داستان کارگران معدن طبس با تلخی به پایان رسید

مردم ایران همواره قدردان زحمات کارگران هستند که برای تسهیل زندگی افراد و حتی توسعه کشور در سخت‌ترین شرایط کاری مشغول به فعالیت می‌شوند، به همین سبب تاریخ هیچگاه این حادثه را فراموش نخواهد کرد و داغ جان‌باختگان حادثه معدن طبس برای همیشه بر دل خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، انفجار معدن طبس در روز سی‌ویکم شهریور و در آخرین شب تابستان ۱۴۰۳، جان ۶۹ کارگر را که برای کسب روزی حلال تلاش می‌کردند را در معرض خطر قرار داد، با رخ دادن این اتفاق خانواده‌هایی در استان خراسان جنوبی آغاز سال تحصیلی جدید را به‌پای داغ عزیزان نشستند و در شور و حال ماه مهر و آغاز مدارس، غمی اندوهگین در دل داشتند.

در این حادثه دلخراش که از ساعات اولیه روز یکم مهر هموطنان را در شوک فرو برد، در نهایت ۴۹ کارگر جان خود را از دست دادند و خانواده های بسیاری داغدار شدند؛ آن هم کارگرانی که درست سه سال قبل از بازدید رئیس جمهور شهید از مشکلات و رنج‌های کار خود در همین معدن سخن گفته بودند.

عملیات امداد و نجات کارگران محبوس در مدتی که دو تونل آن به دلیل انفجار ریزش کرده بود، کار آسانی نبود به طوری که حتی ساعت‌ها پس از وقوع انفجار در تونل، نشت گاز متان ادامه داشت و کار امدادرسانی را نیز دچار وقفه کرد، با این حال نیروهای امدادی از همان ابتدا پای کار آمدند تا با نجات جان هموطنان خویش، خانواده‌های کارگران را از داغی که بر دلشان خواهد نشست، بازدارند، بگونه‌ای که با انتشار اخبار اولیه از وقوع حادثه، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور که در آستانه عزیمت به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل بود، به وزرای کشور، صمت، بهداشت و استاندار خراسان جنوبی دستور رسیدگی و بررسی ابعاد حادثه در معدن زغال سنگ را صادر کرد و خواستار بسیج تمام امکانات برای تسریع در پیگیری وضعیت مصدومان حادثه شد.

پس از آن روسای سازمان مدیریت بحران کشور و رئیس جمعیت هلال احمر به سرعت خود را به طبس رساندند تا از نزدیک بر روند امدادرسانی و نجات مصدومان نظارت داشته باشند؛ وزیر بهداشت نیز به اورژانس کشور و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دستورات لازم را برای امدادرسانی صادر کرد و وزرای کشور و صنعت معدن و تجارت نیز خود را به خراسان جنوبی رساندند به طوری که نخستین جلسه مدیریت بحران ساعاتی پس از وقوع حادثه در محل معدن زغالسنگ طبس برگزار شد.

داستان کارگران معدن طبس با تلخی به پایان رسید

امدادگران مردمی از همان ابتدا پای کار نجات هموطنان بودند

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر به منظور حضور میدانی در حادثه انفجار معدن معدنجوی در طبس و مدیریت عملیات جست‌وجو و نجات کارگران گرفتار شده در زیر آوار معدن زغال سنگ، به خراسان جنوبی سفر کرد.

گفتنی است که نشت گاز حوالی ساعت ۲۱ شنبه شب در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال سنگ معدنجوی طبس موجب انفجار شد؛ از دقایق ابتدایی این عملیات، شش تیم تخصصی جست‌وجو و نجات در آوار هلال‌احمر در قسمت‌های مختلف معدن، عملیات امدادی را آغاز کرده‌اند و بر اساس اعلام تارنمای هلال احمر، تاکنون ۶۹ نفر در انفجار این معدن دچار حادثه شده و ۱۹ نفر از کارگران معدن، جان خود را از دست داده‌اند.

این حادثه به قدری جانسوز بود که سه روز عزای عمومی در خراسان جنوبی اعلام شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار، بر لزوم بیشترین تلاش برای امدادرسانی به کارگران تاکید کردند و نوشتند:

«حادثه‌ی تلخ و اندوه‌بار، در معدن ذغال سنگ در طبس را که در آن تعدادی از کارگران قربانی یا مصدوم شدند، به خانواده‌های این عزیزان و مردم آن منطقه تسلیت عرض می‌کنم. به مجموعه‌ی امداد که از سوی مقامات دولتی برای کمک به محل حادثه رفته‌اند تاکید می‌کنم که بیشترین تلاش خود را مصروف نجات آنان کنند و برای کاهش ابعاد این مصیبت هر اقدام لازم را انجام دهند. رسیدگی فوری به وضع مصدومان نیز باید مورد اهتمام قرار گیرد.»

