روحانیت، پیشتازان دفاع از ارزش‌ها در سال‌های بحران

در سال‌های دفاع مقدس، روحانیت نقش کلیدی در شکل‌گیری و تحکیم اراده ملی ایفا کرد؛ وقتی دشمن بعثی به خاک ایران حمله کرد، نه تنها نظام جمهوری اسلامی بلکه هویت و ارزش‌های اسلامی نیز مورد تهدید قرار گرفت و در این شرایط بحرانی، روحانیون با حضور فعال خود در جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها به مردم امید بخشیدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در سال‌های دفاع مقدس، روحانیت نقش کلیدی و بی‌نظیری در شکل‌گیری و تحکیم اراده ملی ایفا کرد؛ وقتی دشمن بعثی به خاک ایران حمله کرد، نه تنها نظام جمهوری اسلامی بلکه هویت و ارزش‌های اسلامی نیز مورد تهدید قرار گرفت و در این شرایط بحرانی، روحانیون با حضور فعال خود در جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها، به‌عنوان پیشتازان دفاع از میهن و دین، به مردم امید و قوت قلب بخشیدند.

روحانیت نه تنها در عرصه رزمندگی، بلکه در زمینه‌های تبلیغی، فرهنگی و اجتماعی نیز حضوری فعال داشت؛ طلاب و روحانیون با ساده‌زیستی و اخلاص خود، الگویی برای دیگر رزمندگان شدند و با تبیین معانی جهاد و شهادت، موجی از معنویت را در جبهه‌ها ایجاد کردند. این حضور معنادار باعث شد که روحیه‌ای از امید و اتحاد میان رزمندگان شکل بگیرد که تا به امروز یادگار دفاع مقدس است.

در نهایت، وصیت‌نامه‌های شهدای روحانی نمایانگر عمق اعتقادات و ارزش‌های اسلامی آنان است؛ این وصیت‌نامه‌ها نه تنها بر تبعیت از ولی فقیه و ارزش‌های دینی تأکید دارند، بلکه نشان‌دهنده همبستگی عمیق میان ملت‌ها برای دفاع از یک آرمان مشترک هستند.

بر این اساس در گفت‌وگو با سیدامیدعلی موسوی رئیس سازمان بسیج طالب و روحانیت سپاه حضرت صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان و دبیر کمیته حوزه و روحانیت کنگره ملی ۲۴ هزار شهید استان اصفهان، به بررسی این ابعاد پرداختیم تا سیمای روحانیت در دفاع مقدس هرچه بهتر به تصویر کشیده شود.

ایمنا: لطفاً در ابتدا و برای شروع بحث، توضیحی درباره نقش روحانیت و اهمیت حضور این قشر در دفاع مقدس بفرمایید؟

موسوی: زمانی که دشمن بعثی با کمک تمام مستکبران و ایادی خود حمله به خاک پاک ایران عزیز ما را شروع کردند، هدف این حمله را نه تنها اشغال ا خاک پاک که سرنگونی نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار دادند اما مردم شریف ایران از تمام نقاط کشور با هر نوع اندیشه و دین و سلیقه‌ای و از هر منطقه ای ندای امام راحل (ره) را لبیک گفتند و عازم جبهه‌های حق علیه باطل شدند؛ در این مسیر عزت همگانی اتفاق افتاد و در آن شرایطی که همه مردم در تکاپو و تلاش برای حفظ دین و میهنشان بودند اقشار مختلف مردم نیز به میدان وارد شدند که یقیناً روحانیت نیز پیشتاز اقشار مردمی در امر دفاع بود، جامعه روحانیت در ایم مسیر مقدس خو دل های زیادی خورده است و جراحات بسیاری را متحمل شده است و در زندان ها مرارت های بسیاری کشیده است.

ایمنا: به غیر از رزمندگی و دفاع، روحانیت چه نقش‌های دیگری در دفاع مقدس داشته است؟

موسوی: در هر کجا که کاری برای انجام و نقشی برای ایفا بود، روحانیت معزز حضور داشت، طلاب گاهی در نقش روحانیون رزمی تبلیغی، گاهی به‌عنوان حمایت‌های پشت جبهه، گاهی به‌عنوان تبیین کنندگان جنگ و فراخوانندگان به دفاع در جای جای کشور و گاهی به دور از نشان‌ها و عنوان‌ها در جایی که کسی آن‌ها را نشناسد به‌عنوان بسیجی‌های ساده در خط مقدم حضور پیدا می‌کردند و همین باعث شده بود که معنویت عجیبی در جبهه‌ها جاری و ساری شود و روحیه امید آفرینی و جهادگرانه این طلاب عزیز شهید چه در جهاد سازندگی و چه در سمت‌های فرماندهی مانند شهید فرمانده روحانی شهید ردانی‌پور خود را متجلی کند.

