واکنش کشورهای مختلف به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان چه بود؟

در واکنش به حملات رژیم غاصب صهیونیستی در لبنان، نمایندگان کشورهای مختلف در نشست شورای امنیت سازمان ملل واکنش‌هایی داشتند که در ادامه مروری بر آن‌ها خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هواپیماهای رژیم صهیونیستی شامگاه جمعه محلات مسکونی منطقه حاره حریک در ضاحیه بیروت را به شدت و به صورت پیاپی بمباران کردند و بر این اساس ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد، هدف این حملات، مرکز فرماندهی اصلی حزب الله بوده است.

در نتیجه این حمله تاکنون ۶ تن شهید و ۹۱ تن دیگر زخمی شدند.

در واکنش به این حملات نمایندگان کشورهای مختلف در نشست شورای امنیت سازمان ملل واکنش‌هایی داشتند که در ادامه مروری بر آن‌ها خواهیم داشت:

ترکیه: جلوی جنگ افروزی نتانیاهو را بگیرید

فیدان وزیر امورخارجه ترکیه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره خاورمیانه اظهار کرد: باید هر کاری از دستمان بر می‌آید انجام دهیم تا وحشیگری اسرائیل در کل منطقه گسترش پیدا نکند.

وی افزود: جنگ در غزه باید پایان یابد و باید فوراً وارد عمل شد که این جنگ به جاهای دیگر از جمله لبنان گسترش پیدا نکند.

وزیر امورخارجه ترکیه گفت: همه کشورهای جهان باید فشارهای خود را بر اسرائیل به کار گیرند و در برابر تل آویو بایستند تا جنگ به این صورت گسترش پیدا نکند.

فیدان تأکید کرد: ما می توانیم حرکات و گام‌هایی ساده‌ای برداریم که روشن و شفاف هستند و سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل باید فشار بیاورند تا قطعنامه‌ها و قوانین آن درخصوص این مسأله اجرایی شود.

فرانسه: حملات به لبنان باید فوراً پایان یابد

دو ریویر نماینده و سفیر دائم فرانسه در سازمان ملل نیز اظهار کرد: حملات گسترده ای که جمعه به حومه جنوبی بیروت انجام شد، باعث ویرانی و تلفات زیادی شده است. این مساله باید فوراً پایان یابد.

انگلیس: همین حالا به آتش‌بس در مرز لبنان و اسرائیل نیاز داریم

ریموند ادوارد هری کولینز در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد اظهار کرد: مایلم سخنان را با تاکید بر یک پیام بسیار روشن از سوی دولتم شروع کنم. ما اکنون به آتش‌بس فوری در غزه و سراسر مرز لبنان / اسرائیل نیاز داریم، زیرا در آستانه یک جنگ منطقه ای بسیار بزرگ هستیم که خطر ویرانی و رنج بیشتری را در پی دارد.

وی اضافه کرد: متأسفانه، همانطور که شاهد حملات بیشتر در بیروت بودیم و از سخنرانی‌های سالن مجمع عمومی شنیدیم، تنش‌ها ادامه دارد؛ ما از اسرائیل و حزب‌الله می‌خواهیم که به درخواست‌های بریتانیا و شرکای ما برای توافق فوری درباره یک آتش‌بس ۲۱ روزه توجه کنند. برای پایان دادن به این چرخه خشونت باید خونسرد بود.

دیپلمات انگلیسی سپس گفت: نشست امروز با هدف تمرکز بر وضعیت وخیم در سرزمین های اشغالی فلسطین برگزار شد. تقریباً یک سال پس از جنگ (در غزه)، ۴۱ هزار فلسطینی کشته شده، صدها هزار غیرنظامی بی گناه به آب سالم و بهداشت دسترسی ندارند و با خطر بیماری و قحطی مواجه هستند.

وی افزود: واضح است که هیچ راه حل نظامی برای این درگیری وجود ندارد. اسرائیل و حماس باید فوراً به توافق برسند. در این میان، اسرائیل باید به تعهد خود مبنی بر انتقال کمک های بشردوستانه به غزه عمل کند. متأسفانه این امر هنوز محقق نشده و اسرائیل پیش از زمستان، باید مطمئن شود که تدارکات و تجهیزات مناسب وارد غزه می‌شود تا از خانواده های آسیب پذیر محافظت شود.

کولینز اضافه کرد: اسرائیل همچنین باید اطمینان حاصل کند که به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه برای محافظت از غیرنظامیان پایبند است. تنها هفته گذشته بیش از ۲۰۰ فلسطینی در غزه کشته شدند و بسیاری از آنها همچنان زیر رگبار بی امان حملات و در پناهگاه های نا امن زندگی می کنند.

وی ادامه داد: بریتانیا همچنین به شدت نگران وضعیت در کرانه باختری اشغالی است. ما از اسرائیل می خواهیم که به قوانین بین المللی پایبند باشد و اقدامات کسانی را که به دنبال دامن زدن به تنش هستند، سرکوب کند. بستن دفاتر الجزیره در رام الله توسط ارتش اسرائیل مغایر با اصول دموکراتیک است و آزادی رسانه و امنیت خبرنگاران باید رعایت شود.

معاون وزیر امور خارجه انگلیس سپس با بیان این ادعا که «صلح پایدار از مسیر دست یابی به راه‌حل دو دولتی محقق می‌شود» افزود: ما برای این منظور و تحقق یک اسرائیل امن در کنار یک کشور ایمن فلسطینی، به تلاش‌های بین‌المللی نیاز داریم.

اردن خواستار اقدام سریع جامعه جهانی برای مقابله با جنگ افروزی صهیونیست‌ها شد

نماینده اردن در شورای امنیت نیز اظهار کرد: رژیم صهیونیستی جنایت‌های جنگی علیه فلسطینی‌ها مرتکب شده است؛ این رژیم با سیاست‌های نژادپرستانه و تحریک شهرک‌نشینان به خشونت، در تلاش است تا فلسطینی‌ها را از سرزمینشان پاکسازی کند.

وی افزود: کودکان فلسطینی در جهنمی زندگی می‌کنند که رژیم صهیونیستی برای آن‌ها ساخته است.

نماینده اردن در شورای امنیت افزود: جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیست علیه فلسطینی‌ها، از کشتار کودکان گرفته تا ویرانی مدارس و بیمارستان‌ها، همچنان ادامه دارد.

پیش از این نمایندگان کشورهای ایران، عربستان و ترکیه نیز نسبت به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی در غزه هشدار دادند و خواستار پاسخگو کردن این رژیم شدند.

کانادا: نباید در لبنان جنگ رخ دهد

ملانی جولی وزیر خارجه کانادا بامداد شنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: با نجیب میقاتی گفت‌وگو کردم. نباید در لبنان جنگی وجود داشته باشد.

وی افزود: شهروندان باید محافظت شوند و ما به یک آتش‌بس فوری میان اسرائیل و حزب‌الله نیاز داریم.

جولی همچنان با اعلام اینکه «اوضاع در لبنان همچنان رو به وخامت است»، گفت: کانادایی‌ها باید همین الان لبنان را ترک کنند و ما برای این کار به آنها کمک می‌کنیم.

 

کد خبر 794309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.