۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۲
سهام عدالت یا سهام سرگردان

تاخیر در پرداخت سود سهام عدالت به چندین ماه رسیده است؛ هر چند که مجید عشقی رئیس سابق سازمان بورس و احسان خاندوزی وزیر پیشین اقتصاد قول پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت تا پایان خرداد سال جاری را داده بودند، این تاخیر به مهر ۱۴۰۳ کشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سهام عدالت یارانه‌ای است که در دولت نهم واگذار شد و سود این سهام هر سال از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود که در سال ۱۴۰۲ دولت تصمیم گرفت که سود در سه مرحله به حساب سهامداران واریز شود بنابراین مرحله نخست واریز سود در ابتدای زمستان سال گذشته و مرحله دوم در میانه اسفند واریز شد اما واریز مرحله سوم سود سهام عدالت به حساب سهامداران از اواخر سال گذشته و به دلیل واریز نشدن سود از سوی چند شرکت بورسی به حساب سازمان بورس تاکنون بارها عقب افتاده است.

حالا تاخیر در پرداخت سود سهام عدالت به چندین ماه رسیده است؛ هر چند که مجید عشقی رئیس سابق سازمان بورس و احسان خاندوزی وزیر پیشین اقتصاد قول پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت تا پایان خرداد سال جاری را داده بودند، این تاخیر به مهر ۱۴۰۳ کشیده شده است.

فقط یک شرکت باقی مانده

آن طور که مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفته، در مجموع تاکنون برای پرداخت مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت ۲۴.۵ هزار میلیارد تومان پول واریز شده است که اگر مبلغ باقی مانده هم به آن اضافه شود حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت خواهد بود. تنها شرکت مپنا برای عملکرد سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد که تاکنون پرداخت نشده است.

ولی‌اله جعفری با اشاره به اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص واریز سود سهام عدالت افزود: سازمان بورس با شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را به‌موقع پرداخت نکرده باشند، برخورد می‌کند.

مکاتبه سپرده‌گذاری با «مپنا»

وی در عین حال از انجام مکاتبات سپرده‌گذاری مرکزی با شرکت «مپنا» برای پرداخت سود سهام عدالت خبر داد و تاکید کرد: هفته گذشته سپرده‌گذاری مرکزی برای پنجمین بار با شرکت «مپنا» مکاتباتی داشته است. علاوه براین، سازمان بورس نیز پیگیر است تا سود سهام عدالت از شرکت مربوط وصول شود علاوه براین، سازمان بورس نیز پیگیر است تا سود سهام عدالت از شرکت مربوط وصول شود.

در همین حال معاون اقتصادی مالی گروه مپنا گفته: حجم مطالبات از دولت، امکان پرداخت سود سهام عدالت را از گروه مپنا سلب کرده است.

گمانه‌زنی‌ها درباره زمان واریز مرحله سوم پرداخت سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ همچنان ادامه دارد و سازمان بورس نیز اعلام کرده، به محض واریز کامل سود مرحله سوم سهام عدالت از سوی شرکت‌ها، مجوزهای لازم از شورای عالی بورس برای واریز دریافت خواهد شد، اما تا زمانی که وجه تکمیل نشود، زمان دقیق واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص نخواهد بود.

به گزارش ایمنا، مبلغ سود سهام عدالت مرحله سوم نیز هنوز اعلام نشده است اما در اسفند سال گذشته، دارندگان سبد سهام عدالت به شرح زیر سود دریافت کرده‌اند: سبد ۴۵۲ هزار تومانی: ۴۰۹ هزار تومان، سبد ۴۹۲ هزار تومانی: ۴۴۶ هزار تومان، سبد ۵۳۲ هزار تومانی: ۴۸۲ هزار تومان و سبد یک میلیون تومانی: ۹۰۶ هزار تومان.

در حال حاضر با گذشت ۶ ماه از سال ۱۴۰۳ واریز مرحله سوم سود سهام عدالت سرگردان است اما بر اساس اعلام مسئولان، سود سهام عدالت حداکثر تا پایان آذر سال جاری واریز خواهد شد.

این خبر می‌تواند برای بسیاری از سهام‌داران که به این سود نیاز دارند، امیدوارکننده باشد. مسئولان مربوطه تأکید کرده‌اند که تمام تلاش خود را برای واریز به موقع سود انجام خواهند داد و امیدوارند که این بار تأخیری در واریز سود وجود نداشته باشد.

کد خبر 794206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.