ایمنا: از دیدگاه شما عقیده راسخ و ساده زیستی رزمندگان روحانی در دفاع مقدس بر شیوه زیست و مبارزه آن‌ها چه تاثیری داشته است؟

موسوی: نقش روحانیت در انقلاب اسلامی و پس از آن در دفاع مقدس به حدی زیاد بود که می‌توان گفت نمایش تقدس این دفاع به دنیا از ارزشمند ترین و فراموش نشدنی‌ترین خدمات روحانیت بود؛ روحانیت با تقدیم ۴۰۰۰ شهید در جبهه‌های حق علیه باطل در کل کشور و با ۵۹۰ شهید در استان اصفهان که بیشترین تعداد شهدای روحانی را در میان استان های کل کشور دارد در عرصه های مختلف تاریخ می‌درخشد که یقیناً این افتخار آفرینی در نوع خود کم نظیر است، از دیگر مسائلی که باعث این اتحاد و همدلی و اعتماد میان مردم و رزمندگان و پیوند عمیقشان با جامعه طلاب و روحانیت بود این بود که روحانیت شأنیتی خارج از سایر رزمندگان برای خود قائل نبود و با ساده زیستی مثال زدنی خود به الگویی در جبهه ها و در پشت جبهه و جای جای پازل گسترده دفاع تبدیل شده بود.

ایمنا: رزمندگان روحانی چه تاثیری بر روحیه و اندیشه سایر رزمندگان داشته‌اند؟

موسوی: این همت عظیم جامعه روحانیت در بصیرت‌افزایی جهادگونه موجب شد که موجی از معنویت و اخلاص و شهادت طلبی عاشورایی در میان رزمندگان شدت بگیرد و این گنج امروز دفاع مقدس برای ما به یادگار بماند که رشد و بالندگی امروز را طلایه دار شود و عزت ویژه‌ای را برای میهن اسلامی‌مان در جهان حاصل شود، این روحیه توحید و اتکای امیدوارانه به لطف الهی و عنایات اهل بیت (علیهم السلام) باعث شد که معنای اتکای به خود و نهراسیدن از قدرت‌های بیگانه در ما نهادینه شود و به الگوی عزتمندانه‌ای از رفتار مبدل شود.

ایمنا: وصیت نامه شهدای روحانی بیشتر بر چه مواردی تاکید داشته است؟

موسوی: هنگامی که وصیت‌نامه شهدای روحانی را مطالعه می‌کنیم در می‌یابیم که آن‌ها حتی بعد از شهادتشان هم سعی در هدایت مردم و تبیین امور دینی و معنوی داشته‌اند و در همین راستا سفارشات ویژه‌ای به ما کرده‌اند، برای مثال تأکید آن‌ها بر تبعیت از ارزش های اسلامی برای زیست اسلامی و حرکت در مسیر ولایت فقیه و ائمه معصومین و در گام بعدی تأکید بر مسئله حجاب و حضور در اجتماع به نحوی که خدا می‌پسندد بود.

ایمنا: در میان شهدای روحانی اسامی نورانی تعداد زیادی از شهدای طلبه غیر ایرانی به چشم می‌خورد، چه چیزی باعث شده بود تا این شهدا علی رغم نداشتن ملیت مشترک با ما برای دفاع از مرز های میهن اسلامی ایران بشتابند؟

موسوی: ما در بین شهدای روحانی از سایر ملیت ها چه در بین شهدای مدافع حرم و چه دفاع مقدس می‌بینیم که خود این موضوع بیانگر مقدس بودن این دفاع است و بیانگر این است که در این جنگ ها چیزی فراتر از خاک مورد تعرض قرار گرفته است که آن دین و اندیشه ما بود و بر همه ی ما لازم بود که در مقابل آن دلیرانه بایستیم و ارزش‌های به حق خود محافظت کنیم.

کد خبر 794107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.