مسیر جدید ایران و آفریقای‌جنوبی در توسعه همکاری‌های بخش انرژی

وزیر نیروی کشورمان و وزیر انرژی آفریقای جنوبی در دیداری در حاشیه نشست وزیران انرژی گروه بریکس در مسکو بر توسعه همکاری‌ها در چارچوب این گروه و نیز تقویت همکاری‌های دوجانبه در عرصه انرژی تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عباس علی‌آبادی وزیر نیرو در این دیدار با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ایران در حوزه انرژی اظهار کرد: آمادگی داریم که این ظرفیت‌های فنی و تخصصی را با کشورهای عضو گروه بریکس از جمله آفریقای جنوبی به اشتراک بگذاریم.

در این دیدار که با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران و اعضای هیئت‌های دو کشور انجام شد، علی‌آبادی و گوید منتاشی بر گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه استفاده از دانش و تخصص مهندسان ایرانی در صنعت برق آفریقای جنوبی تأکید کردند.

طرفین در این دیدار همچنین درباره همکاری در بخش هوشمندسازی زنجیره تولید و مصرف برق، تبادل تجربیات در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پایدار از جمله تولید انرژی خورشیدی و بادی و نیز بهره‌گیری از فناوری‌های نوین تبادل نظر کردند.

وزیر نیرو که بنا به دعوت رسمی برای شرکت در نشست وزیران انرژی گروه بریکس به مسکو سفر کرده است، پیش از این روز پنجشنبه در این نشست، پیشنهادها و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌ها در چارچوب این گروه را بیان کرد.

این نشست یکی از حدود ۲۵۰ رویداد گروه بریکس بود که در دوران ریاست دوره‌ای روسیه بر این گروه در سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران، روسیه، برزیل، هند، چین، آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی در این نشست شرکت کردند. عربستان سعودی که از ابتدای سال ۲۰۲۴ به بریکس دعوت شده و در رویدادهای این گروه، حضور کم رنگی داشته است، در نشست وزیران انرژی بریکس نیز غایب بود.

علی‌آبادی همچنین عصر پنجشنبه در نشست عمومی هفته انرژی مسکو که با حضور و سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برگزار شد، حضور پیدا کرد.

کد خبر 794201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.