبگان حوزوی نیز توجه و اهمیت داده شود.

در ادامه این مراسم نخبگان دانشجو و استادان حاضر، به بیان سوالات و دغدغه‌های خود درخصوص موضوعات مختلفی اعم از حمایت‌های نخبگانی، مسائل المپیادهای علمی و غیره پرداختند که افشین نیز به تمام سوالات و دغدغه‌ها با دقت پاسخ داد.

کد خبر 794427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.