شورای انرژی در کشور تشکیل شود

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی اصفهان خواستار تشکیل شورای انرژی در کشور شد و گفت: در شرایطی که دو هزار مگاوات مشکل ناترازی برق وجود دارد، لازم است که افراد جامعه به این باور برسند که مشکل کمبود برق وجود دارد و حاکمیت به‌ویژه وزارت نیرو برای رفع این چالش تصمیم‌گیری کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیر کشانی ظهر امروز _سه‌شنبه سوم مهر _ در همایش ملی ناترازی صنعت برق و آینده اقتصاد ایران اظهار کرد: تولید برق کل کشور به ۶۳ هزار مگاوات می‌رسد با این منوال باید فکری برای آینده کرد، زیرا اکنون نزدیک به ۲ هزار مگاوات کمبود انرژی برق دادیم و با وجود سال‌ها تاکید بر روی انرژی اتمی نتایج آن هنوز ملموس نبوده است.

وی با اشاره به راهکارهای هشت‌گانه برای حل مشکل کمبود برق افزود: قرار است این موارد در جلسه با وزیر نیرو به عنوان راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت فعالان اقتصادی برای رفع ناترازی برق مطرح شود که یکی از آن‌ها امکان تبادلات انرژی با همسایگان است، به‌ویژه در صنایع بزرگ که اگر بتوانند به نرخ دنیا برق مصرف کنند، امکان ادامه تولید در سه ماهه تابستان را خواهند داشت.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی اصفهان استفاده از برق وارداتی را موجب کاهش زیان صنایع بزرگ دانست و گفت: راهکار دوم توجه به اقتصاد برق است، مکانیزم قیمت در هر بخش از اقتصاد جواب می‌دهد، بنابراین اصلاح اقتصاد برق مهم‌ترین بخش به شمار می‌آید، زیرا هنوز در خانه‌ها وسایل پرمصرفی مانند چراغ‌های روشنایی و وسایل سرمایشی همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و این به آن معنا است که از منابع نسل‌های آینده نیز استفاده می‌کنیم، زیرا قیمت پایین انرژی باعث شده این دغدغه در سطح خانواده‌ها وجود نداشته باشد.

وی سومین راهکار را توسعه و نوسازی شبکه انتقال و توزیع برق بیان کرد و گفت: راندمان نیروگاه‌ها مشخص است و حتی اعلام شده که نیروگاه منتظری امسال ۱۸ درصد راندمان داشته که این موضوع نیز نیازمند توجه جدی بخش تولید و توسعه راندمان نیروگاه‌ها نیاز است.

کشانی با اشاره به کاهش نیروی انسانی فعال در صنعت برق و شرکت‌های پیمانکاری این حوزه تصریح کرد: در موضوع تغییر ساعت مانند تعطیلی شنبه‌ها این عادت تکرار شده که برخلاف دنیا عمل می‌کنیم، زیرا در بسیاری از کشورها برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی تا سه ساعت زمان به عقب کشیده می‌شود به ویژه آنکه هر یک ساعت عقب کشیدن ساعت مصرف برق را دو درصد کاهش می‌دهد و دو ساعت تغییر ساعت، سه و نیم درصد کاهش مصرف انرژی را به همراه دارد.

وی با انتقاد از کم‌توجهی وزارت نیرو به فرهنگسازی برای کاهش مصرف برق ادامه داد: سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا قرار است از ۳۶ درصد کنونی به ۵۰ درصد در سال‌های آینده برسد، در حالی که این عدد در کشور ما کمتر از یک درصد بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی اصفهان با تاکید بر اهمیت موضوع انرژی به ویژه در شهری مانند اصفهان گفت: بی‌توجهی به این موضوع و تولید انرژی با سوزاندن سوخت‌های فسیلی به محیط زیست اصفهان آسیب می‌رساند، از سوی دیگر اگر قرار است برق تولید نشود نباید مجوز جدیدی برای صنایع و شهرک‌های صنعتی صادر شود البته با این موضوع مخالف هستم، زیرا نمی‌توان جلوی توسعه را گرفت، اما هر بخش و سازمانی نمی‌تواند ادعا کند که فقط مسئول زیرمجموعه خود است.

وی خواستار تشکیل شورای انرژی در کشور شد و افزود: در شرایطی که دو هزار مگاوات مشکل ناترازی برق وجود دارد، حتی در صورت مشارکت صنایع بزرگ اصفهان مانند فولاد، نمی‌توان از خاموشی در این شهر جلوگیری کرد بنابراین باید افراد جامعه به این باور برسند که مشکل کمبود برق وجود دارد و حاکمیت به‌ویژه وزارت نیرو برای رفع این چالش تصمیم‌گیری کند.

کد خبر 793127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.