هوای اصفهان ۸ درجه سرد می‌شود / ثبت دمای نزدیک به صفر در مناطق کوهستانی استان

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به هشدار سطح زرد از وزش باد، خیزش گردوخاک، کاهش محسوس دمای هوا بین شش تا هشت درجه و دمای کمینه در مناطق سردسیر و کوهستانی نزدیک به صفر خبر داد.

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی بیانگر گذر موجی ناپایدار از نیمه شمالی استان پیش‌بینی شده است.

وی افزود: بر اساس این شرایط جوی در ساعات بعدازظهر وزش باد به نسبت شدید تا شدید و در نواحی شرقی و شمالی استان احتمال تندباد لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک انتظار می‌رود که باعث کاهش دید و کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس در نقاط شرقی، شمالی و مرکزی خواهد بود.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان ادامه داد: به علل ریزش هوای سرد از عرض‌های شمالی، کاهش دما از اوایل وقت امروز تا اواسط هفته پیش‌بینی می‌شود، در نیمه شمالی، شرقی و غربی استان بارش رگباری همراه با رعدوبرق طی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده مورد انتظار است.

وی درباره هشدار هواشناسی سطح زرد با فعالیت سامانه وزش باد، گردوخاک، کاهش محسوس دمای هوا در تمام مناطق به ویژه نیمه شمالی استان تصریح کرد: این سامانه از اوایل وقت امروز تا یکشنبه هشتم مهر، همراه با وزش باد شدید، تندبادهای موقت و گردوخاک در مناطق شمالی، شرقی و خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در شمال، شرق و مرکز استان از روز پنجشنبه تا اواخر وقت یکشنبه پیش‌بینی شده است.

حاجی‌بابایی با اشاره به کاهش محسوس دمای هوا بین شش تا هشت درجه از اواخر وقت چهارشنبه تا اواسط هفته آینده در تمام مناطق به ویژه نیمه شمالی استان گفت: دمای کمینه در مناطق سردسیر و کوهستانی نزدیک به صفر خواهد شد.

وی اظهار کرد: بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی اصفهان، کاهش دما در مناطق شمالی، شرقی و مرکزی استان به ویژه اردستان، آران و بیدگل، انارک، بادرود، چوپانان، زواره، کاشان، آران و بیدگل، کوهپایه، مهاباد، مورچه خورت، نایین، نطنز، ورزنه، فرودگاه اصفهان، شهر اصفهان، برخوار (دولت‌آباد) و هرند محسوس‌تر است.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان نسبت به وقوع تندبادهای موقت و خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در شمال و شرق و مرکز استان از امروز تا اواخر وقت یکشنبه هشتم مهر هشدار داد.

وی افزود: نفوذ و خیزش گردوخاک در مناطق مستعد و کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی در جاده‌های مواصلاتی، احتمال اختلال در حمل و نقل جاده‌ای، احتمال آسیب دیدگی تجهیزات حساس به وزش باد و گردوخاک، خسارت دیدن محصولات کشاورزی، خطر وقوع حادثه در کوهنوردی و سرمازدگی محصولات کشاورزی و باغات طی پنج روز پیش‌رو وجود دارد.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: رعایت نکات بهداشتی مربوط به کاهش کیفیت هوا، احتیاط در عبور و مرور جاده‌ای، خودداری از صعود به ارتفاعات و یا توقف در کنار سازه‌های غیر مستحکم و درختان کهنسال توصیه می‌شود.

وی گفت: اجرای تمهیدات لازم جهت حفاظت از تجهیزات حساس به وزش باد و گردوخاک، اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت احتمالی به بخش کشاورزی، حصول اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و پوشش گلخانه‌ها، پرهیز از پرواز با هواگردهای سبک یا استفاده از دستگاه‌های پرنده کوچک، تمهیدات لازم جهت کنترل دما در گلخانه، باغات، مزارع و کاهش خطر سرمازدگی ضروری است.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان اظهار کرد: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۳۶ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی با بیان اینکه دمای هوای هیچ‌یک از شهرستان اصفهان امروز بالاتر و بر مرز ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت نشده است، عنوان کرد: دمای هوای ۳۳ شهر استان پایین‌تر از ۴۰ درجه قرار دارد.

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد و بویین میاندشت با کمینه دمای سه درجه به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 793848

برچسب‌ها