چند سوال درباره حکم اخیر علیه طلایی‌پوشان

کمیته انضباطی در جدیدترین حکم علیه باشگاه سپاهان، رأی به حضور تنها ۲۵ درصد از هواداران سپاهان در یک دیدار خانگی داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آخرین حکم کمیته انضباطی علیه طلایی‌پوشان با جریمه نزدیک به ۴۰ میلیاردی همراه بود که گفته می‌شود سپاهانی‌ها با حضور در CAS، این حکم را عملاً شکستند و حالا فدراسیون فوتبال باید ۳۳ میلیارد تومان به باشگاه اصفهانی برگرداند، اما روز گذشته و ساعاتی مانده به شهرآورد اصفهان، حکم کمیته انضباطی علیه سپاهان در خصوص حضور یک هوادار این تیم در ورزشگاه منتشر شد.

در حکم کمیته انضباطی، اینگونه آمد: «در خصوص دیگر گزارش ابرازی علیه باشگاه سپاهان مبنی‌بر حضور هوادار محروم این باشگاه به نام نصراله کُرک زن فرزند طاهر در ورزشگاه فولادشهر با توجه به محتویات پرونده و با عنایت به حضور مشارالیه در داخل استادیوم علی‌رغم وجود رأی بر محرومیت ده‌ساله و عدم تبعیت از دادنامه قطعی صادره از ارکان قضائی فدراسیون فوتبال در نتیجه تخلف استنکاف از اجرای تصمیمات محرز و مسلم بوده و به لحاظ وجود مسئولیت تضامنی باشگاه‌ها نسبت به رفتار هواداران و تماشاگران خود بر اساس ماده ۵۰ مقررات انضباطی باشگاه سپاهان اصفهان مستند به مواد ۸۵، ۱۱۳ و ۱۱۷ مقررات انضباطی به محرومیت از حضور ۷۵ درصد از تماشاگران و هواداران خود و حضور حداکثر ۲۵ درصد از هواداران در یک مسابقه خانگی و نیز پرداخت مبلغ دو میلیارد ریال جریمه نقدی و همچنین نظارت مستمر به عدم حضور هوادار محروم نصراله کُرک زن در تمامی مسابقات فوتبالی که باشگاه سپاهان میزبان می‌باشد با رعایت ماده ۸۹ مقررات انضباطی محکوم می‌گردد.

رأی صادره در قسمت محرومیت‌ها قابل اجرا بوده و تماماً ظرف مدت هفت روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی نزد کمیته استیناف می‌باشد.

با صدور این رأی از دستور موقت مورخ ۲۳ شهریورماه نیز رفع اثر می‌گردد و پرونده جهت رسیدگی به سایر تخلفات دو باشگاه سپاهان و ملوان و تمامی افراد حقیقی مفتوح می‌باشد.»

نکته قابل توجه آنکه، همگان می‌دانند باشگاه‌ها در فوتبال ایران اختیاری در خصوص ورود هواداران به ورزشگاه‌ها ندارند و حضور یک هوادار در بین سیل عظیم هواداران سپاهانی، به خودی خود، تقصیری را متوجه باشگاه میزبان نمی‌کند.

از سوی دیگر، با توجه به شرایط ورزشگاه‌های ایران و نبود دوربین‌های چهره‌زن، مشخص نیست چگونه باید امکان حضور یک شخص خاص در بین هزاران نفر را به صفر رساند؛ موضوعی که این نیز نیازمند تأمل عمیق مسئولان مرتبط در این زمینه است، اما نکته قابل توجه در خصوص حکم صادره، محرومیت ۷۵ درصد از هواداران و تماشاگران سپاهان در ورزشگاه است. 

سپاهانی‌ها حالا باید دنبال اعداد و ارقام بگردند تا ثابت کنند چقدر هوادار دارند و ۷۵ درصد آن، به چه میزان می‌شود.

حتی مشخص نیست که آیا سپاهانی‌ها از ۷۵ ظرفیت ورزشگاه نقش‌جهان به عنوان ورزشگاه خانگی خود محرومند یا این ظرفیت در خصوص هر ورزشگاهی که در آن بازی می‌کنند، به حساب می‌آید.

نکته دیگر آنکه، در صورت تجمع هواداران یک باشگاه درب محل بازی، کدام ارگان مسئولیت باز کردن درب‌های ورزشگاه را دارد. حال باید این سوال مطرح شود که در صورت وقوع چنین اتفاقی، آیا باز هم سپاهان مقصر است یا آن مجموعه‌ای که اجازه حضور هواداران در ورزشگاه را داده است؟

به‌هرحال شاید سپاهانی‌ها باید از ابتدا با کار کارآگاهی دقیق، زمینه جلوگیری از حضور این هوادار را فراهم می‌کردند و شاید باید از فردا با دوربین چشمی دنبال هوادار نماها باشیم تا مبادا دیگر به چنین حکم‌هایی مواجه شویم.

کد خبر 793252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.