ابتلای کودکان به بیماری‌های ویروسی در پاییز طبیعی است

متخصص بیماری‌های کودکان و نوجوانان گفت: والدین نباید بیش از حد نگران بیماری‌های ویروسی فرزند خود باشند، چراکه با توجه به ضعیف بودن سیستم ایمنی کودکان و نوجوانان، ابتلای آن‌ها به بیماری‌های ویروسی طبیعی است و به تدریج بدن آن‌ها نسبت به ویروس‌ها مقاوم می‌شود.

رویا کلیشادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بیماری‌های شایع کودکان اظهار کرد: کودکان و نوجوانان سلول‌های بدنی جوانی دارند و نسبت به بزرگسالان، بعضی از بیماری‌های مزمن در آن‌ها کمتر دیده می‌شود، اما به‌طور کلی می‌توان بیماری‌های کودکان و نوجوانان را به دو دسته بیماری‌های عفونی و غیرعفونی تقسیم کرد.

وی افزود: بیماری‌های عفونی به‌طور معمول شامل ویروس‌ها و میکروب‌های شایع محسوب می‌شود که با فرارسیدن فصل پاییز و زمستان به اوج می‌رسند؛ در واقع با تغییر فصل و دمای هوا، بعضی ویروس‌ها فعال می‌شود و با بازگشایی مدارس و مراکز آموزشگاهی، تجمع کودکان و نوجوانان نیز افزایش پیدا می‌کند و این موضوع منجر به گردش و انتقال ویروس‌ها می‌شود.

متخصص بیماری‌های کودکان و نوجوانان با بیان اینکه هر ویروس علائم خاص خود را دارد، تصریح کرد: علائم و نشانه‌های بعضی ویروس‌ها ممکن است شامل عطسه و سرفه باشد، بعضی دیگر ممکن است با تب بروز کند و حتی بعضی از ویروس‌ها ممکن است مشکلات گوارشی یا حساسیت‌های پوستی را به همراه داشته باشند.

کلیشادی با اشاره به اینکه گاهی اوقات یک ویروس چندین ارگان بدن را درگیر می‌کند، ادامه داد: هر ویروس، خود همچون واکسن عمل می‌کند و ایمنی بدن کودکان و نوجوانان را افزایش می‌دهد، در واقع هر ویروس بدن کودکان و نوجوانان را مقاوم می‌کند و موجب می‌شود که سال بعدی افراد از ابتلای به این ویروس مصون باشند.

وی با بیان اینکه والدین نباید بیش از حد نگران بیماری‌های ویروسی فرزند خود باشند، چراکه با توجه به ضعیف بودن سیستم ایمنی کودکان و نوجوانان، ابتلای آن‌ها به بیماری‌های ویروسی طبیعی است و به تدریج بدن آن‌ها نسبت به ویروس‌ها مقاوم می‌شود، گفت: بعضی از بیماری‌های ویروسی واکسن دارند که والدین می‌توانند نسبت به واکسیناسیون به موقع فرزندان خود اقدام کنند.

متخصص بیماری‌های کودکان و نوجوانان با بیان اینکه به‌طور معمول بیماری‌های ویروسی محدود شونده هستند و به مرور زمان علائم آن‌ها بهبود پیدا می‌کند، اضافه کرد: والدین هنگام بیمار شدن فرزند خود باید از تجویز و مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنند، چراکه به‌عنوان مثال با مصرف آنتی‌بیوتیک‌های اشتباه و نابه‌جا، میکروب‌های مفید بدن از بین می‌رود، میکروب‌های مضر بیشتر رشد می‌کند و فرد بیشتر دچار مشکل می‌شود.

کلیشادی خاطرنشان کرد: داروهای مهارکننده سیستم ایمنی بدن همچون آمپول دگزامتازون که بسیاری افراد از آن استفاده می‌کنند، علائم بیماری را بهبود می‌بخشد، اما مقاومت بدن را کاهش می‌دهد و مشکلات دیگری ایجاد می‌کند، از همین رو والدین و خانواده‌ها نباید به این داروها روی بیاورند و تنها چنین داروهایی باید با تجویز پزشک و در موارد خاص مصرف شود.

کد خبر 794281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.