پروژه‌های نهضت ملی مسکن تامین مالی شوند

عضو کمیسیون عمران مجلس سورای اسلامی گفت: باید هرچه سریع‌تر همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن تقویت شود و تامین مالی لازم صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پرداخت تسهیلات ساخت مسکن یکی از مهم‌ترین عوامل در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن است که ضرورت پرداخت این تسهیلات به گونه‌ای بوده است که باعث ورود آن به قانون جهش تولید مسکن شده است؛ به طوری که در سال گذشته همزمان با تصویب قانون جهش تولید مسکن مقرر شد که تمامی بانک‌ها ۲۰ درصد از میزان تسهیلات خود را به مسکن اختصاص دهند، اما بررسی‌ها و آمارها حاکی از آن است که تاکنون متاسفانه به این بخش بی‌توجهی شده و همین امر باعث عقب‌ماندگی در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن شده است.

در این راستا مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه طبق قانون جهش تولید مسکن و طبق ماده ۴ باید تمامی بانک‌ها ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند، اظهار کرد: با توجه به اینکه همواره پیش‌بینی می‌کردیم بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن همکاری لازم را انجام ندهند، بنابراین برنامه رشد ترازنامه و یا کاهش ترازنامه بانکی را برای بانک‌هایی که در حوزه پرداخت تسهیلات همکاری کنند و یا نکنند را در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: طبق برنامه هفتم با توجه به آنکه مسکن به‌عنوان پیشران اقتصاد کشور محسوب شده و باید برای تولید مصالح ساختمانی و گردش اقتصادی بانک‌ها همکاری لازم را انجام دهند، بنابراین اقدام به تعیین ترازنامه کردیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: طبق این قانون برای بانک‌هایی مانند مسکن و ملی که تسهیلات تکلیفی مانند مسکن، ازدواج و یا امثال آن را پرداخت می‌کنند باید ترازنامه افزایش پیدا کند چراکه این بانک‌ها تسهیلات را هدفمند و متناسب با نیاز مردم و سبد خانوار پرداخت می‌کنند.

یوسفی بیان کرد: مسکن پیشران اقتصاد است و اگر بانکی آن تسهیلات را نداد، ترازنامه‌اش کاهش می‌یابد تا در آینده ترغیب به پرداخت تسهیلات ساخت شود، همچنین برای بانک‌هایی که در پرداخت تسهیلات مسکن همکاری نمی‌کنند جرایمی را طبق قانون جهش تولید مسکن در نظر گرفته‌ایم و آن جریمه مالیاتی است که تاکنون اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه تاکنون بانک‌ها حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده‌اند، گفت: در صورتی که طبق قانون جهش تولید مسکن باید ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌کردند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه مسکن به‌عنوان پیشران اقتصادی کشور به شمار می‌رود و ۱۴۵ حرفه به آن وابسته است، خاطرنشان کرد: بنابراین باید به این صنعت توجه ویژه‌ای شود و بانک‌ها بیش از گذشته همکاری داشته باشند و قفل تسهیلات که در طی یک سال گذشته بر حوزه مسکن زده شده است باز شود.

کد خبر 794056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.