حکم ویژه برای شخصیتی کاریزماتیک

حکم ویژه رهبر معظم انقلاب برای محمد مخبر به عنوان دستیار معظم له در امر جوان‌گرایی مورد توجه محافل رسانه ای قرار گرفت، در این گزارش به بررسی ابعاد شخصیتی وی پرداخته شده است.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا، حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم و معزز انقلاب اسلامی روز گذشته طی حکمی «محمد مخبر» را به عنوان مشاور و دستیار خود منصوب کردند. ایشان وظیفه مخبر را امتداد سیاست مدبرانه دولت شهید رئیسی برای شناسایی و به‌کارگیری نیروهای جوان و نخبه برای کمک به دستگاه‌های مختلف، تعیین کردند.

مخبر که در دولت جدید پنجاه روز خدمت کرده بود زوم سیاسی باعث شد تا رویکرد و منش مدیریتی او در میان افکار عمومی و سیاسیون بیشتر آشکار شود و برخورد فراجناحی او در مدیریت دولت؛ حتی تحسین سیاست‌ورزی اصلاح طلبان را برانگیخت.

مدیریت صحیح او در نظام حکمرانی به دور از رقابت‌های جناحی در زمان ترک پاستور شخصیت او را کاریزماتیک کرد و شاید همین مسئله دلیلی شد تا او مد نظر مقام معظم رهبری قرار بگیرد و ایشان در پیامی مخبر را به‌عنوان مشاور و دستیار خود منصوب کند. اقدامی که پیش از این در نظام حکمرانی کشور، کم‌سابقه بوده است. انتصاب مخبر به‌عنوان مشاور رهبر انقلاب اتفاق قابل توجهی برای معاون اول دولت سیزدهم و البته نظام حکمرانی است که آن‌ها همه جوانب را در نظر بگیرند.

دوری از گرایش‌های جناحی و لحظه‌ای

برخورد سیاسی، جناحی و لحظه‌ای با اتفاقات و رویدادها در دستگاه‌های مدیریتی در اغلب رفتارها و گرایش‌های سیاستمداران دیده می‌شود؛ چنانکه در اغلب دولت‌ها اینگونه عملکردها رخ نشان داده است. فاصله‌گذاری مشخص در این مسئله در دولت پنجاه روزه مخبر به وضوح دیده می‌شود.

محمد مخبر در این عرصه به عنوان یک کاریزمای سیاسی خود را مطرح کرد و سوگیری خاصی از جناحی نداشت. او در این دوره سوگیری خاصی نسبت به کسی نشان نداد و با زیرکی تمام اجازه نداد کسی به نفع خودش از امکانات دولت استفاده کند. همین رخداد از او یک چهره سیاسی مقبول ساخت. رفتار غیرجناحی او در همه دوران‌ها مشهود است. این رفتار نه در مدیریت حتی زمانی که ریاست ستاد فرمان اجرایی امام (ره) را به عهده داشت؛ مشهود است.

در روزهای اوج کرونا، محمد مخبر در کنار دولت برای حل بحران کرونا قرار گرفت. علاوه بر این انتصاباتی که مخبر در دوره مسئولیت خود در دولت و ستاد اجرایی انجام داد، عموماً افرادی را شامل می‌شد که کمتر رنگ‌وبوی جناحی و سیاسی داشتند و بیشتر متخصص آن حوزه بودند. امری که نشان می‌داد منش او در مدیریت دولت به دور از دعواهای جناحی و سیاسی تعریف می‌شود. سیاست‌ورزی مخبر را می‌توان یکی از ویژگی‌های مهمی دانست که در انتصاب او به‌عنوان مشاور رهبر انقلاب مؤثر بوده است.

حکم ویژه برای شخصیت کاریزماتیک

اطلاع از پیچ و خم‌های سیاسی و چالش‌های کشور

اطلاع از پیچ و خم‌های سیاسی و چالش‌های کشور از محمد مخبر شخصیتی سیاسی ساخت و کارنامه پر رونقی از خود به جا گذاشت. همه این عوامل دست به دست هم داد تا رهبر معظم انقلاب اسلامی او را به این سمت منصوب کند. اشاره به سابقه «خدمات متعهدانه» و «تأثیرگذار» در متن انتصاب او از سوی رهبر انقلاب اسلامی خود شاهدی بر این ادعاست. او تجربه موفقی در دولت رئیسی داشته است و چالش‌ها و بحران‌های سیاسی زیادی را لمس و مدیریت کرده است.

