فقر شبکه معابر در گرگان /  یک‌طرفه‌سازی خیابان، راهی موقت برای کنترل ترافیک است

آن‌طور که مسئولان شهری گرگان می‌گویند در برخی از قسمت‌های شهر به دلیل توپوگرافی و تپه ماهور بودن آن، شبکه معابر کامل نشده و فقر شبکه معابر در آن نواحی وجود دارد، به همین دلیل یک‌طرفه‌سازی برخی خیابان‌ها با هدف روان‌سازی ترافیک اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، شهر گرگان با جمعیتی نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر و بیش از یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع مساحت، به دلیل رشد روزافزون جمعیت و افزایش مهاجرت، از سکنه به نوعی اشباع شده است و معابر و خیابان‌های آن تحمل این حجم از تردد خودرو را ندارد.

گره‌های ترافیکی و سنگین این روزهای شهر که ناشی از ساخت‌وسازهای بی‌رویه مجتمع‌های تجاری آسمان‌خراش و تراکم مجتمع‌های پزشکی، مراکز درمانی و تفریحی در برخی نقاط خاص شهر است، موجب شده تا شهروندان به جای احساس رضایت از فرایند توسعه شهر، نسبت به آینده نگران و درباره شرایط فعلی نیز دغدغه‌مند باشند که برای استفاده از خدمات آموزشی، تفریحی و حتی درمانی چگونه می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان و بدون وقوع حادثه تصادف به مقاصد مورد نظرشان برسند.

به اعتقاد برخی کارشناسان، بی‌توجهی به افزایش تعریض معابر و خیابان‌ها در قبال رشد روزافزون خودروها در شهر موجب شده است که این روزها در شهری که حتی کلان‌شهر نیز محسوب نمی‌شود، شهروندان برای تردد دغدغه داشته باشند، این متخصصان معتقد هستند که بی‌توجهی به سرویس حمل‌ونقل عمومی و نبود سرویس‌دهی مناسب در این بخش نیز یکی دیگر از عوامل افزایش ترافیک در شهر است.

از سویی فقدان پیش‌بینی پارکینگ برای مجتمع‌های تجاری ساخته شده یا در حال احداث نیز یکی دیگر از عواملی است که به ترافیک شهر گرگان دامن زده است.

فقر شبکه معابر در گرگان /  یک‌طرفه‌سازی خیابان، راهی موقت برای کنترل ترافیک است

محمد کریمی‌نژاد، مدیر ترافیک شهرداری گرگان در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یک سری مشکلات شهر، از گذشته برایمان مانده است، به عبارتی شبکه معابر در گرگان نسبت به متوسط کشور کمتر است که این حاصل مصوبات شورا در دهه‌های گذشته بوده است.

وی در توضیح تصمیمات جدید شورای ترافیک مانند یک‌طرفه شدن برخی خیابان‌های گرگان می‌گوید: در برخی از قسمت‌های شهر به دلیل توپوگرافی و تپه ماهور بودن آن، شبکه معابر کامل نشده است و فقر شبکه معابر در آن نواحی داریم، به همین دلیل برخی خیابان‌ها با هدف روان‌سازی ترافیک، ناگزیر یک‌طرفه اعلام شد.

مدیر ترافیک شهرداری گرگان درباره تراکم داروخانه و نمایشگاه اتومبیل و مراکزی از این دست در شهر می‌گوید: متأسفانه برای ارائه چنین مجوزهایی از شهرداری یا راهنمایی و رانندگی تائیدیه اخذ نمی‌شود اما در چند مورد تلاش شد تا با استفاده از ظرفیت فرمانداری مانع صدور چنین مجوزهایی شویم.

وی در توضیح خط‌کشی معابر شهر می‌افزاید: برای بازگشایی معابر اجرای پنج هزار متر در برنامه داشتیم که از حدود یک ماه پیش کار را آغاز کردیم و تاکنون نزدیک به چهارهزار متر خط‌کشی عابرپیاده در شهر انجام شده است.

کریمی‌نژاد ادامه می‌دهد: نزدیک به ۳۰ هزار متر خط‌کشی طولی معابر، ۵۰۰ متر مربع خط‌کشی سرعت‌گاه برای ایمن‌سازی معابری که دانش‌آموزان از آن عبور می‌کنند، ایجاد شود و هزار متر باقیمانده که به دلیل شرایط آب و هوایی امکان خط‌کشی نبود اما تا دو هفته آینده تکمیل خواهد شد.

به گزارش ایمنا، مشکلات ترافیکی امروزه به یکی از بزرگترین مشکلات شهرها تبدیل شده است و راهکارهای موقتی نمی‌تواند علاج حل این مشکلات باشد چرا که گسترش جمعیت شهرها و خودروهای موجود در خیابان‌ها بدون توقف به پیش می‌رود و مدیران شهری باید با کارهای کارشناسی شده اقدام به اجرای طرح‌ها و پروژه‌هایی کنند که بتوانند به مشکلات ترافیکی و دغدغه شهروندان در این خصوص پایان دهند.

کد خبر 792759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.