حمایت از کسب‌وکارهای محلی لازمه رونق شهری

رشد شهرنشینی و توسعه شهرهای نوظهور، نقش کسب‌وکارهای کوچک را بیشتر از همیشه در ایجاد جوامعی فعال و انعطاف‌پذیر مطرح می‌کند. ایجاد محیطی که در آن کسب‌وکارهای کوچک بتوانند رشد کنند، راهکاری برای توسعه شهرهایی است که از نظر اقتصادی قوی، از نظر فرهنگی غنی و از نظر زیست‌محیطی پایدار هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کسب‌وکار کوچک به‌عنوان یک تجارت فعال غیرشرکتی یا ثبت‌شده با کمتر از ۲۰ نیروی استخدامی تعریف می‌شود که بهره‌وری آنها با موفقیت جامعه در هم تنیده است. ایده‌های کسب‌وکار کوچک با هم برابر نیستند و بعضی از آنها به تلاش و بودجه بیشتری نسبت به بقیه نیاز دارند، اما همه آنها یک رابطه همزیستی در جامعه ایجاد می‌کنند که به نفع همه افراد است.

در دنیای پیوسته در حال تحول توسعه شهری و رشد اقتصادی، شهرهای نوظهور فرصت‌های منحصربه‌فردی برای رشد و شکل دادن به آینده خود دارند. یکی از مؤثرترین راه‌ها ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای کوچکی است که نشاط، خلاقیت و حس تعلق را به جوامع می‌آورند و مزایای اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی بسیاری برای شهرهای خود دارند.

حمایت از کسب‌وکارهای کوچک لازمه رونق شهری

مزایای کسب‌وکارهای کوچک برای جامعه

کسب‌وکارهای کوچک برای مردم محلی شغل ایجاد می‌کنند، رشد اقتصادی را تقویت می‌کنند و اثرات زیست‌محیطی را کاهش می‌دهند. هرچند رقابت با برندهای بزرگ کار مشکلی است اما روش‌های مختلفی برای رشد و توسعه این مشاغل محلی وجود دارد. هرچند منافعی که این مشاغل برای جوامع خود دارند از دیدگاه‌های مختلفی قابل‌بررسی است، در ادامه به بعضی از برجسته‌ترین آنها اشاره می‌شود.

ایجاد فرصت‌های شغلی و رشد اقتصاد محلی

طبق اعلام دولت کانادا، کسب‌وکارهای کوچک ۸.۴ میلیون کانادایی یا به‌عبارتی ۶۹.۹ درصد از نیروی کار را مشغول به کار می‌کند و این آمار برای ایالات متحده آمریکا نزدیک به ۶۴ درصد است. این ارقام نشان می‌دهد که یکی از منفعت‌های کسب‌وکارهای کوچک برای جوامع، رشد شغلی و فراهم کردن فرصت‌های شغلی برای افراد محلی است که درنتیجه منجر به ایجاد جامعه‌ای شاد با اقتصاد سالم می‌شود.

موضوع ایجاد شغل در شهرهای نوظهور بسیار مهم است؛ کسب‌وکارهای کوچک اغلب فرصت‌های شغلی را در اختیار افرادی قرار می‌دهند که ممکن است توسط شرکت‌های بزرگ نادیده گرفته شوند. با تقویت طیف متنوعی از مشاغل، شهرها می‌توانند یک اقتصاد قوی و انعطاف‌پذیر داشته باشند که فقط به چند کارفرمای بزرگ وابسته نیست.

حمایت از کسب‌وکارهای کوچک لازمه رونق شهری

وقتی مشتریان از یک کسب‌وکار محلی حمایت می‌کنند، پولی که خرج می‌کنند در نهایت به جامعه محلی بازمی گردد، چرا که این کسب‌وکارها بخشی از کارهای خود را به سایر مشاغل محلی برون‌سپاری می‌کنند. این اثر که با نام اثر ضربی شناخته می‌شود، به ایجاد یک اقتصاد خودپایدار کمک می‌کند، نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی را کاهش می‌دهد و جامعه را در برابر رکود اقتصادی مقاوم‌تر می‌کند.

