۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱
قصه ناتمام مسجد کازرونی

موضوع مسجد کازرونی و تخریب آن از بیستم مرداد سال جاری تاکنون مورد بحث و اختلافات فراوانی بوده است و در حال حاضر نیز پرونده این مسجد در شورای عالی ثبت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری قرار دارد تا کارشناسان درخصوص تاریخی بودن یا نبودن این بنا نظر دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، میراث فرهنگی و گردشگری وجهی ملموس از تاریخ کشورهایی است که دارای تمدنی دیرینه است و بر این اساس ایران به‌ویژه پایتخت فرهنگی آن یعنی اصفهان، مصداقی بارز و روشن از این امر است.

تاریخ و تمدن، با کوچه به کوچه این شهر گره خورده است و نمی‌توان از محله‌ای نام برد و تاریخی منحصربه‌فردی برای آن بیان نکرد؛ گویا روایت خشت‌خشت آجرهای کوچه پس‌کوچه‌ها با خاطرات مردم محل گره خورده و آن‌ها از این خاطرات همچون دارایی ارزشمند محافظت می‌کنند؛ یکی از این محلات «عباس‌آباد» است که مسجد معروف آن به‌نام مسجد «کازرونی» در حیات حدود ۷۰ ساله خود خاطرات فراوانی را به چشم دیده است؛ از حدود دو ماه قبل یعنی بیستم مرداد بود که بحث تخریب این مسجد برای توسعه مورد بحث و اخباری ضد و نقیض شد.

  • گزارش ایمنا از ماجرای تخریب اولیه مسجد کازرونی را اینجا بخوانید.

در ادامه این روند و با وجود بعضی حواشی مطرح شده، بیست‌وهفتم مرداد مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: مقرر شد تا به مدت یک هفته تمام عملیات‌های عمرانی در مسجد کازرونی متوقف شود تا پیشکسوتان میراث‌ فرهنگی طرح‌ها و پیشنهادهای خود را به معاونت میراث‌ فرهنگی کشور ارائه کنند و این معاونت راهی مشخص را برای ادامه فعالیت هیئت‌ امنا ارائه کند.

پس از حدود یک‌ماه بی‌خبری از این مسجد، بیست‌وهفتم شهریور بود که خبر تخریب دوباره مسجد منتشر شد و سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان گفت: نیمه‌شب گذشته دوستداران میراث فرهنگی با یگان حفاظت میراث تماس گرفتند و اعلام کردند با بیل مکانیکی در حال تخریب مسجد کازرونی هستند و بر این اساس مشخص شد زمینی که هیئت امنا پشت شبستان مسجد گرفته بودند را تخریب می‌کردند.

پس از اعلام این خبر و در یکم مهر نیز مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از پیگرد قانونی هیئت‌ امنای مسجد کازرونی به دلیل نقض قوانین حاکم بر حفاظت از بافت، محوطه‌ها و مجموعه‌های تاریخی خبر داد و تا امروز نیز این بحث همچنان مورد اختلاف میان هیئت امنای مسجد و اداره کل میراث فرهنگی است.

صلابت در تصمیم‌گیری، شرط جلوگیری از تصمیم‌های سلیقه‌ای است

بر این اساس محمد ادیب، عضو هیئت امنای مسجد کازرونی به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: ابتدا اداره میراث فرهنگی به ما اعلام کرد که نقشه بیاورید و ما نقشه‌های متعددی بردیم و در نهایت گفتند که یکی از آن نقشه‌ها را باید در کمیته مطرح و موافقت آن را دریافت کنیم؛ در آن زمان، مهندس موسوی موحد، معاونت میراث و محققیان،  مدیرکل وقت بودند و ما به دفعات، نقشه‌های متعددی را به ایشان ارائه دادیم.

