ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت محصول بی‌توجهی به دانشگاه فرهنگیان است

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان، مرکز راهبردی، ماموریت‌گرا و پشتوانه نظام تعلیم و تربیت است، گفت: بخش مهمی از ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت محصول بی‌توجهی به دانشگاه فرهنگیان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، علیرضا کاظمی در نشست با کارکنان دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تأکیدات پی در پی رهبری به دلیل اهمیت دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان، گلوگاه مهم و راهبردی نظام تعلیم و تربیت است، در واقع بخشی از ناکارآمدی نظام تعلیم به دلیل بی‌توجهی به این دانشگاه به عنوان مرکز ثقل آموزش و پرورش بوده است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان، مرکز راهبردی، ماموریت‌گرا و پشتوانه نظام تعلیم و تربیت است، افزود: بر اساس رهنمودها و تأکیدات رهبری در مورد دانشگاه فرهنگیان باید بیش از پیش این دانشگاه مورد توجه قرار گرفته و ارتقا یابد، دانشجویان و اساتید این دانشگاه به عنوان راهبران نظام تعلیم و تربیت باید از ویژگی‌ها و صلاحیت‌های علمی و آموزشی برخوردار باشند.

وزیر آموزش و پرورش با طرح این پرسش که علت ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت چیست به راهکارهای آن اشاره و بیان کرد: نرسیدن به نتایج مطلوب سند تحول بنیادین، انحراف از مأموریت‌های محوله بوده است و به نظر می‌رسد که از خط مقدم نظام تعلیم غافل بوده‌ایم و به مدیر، معلم و مدرسه کمتر توجه کرده‌ایم.

کاظمی با تاکید بر اینکه بخش مهمی از حل مسئله و مشکلات نظام تعلیم و تربیت در دست دانشگاه فرهنگیان است، اضافه کرد: معماری نظام تعلیم و تربیت چه از نظر فیزیکی و از جنبه‌های دیگر، فرسوده و قدیمی است و برای بهبود وضعیت، باید ریل‌گذاری‌ها در نظام تعلیم و تربیت تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه برنامه درسی مدرسه ناکارآمد است، افزود: برنامه درسی، دانش محور، آموزش‌زده، غیرتربیتی، غیرمهارتی و استعدادکش است، بنابراین با این روش نمی‌توان استعدادها را شناسایی و هدایت کرد؛ ضرورت دارد پیوندی میان فعالیت‌های درسی و آموزشی برقرار شود تا از این طریق بتوانیم شکاف میان ذائقه‌های دانش‌آموزان را با برنامه درسی پر کنیم.

بنده با تمام مشکلات پای کار دانشگاه فرهنگیان هستم

وزیر آموزش و پرورش به این نکته هم اشاره کرد که اعتقاد راسخ دارم باید دانشگاه فرهنگیان را اصلاح و تقویت کرد و در ادامه به رویکردها و اقدامات مثبت دانشگاه فرهنگیان اشاره و بیان کرد: اتفاقات خوبی در دانشگاه فرهنگیان افتاده است، اما با دانشگاه مطلوب فرهنگیان مدنظر نظام جمهوری اسلامی و منویات رهبری فاصله زیادی داریم، این فاصله از امکانات و تجهیزات گرفته تا سرانه‌های حداقلی محسوب می‌شود.

کاظمی به مشکلات و چالش‌های این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در نظام جذب اساسی‌ترین مشکل را داریم، زیرا فرایند جذب با مدل و الگوی مدنظر همخوان نیست، باید با نگاهی جامع و کامل به فرایند جذب نیروهای انسانی داشته باشیم.

وی به اهمیت نقش اساتید دانشگاه فرهنگیان اشاره و بیان کرد: همانطور که معلم در تربیت دانش‌آموزان، نقش اساسی دارد و مهم‌ترین رکن تحول است، اساتید دانشگاه فرهنگیان نیز جزو مهم‌ترین عنصر در تربیت نیروی انسانی هستند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که بنده با تمام مشکلات پای کار دانشگاه فرهنگیان هستم.

کاظمی بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد و گفت: معتقد هستم هر معلم می‌تواند یک سفیر توانمند برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد، دانشگاه فرهنگیان باید در این زمینه نقش پیشرانی در پیشگیری و مداخله از آسیب‌های اجتماعی را داشته باشد.

کد خبر 792797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.