به‌عنوان مثال، اگر یک کافی‌شاپ محلی بخواهد یک لوگوی جدید طراحی کند به سراغ یک طراح گرافیک محلی می‌رود یا اگر یک خرده‌فروش محلی نیاز به بازسازی مغازه خود داشته باشد از نیروهای محلی برای این کار کمک می‌گیرد. به‌طور متقابل، صاحبان مشاغل کوچک نیز تمایل به خرید محلی دارند، در رستوران‌های محلی غذا می‌خورند و دوستان خود را به این کار دعوت می‌کنند. به این ترتیب درآمد صاحبان کسب‌وکار به جامعه آنها باز می‌گردد و منجر به رونق اقتصاد محلی می‌شود.

یکی دیگر از موقعیت‌هایی که کسب‌وکارهای کوچک برای جامعه سودآور هستند، بازگرداندن مالیات به جامعه است چراکه مالیات‌های پرداختی که توسط مشاغل کوچک پرداخت می‌شود، در نهایت برای بهبود جامعه و ارتقای مدارس، فضای سبز، حمل‌ونقل عمومی و مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌شود.

حمایت از کسب‌وکارهای کوچک لازمه رونق شهری

ارتقای هویت و ساختار فرهنگی جامعه

کسب‌وکارهای کوچک منعکس‌کننده جوامعی هستند که از آنجا آمده‌اند و تصویری از منطقه محلی خود را در شهر بازتاب می‌دهند که می‌تواند به رشد چشم‌انداز محلی کمک کند. برای مثال مجموعه‌ای از رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و خرده‌فروشی‌های محلی محیطی جذاب در شهر ایجاد می‌کنند که منجر به جذب گردشگران می‌شود.

صاحبان مشاغل کوچک بیشتر درگیر جوامع خود هستند، بیشتر به خیریه‌ها، به‌ویژه سازمان‌های محلی کمک می‌کنند و از رویدادهای محلی حمایت می‌کنند تا جامعه‌ای پر نشاط و فعال داشته باشند. آنها برای متمایز شدن در جامعه باید مبتکر، خلاق و منحصربه‌فرد باشند و به این ترتیب نوآوری را در جامعه خود گسترش می‌دهند و علاوه بر آن، بازار متنوع‌تری ایجاد می‌کنند که به جذابیت توریستی منطقه می‌افزاید.

کسب‌وکارهای کوچک ضربان تپنده یک جامعه هستند؛ مالکان و کارمندان در همان محله زندگی می‌کنند و به ارتقای حس تعلق به جامعه و ایجاد احساس اجتماعی در افراد کمک می‌کنند. خدمات محلی، وفاداری مشتری را تقویت می‌کند و فضایی گرم و دلپذیر ایجاد می‌کند که در زنجیره‌های بزرگ‌تر قابل اجرا نیست. شهرهای نوظهور این فرصت را دارند که از طریق کسب‌وکارهای کوچک خود هویت منحصربه‌فردی را پرورش دهند که منعکس‌کننده فرهنگ، ارزش‌ها و شخصیت جامعه باشد.

حمایت از کسب‌وکارهای کوچک لازمه رونق شهری

محافظت از محیط‌زیست

کسب‌وکارهای محلی اغلب در ساختمان‌های موجود فعالیت می‌کنند و درنتیجه فضای موجود در جامعه را برای گسترش مکان خود از بین نمی‌برند و همین موضوع کمکی به حفاظت از محیط‌زیست است. علاوه بر این، دسترسی به این مشاغل با پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری امکان‌پذیر است و آلودگی‌های ناشی از حمل‌ونقل مواد اولیه، محصول و تردد صاحبان و مشتریان را کاهش می‌دهد.

بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک تمایل بیشتری به اجرای شیوه‌های سازگار با محیط‌زیست دارند؛ از تأمین محصولات محلی گرفته تا کاهش ضایعات و مصرف انرژی، کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند در ایجاد جوامع سبزتر پیشرو باشند که نه‌تنها به نفع محیط‌زیست است، بلکه پایداری را در اولویت قرار می‌دهد.