انتصاب شخصیت‌ها و افراد جوان و خوش‌فکر در سمت‌های مختلف از سوی مخبر به وضوح دیده می‌شود. رهبر انقلاب در این خصوص به سابقه مخبر در به‌کارگیری «نیروهای جدید» و «سیاست درست و مدبرانه» به‌کارگیری نخبگان و جوانان در اجرای طرح‌ها هم اشاره داشته‌اند. یکی از موضوعاتی که در انتصاب او توسط رهبر انقلاب دیده می‌شود این است که انتصاب او به‌عنوان مشاور رهبر انقلاب تنها یک انتصاب در جایگاه مشاور نیست، بلکه وظایف مهمی را در نظام حکمرانی برای او تعریف کرده است که همچون گذشته از نیروهای با استعداد و خوش فکر در این زمینه استفاده کند. موضوعی که نشان می‌دهد علاوه‌بر مسئولیت مشاوره، او در مواردی حتی می‌تواند به‌عنوان بازوی کمکی دولت و دستگاه‌های مدیریتی وارد عمل شود.

چهره‌ای منصف و مورد اعتماد در فضای سیاسی

اما موقعیت انتخابات که فراهم شد و روزهای پرشور و هیجان این عنصر سیاسی که فرا رسید، محمد مخبر از جمله افرادی بود که با وجود اصرار دوستان و همکاران در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام نکرد و دل در گرو صندلی ریاست جمهوری نداشت و دلیل قاطع او انجام اقداماتی بود که در بازه پنجاه روز باید به دولت تحویل می‌داد. علاوه بر این مسئله یکی از شاکله‌های مهم شخصیتی مخبر این بود که اجازه نداد کسی از دولت در دام سیاسی کاری یا حمایت از نامزدهای انتخاباتی گرفتار شود.

برخورد مخبر با افرادی که از جایگاه مدیریتی شأن سو استفاده می‌کردند یکی دیگر از ویژگی‌هایی بود که به کاریزما بودن او رنگ و لعاب خاصی بخشیده بود. همه این خصلت‌ها از او یک سیاستمدار استاندارد و ویژه ساخته بود که بدون حاشیه در انجام اقدامات اجرایی دستی بر آتش داشت.

در زمان انتخابات اصلاح طلبان اذعان داشتند که او اجازه سوءاستفاده از صندوق‌های رأی را نداد و همین عامل محبوبیت او را در بین دو جناح چپ و راست افزایش داد تا جایی که از او به عنوان یک چهره سیاسی منصف و قابل اعتماد یاد می‌کنند

میراث‌دار مسیر شهید رئیسی

مشی شهید رئیسی یعنی فراجناحی بودن و همراهی با قوا و دستگاه‌های مدیریتی یکی از مهمترین خصوصیاتی بود که در لابلای خصلت‌های مخبر گنجانده شده بود به طوری که در پنجاه روز دوره مسئولیت خود کاری کرد که هیچ خللی در دولت رئیسی به وجود نیاید.

مخبر توانست در مقابل دو قطبی سازی و تشنج سیاسی کشور بایستد و تنها زمانی به دولت انتقاد کرد که موضوع کوچک کردن دولت رئیسی و ضعیف شمردن اقدامات او بود. او هیچگاه اجازه نداد که اقدامات دولت شهید جمهور زیر سوال برود و کوچک شمرده شود، بر این اساس شاید بتوان مخبر را تنها فردی دانست که ادامه‌دهنده و میراث‌دار مسیر شهید رئیسی بود.

امری که رهبر انقلاب نیز در پیام خود به آن اشاره و مخبر را «امتداد سیاست دولت شهید رئیسی» معرفی کردند. انتصاب مخبر و مسئولیت تازه او در این پست باعث می‌شود تا چهره جدیدی در عرصه سیاسی پیدا کند و نقش مهم او در جایگاه سیاسی زیر ذره بین قرار خواهد گرفت و چهره کاریزمای او برای همه بیش از پیش نمایان خواهد شد.

حکم ویژه برای شخصیت کاریزماتیک

حکم رهبر انقلاب برای محمد مخبر به جهات مختلف قابل اعتنا است و انتظار می‌رود به موجب این حکم یکی از چالش‌های جدی کشور در حوزه شناسایی و تربیت و بکارگیری مدیران جوان و نخبه و انقلابی مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 792922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.