وی می‌افزاید: وقتی نقشه آخر مورد تایید قرار گرفت، به ما گفته شد که طبق این نقشه، فقط حیاط را تخریب نکنید، در عین حال که تاکید داشتند این حیاط، میراث فرهنگی نیست، اما به خاطر اینکه عده‌ای در آن، خاطره جمعی دارند، باقی بماند، بنابراین شبستان را خراب کنید و در زمین جنوب، سه طبقه بسازید؛ البته که شهرداری نیز موافقت کرد.

قصه ناتمام مسجد کازرونی

عضو هیئت امنای مسجد کازرونی ادامه می‌دهد: روز بعد از اولین تخریب، کرم‌زاده، مدیر جدید میراث، محل را دید و با دیدن شبستان گفت که هیچ تخلفی صورت نگرفته است؛ در واقع قرار است که این شبستان، تخریب و در سه طبقه کنار زمین جنوبی ساخته شود؛ همان شب نیز در صدا و سیما در این باره حرف زدند و کرم‌زاده در اخبار ساعت هشت شب شبکه استانی اصفهان گفت که کارشناسان کشوری و استانی از این محل، بازدید داشتند، اما آن را واجد ارزش تاریخی ندانستند، البته هنوز شبستان تخریب نشده است.

ادیب خاطرنشان می‌کند: بیست‌وهفتم شهریور که نخاله‌ها را جمع می‌کردیم، عده‌ای مانع ادامه برای انجام کار شدند؛ در این راستا با دستور دادستان و سخنگوی میراث، دستور داده شد که نخاله‌ها برده شود، اما همان شب، پیمانکار به دلیل حضور افراد متفرقه زیادی که ممکن بود حین کار، به آن‌ها آسیب جانی وارد شود، کار را رها کرد و ادامه نداد.

وی تشریح می‌کند: منتظریم که مدیریت شهری و اداره میراث، تصمیم باصلابتی بگیرند و به ما اطلاع دهند تا ما آن را اجرا کنیم؛ البته باید پای آن تصمیم بایستند، نه اینکه امروز چیزی بگویند و فردا حرف دیگری بزنند؛ اگر صلابت در تصمیم‌گیری نباشند، هر کسی بر اساس سلیقه شخصی خود نظر می‌دهد.

همه باید در برابر قانون تسلیم باشیم

عضو هیئت امنای مسجد کازرونی خاطرنشان می‌کند: مسجد خانه خداست و هرچه زودتر باید بانگ اذان از گلدسته‌های آن به صدا در بیاید، اگر اجازه دهند که ما ظرف یک سال، شبستان این مسجد را جهت نماز کامل کنیم، بعد از آن به ادامه ساخت سایر قسمت‌ها می‌پردازیم.

ادیب درباره شکایت میراث فرهنگی از هیئت امنای مسجد می‌گوید: هنوز به ما ابلاغی نشده است و اگر ابلاغ شود، در برابر قانون تسلیم هستیم.

وی درباره ورود دادستانی به این‌ پرونده نیز تصریح می‌کند: روزی که کرم‌زاده از شهرداری و رئیس کلانتری آمدند، تصمیم گرفتند که از دادستانی کسب تکلیف کنند و دستور دادند که هیج اقدامی صورت نگیرد تا مدارک بررسی شود.

عضو هیئت امنای مسجد کازرونی می‌گوید: تاکنون به هرچه گفته شده است عمل کرده‌ایم اما ادارات نتوانستند کار را هدایت کنند، بنابراین کار در مسیر قضایی قرار گرفت؛ ما مدارکمان را ارائه می‌کنیم و هرچه تصمیم گرفتند به آن عمل خواهیم کرد.

