وجود ظرفیت‌های مطلوب قانونی برای تولید برق تجدیدپذیر در کشور

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای تولید انرژی برق تجدیدپذیر ظرفیت‌های خوب قانونی دیده شده است، گفت: باید توجه داشت که در کشور به گلوگاه تامین سوخت رسیده‌ایم و شاید نتوانیم آن طور که سال‌های گذشته انجام می‌دادیم برای تامین برق، سوخت تامین کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی طغیانی عصر امروز _پنجشنبه پنجم مهر_ در پنل تخصصی چالش‌ها و راهکارهای بهبود سیاستگذاری انرژی تجدیدپذیر در ایران با موضوع بررسی تاثیر مگاپروژه‌ها بر روی آینده استان اصفهان با بیان اینکه بخش زیادی از زندگی روزمره انسان‌ها و بخش تولید به انرژی برق وابسته است، اظهار کرد: شاید در ۲ دهه قبل این انرژی به میزان فعلی در زندگی ما تاثیرگذار نبود و این در حالی است که امروز در صورت نبود برق امکان خروج از محل سکونت خود را هم نداریم.

وی با بیان اینکه کشور ایران کشوری در حال توسعه است و سال به سال به ظرفیت‌های تولیدی و زیرساختی کشور افزوده می‌شود، افزود: این در حالی است که همچنان به دلیل اینکه مصرف و شدت مصرف انرژی در کشور بیشتر از ظرفیت‌سازی بوده مشکلات زیادی داریم.

ظرفیت تجدیدپذیر کشور از نظر خورشیدی ۱.۱ درصد است

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بر اساس آخرین گزارش تا پایال سال ۱۴۰۲ حدود ۹۲.۸ هزار مگاوات ظرفیت برق نصب شده است، ادامه داد: از این میزان بیش از ۸۵ درصد فسیلی است و الباقی نیروگاه‌های برقابی و تجدیدپذیر را شامل می‌شود و این رقم در برخی از کشورهای دنیا معکوس است.

طغیانی با بیان اینکه ظرفیت تجدیدپذیر کشور از نظر خورشیدی ۱.۱ درصد است، تصریح کرد: این در حالی است که توان بالقوه زیادی در کشور داریم و این عدد بسیار ناچیز است و مجموع تولید برق اتمی و تجدیدپذیر شاید ۲ هزار مگاوات هم نیست، عددی که در برنامه هفتم توسعه پیش بینی کردیم معادل ۱۲ هزار مگاوات است و دولت در لایحه ۷ هزار و ۳۰۰ مگاوات را پیشنهاد داده بود و ما تا ۱۲ هزار مگاوات افزایش را مصوب کردیم.

وی با بیان اینکه برای تولید انرژی برق تجدیدپذیر ظرفیت‌های خوب قانونی دیده شده است، تصریح کرد: باید توجه داشت که در کشور به گلوگاه تامین سوخت رسیده‌ایم و شاید نتوانیم آن طور که سال‌های گذشته انجام می‌دادیم «به دلیل افت فشار در میادین گازی و نیازی که در بخش گاز و سوخت مایع ایجاد شده» برای تامین برق، سوخت تامین کنیم.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در سال ۱۳۹۴ عوارضی بر روی همه برق مصرفی اعمال شد که محل هزینه آن برای خرید تضمینی برق تجدیدپذیر و توسعه شبکه برق‌رسانی در مناطق محروم بود، گفت: البته منبع خیلی زیادی نیست، اما با اصلاحات سال‌های اخیر خرید تضمینی حدد سه هزار و ۴۰۰ الی سه هزار و ۵۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود.

باید سالانه بیش از ۲ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق تجدید پذیر اضافه شود

طغیانی در ادامه عنوان کرد: ظرفیت دوم قانونی در دوره مجلس یازدهم قانون جهش تولید دانش‌بنیان بود که به دلیل نزدیکی که حوزه برق‌های تجدیدپذیر با موضوع دانش‌بنیان دارند، همه صنایع بالای یک مگاوات مکلف شدند حداقل ۵ درصد از برق را از محل تجدیدپذیر تامین کنند که مشتریان دیماندی و آنهایی که ظرفیت بالا دارند امکان انجام این کار را دارند.

وی با بیان اینکه در قانون برنامه هفتم تکلیف شده که ظرفیت برق تولیدی تجدیدپذیر را از یک هزار مگاوات فعلی به ۱۲ هزار مگاوات در ۵ سال برسانیم، گفت: بر این اساس باید سالانه بیش از ۲ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر اضافه شود؛ از این رو برای صنایعی که در زمینه تولید برق تجدیدپذیر فعالیت می‌کنند گواهی صرفه‌جویی انرژی صادر می‌شود که این گواهی بسیار معتبر و دارای قابلیت خرید و فروش است.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه طرح‌های بهینه‌سازی انرژی نیز در قانون برنامه هفتم پیش‌بینی شده که یک هفتم صادرات نفت خام است و دولت این هزینه را باید در تولید انرژی تجدیدپذیر هزینه کند، خاطرنشان کرد: قرار است تمام عوارضی که از سوزاندن گاز فلر می‌گیریم برای این امر هزینه شود و امسال برای سوزاندن هر متر مکعب گاز فلر ۵۰۰ تومان جریمه در نظر گرفته شد که این نیز قانون بسیاری خوبی است.

تا زمانی که تولیدکنندگان از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند تمایلی به استفاده از برق تجدیدپذیر ندارند

طغیانی تصریح کرد: آنچه در قانون برنامه هفتم توسعه در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر تصویب شد ظرفیت تکمیلی و حل حلقه‌های مفقوده‌ای است که در این فضا داشتیم و از آن استفاده نمی‌شد.

وی با بیان اینکه در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر زیرساخت قانونی خوبی داریم و در برنامه هفتم توسعه، قانون حمایت از صنعت برق، قانون مانع‌زدایی و قانون جهش تولید دانش‌ینیان موارد خوبی دارد، گفت: اما مشکلی که وجود دارد این است که برخی از این قوانین در مرحله نوشتن آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها معطل مانده‌اند و آنطور که باید به اجرا نرسیده‌اند و از سویی دولت در این زمینه عدم انجام تعهدات را دارد و هر آنچه قرار بود موظف شود، دیده شد حتی جرایمی هم در نظر گرفته شد، تلاش این بود که آنچه در قوانین قبلی نبود در قوانین جدید دیده شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی محدودیت منابع خرید برق تضمینی توسط دولت و عدم انجام تعهدات را از چالش‌های تولید برق تجدیدپذیر در کشور دانست و ادامه داد: باید توجه داشت که این شرایط محدودیت‌هایی را در بورس انرژی نیز ایجاد می‌شود، سال گذشته دولت در بورس انرژی بهتر عمل کرد و مشوق‌هایی نیز ایجاد شد، اما امسال عملکرد دولت در بورس انرژی عملکرد خوبی نداشت.

طغیانی در پایان اظهار کرد: در برنامه هفتم در زمینه منابع بهینه‌سازی انرژی محل‌هایی را دیدیم تا چالش محدودیت منابع برطرف شود، البته از سویی نیز در زمینه قیمت نسبی در همه حوزه‌های انرژی در کشور دچار چالش هستیم در گاز و گازوئیل نزدیک به رایگان است و تا زمانی که تولیدکنندگان از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند تمایلی به استفاده از برق تجدیدپذیر ندارند و این امر نیازمند اصلاح است.

کد خبر 793989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.