نوآوری و خلاقیت

کسب‌وکارهای کوچک کانون نوآوری و خلاقیت جامعه هستند و بدون محدودیت‌های ساختاری شرکت‌های بزرگ، انعطاف‌پذیری لازم برای آزمایش ایده‌ها، محصولات و خدمات جدید را دارند. این نوآوری‌ها می‌تواند به پیشنهادات منحصربه‌فردی منجر شود که جامعه را متمایز می‌کند. به‌عنوان مثال، یک قنادی کوچک ممکن است یک دسر ترکیبی جدید معرفی کند که به محصول محلی تبدیل شود یا یک استارتاپ فناوری برنامه پیشرفته‌ای ایجاد کند که یک مشکل خاص جامعه را حل کند. این نوآوری‌ها نه‌تنها ساکنان را جذب می‌کند، بلکه می‌تواند بازدیدکنندگان و سرمایه‌گذاران را نیز به این منطقه بکشاند.

حمایت از کسب‌وکارهای کوچک لازمه رونق شهری

ایجاد سرمایه اجتماعی

سرمایه اجتماعی به شبکه‌های روابط بین افرادی که در یک جامعه خاص زندگی و کار می‌کنند اشاره دارد. کسب‌وکارهای کوچک با تقویت ارتباطات بین افراد و تعاملات منظم بین مشاغل محلی به ایجاد اعتماد و حس تعلق به جامعه کمک می‌کند که یک سرمایه اجتماعی به حساب می‌آید.

وجود شبکه‌های اجتماعی برای مقابله با شرایط بحرانی در جامعه ضروری است زیرا می‌توانند در موقعیت‌های مختلف به پشتیبانی از جامعه برآیند و به غلبه بر چالش‌های مختلف همچون تغییرات آب‌وهوایی کمک کنند.

حمایت از کسب‌وکارهای کوچک لازمه رونق شهری

چالش‌ها و راه‌حل‌های راه‌اندازی مشاغل کوچک

راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک در شهرهای نوظهور بدون چالش نیست؛ اجاره بالا، نیاز به سرمایه و رقابت با شرکت‌های بزرگ می‌تواند رونق کسب‌وکارهای کوچک را دشوار کند. با این حال، چندین استراتژی وجود دارد که شهرها می‌توانند برای غلبه بر این موانع اتخاذ کنند.

نخستین راهکار ارائه مشوق‌ها و حمایت‌های مالی همچون کمک‌های بلاعوض، وام‌های کم‌بهره و مشوق‌های مالیاتی برای کمک به این کسب‌وکارها برای شروع و رشد است. شهرها می‌توانند با کاهش بار مالی، کارآفرینان بیشتری را به این بازار سوق دهند. ارائه فضاهای تجاری مقرون‌به‌صرفه از دیگر استراتژی‌های شهری برای تشویق کارآفرینان به راه‌اندازی کسب‌وکار است که این کار را می‌توان از طریق مقررات منطقه‌بندی، مشارکت با توسعه‌دهندگان و استفاده مجدد از ساختمان‌های بدون‌استفاده انجام داد.

فراهم کردن دسترسی به برنامه‌های مربیگری و رویدادهای شبکه‌ای می‌تواند به صاحبان کسب‌وکارهای کوچک کمک کند تا دانش و ارتباطات لازم برای موفقیت را به دست آورند. مشارکت با انجمن‌های تجاری محلی و اتاق‌های بازرگانی می‌تواند این فرصت‌ها را تسهیل کند. شهرها می‌توانند کمپین‌هایی را برای تشویق ساکنان به حمایت از مشاغل محلی راه‌اندازی کنند زیرا برجسته کردن مزایای خرید محلی منجر به تغییر رفتار مصرف‌کننده و افزایش فروش مشاغل کوچک می‌شود.

ساده‌سازی فرآیند نظارتی و کاهش تشریفات اداری در شهرهای نوظهور برای راه‌اندازی و اجرای یک کسب‌وکار می‌تواند موانع موجود را برطرف کند. به‌عنوان نمونه‌ای از کمک‌های شهری به مشاغل محلی می‌توان به برنامه مادرید اشاره کرد که برای نخستین بار کمپین بازاریابی و معرفی مغازه‌های قدیمی را برای رونق کسب‌وکارهای محلی به راه انداخت.