قصه ناتمام مسجد کازرونی

وی عنوان می‌کند: با وجود تکرار اینکه این مسجد، نه ستاره‌دار و نه جزو میراث فرهنگی است، از مسئولان مجوز گرفتیم و خودشان اجازه تخریب آن را دارند، اما امروز آن را نقض می‌کنند و به‌راحتی تصمیم خود را تغییر می‌دهند، قانون از افراد مهم‌تر است و همه باید تابع آن باشند و ما نیز چنین هستیم؛ اگر میراث و شهرداری به ما گفته بود که اینجا جزو میراث است، هرگز به آن دست  نمی‌زدیم، در حالی که این موضوع را با ما مطرح نکردند و ما مدارک لازم برای اثبات آن داریم.

علاوه بر مجوز، نقشه را هم به تایید میراث رساندیم

سیدرضا حکیم‌فعال، عضو دیگر هیئت امنای مسجد کازرونی در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: حدود ۳ سال است که در حال پیگیری هستیم تا یک مسجد زیبا، ساده و باامکانات ساخته شود و از سویی‌ مجموعه فرهنگی باشد تا جوانان منطقه از آن‌ استفاده کنند؛ این‌ مسجد حدود ۷۰ سال قدمت دارد، پایه‌های آن‌ سست و فاقد امکانات است و حتی هیچ‌ مکانی‌ برای خادم مسجد نداریم.

وی می‌افزاید: بر همین اساس، خانواده کازرونی برای گسترش مسجد خانه جلویی مسجد را اهدا کردند و قرار شد طبق قانون عمل کنیم و در حال حاضر نیز موظف هستیم قانون را رعایت کنیم.

عضو هیئت امنای مسجد کازرونی با بیان اینکه در ابتدا موضوع کمیسیون ماده ۵ مطرح بود که پس‌ از حدود یک سال حل شد و در ادامه به میراث رفتیم، اما شاهدیم که در آنجا اختلاف نظراتی وجود دارد، تصریح می‌کند: در ابتدا به‌صورت کامل نظرات مثبت بود و بر این اساس چهار نقشه خوب به میراث ارائه دادیم و کار را پیش بردیم، اما مدیرکل تغییر کرد و ما بیان کردیم که می‌خواهیم مسجدی با امکانات فرهنگی داشته باشیم و حتی خودتان نقشه را بدهید و بر این اساس کمک کردند و نقشه تهیه و تایید شد و مهر برجسته خورد تا همان نقشه را اجرا کنیم یعنی علاوه بر مجوز نقشه را نیز به تایید میراث رساندیم.

قصه ناتمام مسجد کازرونی

حکیم‌فعال با یادآوری اینکه در ادامه نقشه را به شهرداری ارائه دادیم و برای پروانه آن همکاری کردند، اما به موضوع پارکینگ برخورد کردیم و قرار شد پروانه‌ای بدهند تا دچار مشکل نشویم، عنوان می‌کند: در ادامه از سمت مادی نیاصرم شروع به تخریب کردیم و در این فرایند کارشناسان مختلفی از سمت میراث برای بازدید از مسجد آمدند؛ بر این اساس معاون اداره کل میراث فرهنگی اعلام کرد این کارشناسان کل مسجد را فاقد ارزش تاریخی دانستند، اما  گفتند صبر کنید تا مدیرکل میراث بیاید. وی با معاون اداره کل آمد و بیان کردند مسجد تاریخی نیست و مشکلی ندارد و در تلویزیون نیز مصاحبه و اعلام کردند که ما مجوز دادیم و اینجا تاریخی نیست.

وی یادآوری می‌کند: قرار شد قسمت دیگر مسجد یعنی همان محدوده تعیین‌شده در نقشه تاییدشده را تخریب کنیم، اما ناگهان اعلام شد صبر کنید و در حال بررسی هستیم؛ درحالی‌که ما هزینه و زمان زیادی را صرف این کار کرده بودیم.

