مدیرعامل صناپ: بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در اصفهان تاسیس شد

مدیرعامل شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک فولاد (صناپ) گفت: اولین نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی کشور در شرق اصفهان تاسیس شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا جعفرزاده در حاشیه دومین نمایشگاه تخصصی انرژی‌های نو و تجدیدپذیر اصفهان در پنل تخصصی با موضوع سرمایه‌گذاری و راهکارهای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ مقیاس اظهار کرد: با توجه به رویکرد فولاد مبارکه در تامین انرژی‌های پاک، شرکت صناپ راه اندازی و اولین قدم در سرمایه‌گذاری بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور برداشته شد.

وی افزود: ظرفیت انرژی‌های خورشیدی و بادی در کشور وجود دارد و فولاد مبارکه تصمیم به سرمایه‌گذاری در هر دو حوزه را دارد که پس از تاسیس اولین نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی، مطالعات پروژه نیروگاه بادی در منطقه سنگان نیز در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک فولاد (صناپ) با اشاره به ابعاد این نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی، گفت: از نظر ابعادی در زمین حدود هزار و ۲۰۰ هکتار زمین این اقدام انجام شده که در منطقه شرق اصفهان زمین آن مشخص و دیوار کشی شده که اکنون در مرحله اجرا قرار دارد.

وی ادامه داد: ۴۰۰ میلیون دلار برای این پروژه سرمایه گذاری شده است، هرچند که برای این پروژه ۲۰ همت تعریف شده و این پروژه در ۵ فاز تعیین شده که تمام تجهیزات در فاز اول که ۱۲۰ مگاواتی است خریداری و نصب شده است.

جعفرزاده با بیان اینکه هر صفحه خورشیدی ظرفیت ۶۶۰ واتی دارد، یادآور شد: این صفحات خورشیدی بهترین و بالاترین بازدهی را دارند و یک میلیون پنل بر این سازه ها جایگذاری می‌شود.

وی در خصوص انتخاب منطقه کوهپایه برای تاسیس این نیروگاه گفت: منطقه کوهپایه از نظر میزان تشعشع آفتاب و دمایی باعث افزایش راندمان نیروگاه می‌شود.

مدیرعامل صناپ با اشاره به مسئولیت اجتماعی فولادمبارکه افزود: این اقدام به نوعی یک حرکت بزرگ در این راستاست و فعالیتی در شرق اصفهان نیز انجام شده است.

او اضافه شدن پایه‌ها و ردیاب‌های پنل خورشیدی در بحث تکنولوژی را مهم و تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: از همه ظرفیت‌ها برای بومی‌سازی استفاده شده؛ برای مثال در بخش اصلی پروژه و اتوماسیون با شرکت ایریسا همکاری داریم و ۱۲ درصد از سازه‌ها بومی سازی شده است.

جعفرزاده افزود: در مقایسه با سایر کشورها، ظرفیت نیروگاه آفتاب شرق در مقایسه با سایر نیروگاه های جهان در رده پانزدهم قرار داشت و اکنون به دلیل پیشتازی سایر کشورها در این حوزه و به طور ویژه نیروگاه های بزرگ مقایسه چین در رده بیست و سوم قرار دارد.

وی با اشاره به دیگر مزیت‌های این نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی که با همت فولادمبارکه راه اندازی شده است، گفت: کل بحث مالکیت، مدیریت، مهندسی و اجرای پروژه به صورت داخلی انجام می شود و ۴۰۰ نفر در حال حاضر مشغول به کار هستند تا این ظرفیت را به ثمر برسانند.

مدیرعامل شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک فولاد (صناپ) با اشاره به سوددهی بالای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر، خاطرنشان کرد: این اقدام در کشور ما بین ۴ و نیم تا ۵ سال بازگشت سرمایه دارد و امنیت انرژی و پایدار را ایجاد می کند. با توجه شعار امسال که جهش تولید و مشارکت مردمی است، فولاد برنامه ریزی کرده که نیروگاه های کوچکتری نیز مهیا کند.

کد خبر 793835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.