کمپین هوش مصنوعی برای رونق مشاغل محلی در مادرید

شورای شهر مادرید اسپانیا از سال ۲۰۰۶ به‌منظور حمایت از مشاغل محلی، طرح نصب تابلوهای اطلاعاتی را در اماکن مختلف شهر که بیشتر مکان‌های تاریخی نمادین و هویت مادرید هستند، راه‌اندازی کرد. این تابلوهای خیابانی توجه مردم محلی و گردشگران را به حضور مشاغل قدیمی جلب و آنها را به حمایت از این مشاغل تشویق می‌کند. راه‌حل مبتکرانه دیگری که در این طرح ارائه شد، نصب کدهای QR مربوط به این مشاغل در ایستگاه‌های اتوبوس است که کاربران با اسکن آنها به وب‌سایت اطلاعاتی بافت تجاری و خدماتی شهر متصل می‌شوند.

سال گذشته شورای این شهر با هدف تقویت راهکار پیشین، نخستین کمپین بازاریابی و معرفی مشاغل محلی را با کمک هوش مصنوعی راه‌اندازی کرد که می‌توان گفت یک طرح ابتکاری در حمایت از کسب‌وکارهای کوچک است. این کمپین به کمک ابزار هوشمند دیجیتال، چهار ویدئوی تبلیغاتی تولید کرده است که نشان‌دهنده سیر تکامل سبک زندگی، پوشش شهروندان و تحول سبک‌های مد و پوشاک در ۱۰۰ سال گذشته است.

حمایت از کسب‌وکارهای کوچک لازمه رونق شهری

توسعه کشاورزی شهروندی: پیوندی بین شهروندان و اقتصاد کشاورزی‌محور در بروکسل و پاریس

یک شرکت نوآفرین بلژیکی با حمایت مقامات ارشد، اقدام به تقسیم پشت‌بام‌های متروکه و زمین‌های خالی در بروکسل کرده است تا ساکنان بتوانند در این فضاها محصولات کشاورزی و درختان میوه پرورش دهند. این شرکت مسئولیت کشت محصولات را بر عهده دارد، در حالی که نگهداری، برداشت و فروش به عهده خود شهروندان است. برای تسهیل این فرآیند، نرم‌افزاری روی گوشی‌های هوشمند کشاورزان نصب می‌شود که زمان آبیاری و برداشت محصولات را به آن‌ها یادآوری می‌کند.

در سال‌های اخیر، دسترسی مردم بروکسل به سبزیجات تازه کاهش یافته است و این امر موجب شده تا گروهی از کارکنان بزرگ‌ترین مدرسه آشپزی شهر به فکر پرورش محصولات با کمک شهروندان در فضاهای خالی اطراف خود بیفتند. با این حال، آن‌ها با چالش‌هایی از جمله کمبود زمان مواجه بودند. این چالش‌ها باعث شد تا شرکت نوآفرین بلژیکی تصمیم به برگزاری کارگاه‌هایی برای آموزش پرورش محصولات کشاورزی بگیرد.

پس از اتمام دوره‌های آموزشی، شهروندان با نظارت مستقیم کارکنان، سبزیجات و میوه‌ها را در فضاهای خود پرورش می‌دهند و اکنون این اقدام به نوعی اقتصاد محلی و شهروندی تبدیل شده است. افرادی که فضای کافی ندارند، می‌توانند از پشت‌بام‌های متروکه استفاده کنند.

این شرکت نوآفرین تنها به بروکسل محدود نشده و فعالیت‌های مشابهی را در پاریس آغاز کرده است. در اینجا نیز ساکنان می‌توانند با مراجعه به مرکز مربوطه، برای آموزش کشاورزی ثبت‌نام کنند و کسب‌وکار محلی خود را به راه بیندازند.

حمایت از کسب‌وکارهای کوچک لازمه رونق شهری

کد خبر 793052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.