عضو هیئت امنای مسجد کازرونی با اشاره به ورود دادستانی به ماجرا توضیح می‌دهد: از سمت دادستانی اعلام شد قسمتی از ساختمان مسکونی که قرار بود الحاق شود، رفع خطر شود و بر اساس دستور دادستان به شهرداری، قرار شد این کار را انجام دهیم و قسمت مشخص‌شده تخریب شود، اما همان مدیری که مجوز داد، اعلام کرد مخالف این کار هستیم و هربار حرف و نظری مغایر با دفعات قبل می‌شنیدیم، درصورتی‌که موضوع شخصی نبوده است و نیست.

وی تاکید می‌کند: در حال حاضر آماده هستیم اما حاضر نیستیم خلافی گفته شود هرچند در این مدت و در فضای مجازی صحبت‌هایی برخلاف واقعیت مطرح شده است.

عضو هیئت امنای مسجد کازرونی درباره آخرین وضعیت مسجد کازرونی عنوان می‌کند: در حال حاضر قسمت جنوبی مسجد یعنی بخشی از شبستان تخریب شده است و همه امکانات برای توسعه مسجد آماده است، اما تنها مشکل تغییر برخی مسئولان را داریم.

حکیم‌فعال بیان می‌کند: وقتی قانونی عمل کرده‌ایم و مجوز داریم متوجه بحث پیگرد قانونی نمی‌شوم، درضمن راهکار این امر آن است که بدون سر و صدا پیش ببرند و نیازی به شلوع‌بازی نیست.

قصه ناتمام مسجد کازرونی

منتظر تشکیل جلسه شورای عالی ثبت وزارتخانه هستیم

سیدمهدی موسوی موحد، دستیار مدیرکل و مدیر پایگاه‌های ملی و جهانی استان اصفهان به خبرنگار ایمنا با اشاره به شکایت اخیر اداره کل میراث فرهنگی استان از هیئت امنای مسجد کازرونی اظهار می‌کند: در مکاتبه‌ای که با هیئت امنا داشتیم، بر این‌ نکته تاکید شده بود که هرنوع اقدام باید تحت نظارت اداره میراث فرهنگی‌ رقم بخورد، اما چون بدون هماهنگی رقم‌ خورد، اداره کل میراث فرهنگی از هیئت امنا شکایت کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پرونده مسجد در وزارت میراث فرهنگی در حال طی  مراحل ثبت است، می‌افزاید: بر این اساس باید شورای عالی ثبت تشکیل شود و منتظر تشکیل جلسه شورای ثبت هستیم تا ببینیم این مسجد در فهرست آثار ملی ثبت خواهد شد یا به‌عنوان بنای واجد ارزش تاریخی تلقی خواهد شد.

دستیار مدیرکل و مدیر پایگاه های ملی و جهانی استان اصفهان با تاکید بر اینکه در هر صورت‌ هیئت امنا باید هر کاری می‌کردند، با نظر میراث فرهنگی انجام می‌دادند، عنوان می‌کند: در حال حاضر موضوع وارد پروسه‌ای دیگر شده است و باید در اداره کل ثبت آثار و حرایم وزارتخانه مرحله طی شود یعنی راهکار آنجا تعیین تکلیف می‌شود.

موسوی موحد با اشاره به ورود دادستانی به پرونده مسجد کازرونی می‌گوید: دادستان دستور توقف عملیات را داده و پیرو این بحث در حال طی شدن مراحل است و منتظر تعیین تکلیف هستیم تا همه از این بلاتکلیفی خارج شویم.

قصه ناتمام مسجد کازرونی

به گزارش ایمنا، توجه به دغدغه و نگرانی دوستداران میراث فرهنگی از وظایف مسئولان به‌ویژه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و بر این اساس طولانی شدن فرایند بازسازی مسجد کازرونی اصفهان می‌تواند نامطلوب باشد؛ طبق اظهارات هیئت امنای مسجد، اداره کل میراث فرهنگی و ورود دادستانی به این ماجرا نیاز است که این فرایند در اسرع وقت به سرانجام برسد تا نگرانی‌های اضلاع مختلف این ماجرا زودتر برطرف شود.

کد خبر 793461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.