داستان کارگران معدن طبس با تلخی به پایان رسید

همراهی مردم، کاربران رسانه‌ای و هنرمندان با خانواده‌های داغدار

با انتشار این خبر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، کاربران با عرض تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان حادثه معدن، با راه‌اندازی پویش‌ها و انتشار محتواهای رسانه‌ای از آن‌ها حمایت کردند، هنرمندان کشور نیز دست به کار شدند و ذوق هنری خود را برای همراهی با تمام هموطنان داغدار به‌کار گرفتند و اینگونه در وصف این حادثه سرودند:

سال‌ها از درون تونل‌ها

هفت‌خوان را گذشت و نان آورد

اوکه نانش همیشه آجر بود

باز نان را به نرخ جان آورد

***

زیر کوهی که سنگ می‌بارید

کوره کوره دوباره آتش شد

در میان زغال‌ها می‌سوخت

قصه غربتِ سیاوش شد

***

تا که نانش حلال‌تر باشد

در دل کوه‌ها خطر می‌کرد

با حقوقی که هی عقب افتاد

زندگی را همیشه سر می‌کرد

***

زیر آوار، بی‌صدا جان داد

او که نانش همیشه آجر بود

او که وقتی به خانه بر می‌گشت

دلش از دست دیگران پر بود

در پی همین حادثه، قطعه موسیقی «مرد معدن» در معاونت استان‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تولید و از شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی پخش شد؛ میلاد ابراهیمی خواننده و آهنگساز این اثر گفت: بعد از اعلام حادثه انفجار در معدن زغال سنگ طبس مراحل تولید این کار آغاز شد و به دلیل اهمیت کار به سرعت ضبط و آماده پخش شد.

با گذشت روزهای سختی که همواره منتظر اعلام اخبار نجات جان کارگران بودیم، امروز حسین ظفری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور از پایان عملیات نجات و افزایش شمار جانباختگان حادثه معدن طبس به ۴۹ نفر خبر داد و درباره آخرین جزئیات حادثه معدن طبس گفت: صبح امروز آخرین پیکر کارگران معدن در انتهای کانال C کشف و خارج شد و به این ترتیب تعداد جانباختگان این حادثه به ۴۹ نفر رسید؛ با پیدا شدن پیکر تمام کارگران محبوس شده، عملیات امداد و نجات در این معدن به پایان رسید و پیکرها به زودی تحویل خانواده ها می شود.

داستان کارگران معدن طبس با تلخی به پایان رسید

ایمنی در معادن را دریابیم

مردم ایران همواره قدردان زحمات کارگران هستند که برای تسهیل زندگی افراد و حتی توسعه کشور در سخت‌ترین شرایط کاری مشغول به فعالیت می‌شوند، به همین سبب تاریخ هیچگاه این حادثه را فراموش نخواهد کرد و داغ جان‌باختگان این حادثه تا مدت‌ها بر دل خانواده‌های جان‌باختگان و تمام مردم خواهد ماند؛ مدتی نخواهد گذشت که این داغ بر دل نشسته تبدیل به فریاد مطالبه‌گر مردم خواهد شد و به گوش مسئولان مربوطه خواهد رسید.

با توجه به اطلاعات مرکز آمار ایران، بیش از ۶ هزار معدن فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد ۲۳ درصد یعنی حدود ۱۴۰۰ معدن استانداردهای مربوط به سلامت، ایمنی و محیط زیست را دارا هستند؛ این بدان معناست که حوزه معدن کشور در زمینه ایمنی و حفظ جان کارگران نیازمند تمهیدات فوری است.

در این رابطه محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت از وزرای صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست پس از بررسی های دقیق و کارشناسانه ظرف حداکثر دو هفته علل بروز این حادثه را هر چه سریعتر در گزارشی تدوین کنند و در صورت کوتاهی، سهل‌انگاری یا علل طبیعی با خاطیان احتمالی این حادثه برخورد شود.

وی تاکید کرد: اگر علل طبیعی و نشت گاز عامل اصلی بروز حادثه ریزش معدن شناخته شود، نه تنها معدن طبس بلکه هر یک از بیش از ۲۲۰ معدن فعال در کشور که استاندارد های لازم را ندارند، باید بسته شوند چرا که جان انسانها بسیار شریف و مهمتر است.

کد خبر 793533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.