چرا سفر رئیس‌جمهور به نیویورک مهم است؟

سفر رئیس‌جمهور به نیویورک به دلیل اهمیت سیاسی آن مورد توجه است و با اهداف متعددی از جمله حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و شرکت در نشست‌های دیپلماتیک، ترغیب نخبگان و سرمایه‌گذاران مقیم خارج برای بازگشت به کشور، ایجاد روابط بین‌المللی و ارائه ویترینی برای نمایش توانمندی‌های ایران انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تشریح مواضع جمهوری اسلامی درباره مسائل بین‌المللی به نیویورک سفر کرده است؛ در این سفر یک هیئت سیاسی عالی‌رتبه متشکل از حدود ۳۵ تا ۴۰ نفر از وزرا و نمایندگان مجلس، رئیس‌جمهور کشورمان را همراهی می‌کنند.

رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به نیویورک گفته بود: «سازمان ملل یکی از دستاوردهای مهم بشریت است که اگر وظیفه خودش را به‌درستی انجام دهد، یک کشور به دلیل قدرتش کشوری دیگر را بمباران نمی‌کند.» وی همچنین بر دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا و تلاش برای بازگشت برخی از ایرانیان نخبه و تأثیرگذار به کشور تاکید کرده بود.

سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه نیز پیش از این در تشریح برنامه سفر رئیس‌جمهور به نیویورک گفته بود: «ما همیشه از تریبون سازمان ملل استفاده کرده‌ایم و دیدارهای دو و چندجانبه در سازمان ملل فرصت خوبی برای ارتباطات کشور است.» به گفته وی، دیدار با ایرانیان و پیروان ادیان الهی، مقامات کشورهای مختلف، رسانه‌ها و اندیشکده‌ها و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل از برنامه‌های نخستین سفر رئیس‌جمهور ایران به آمریکا خواهد بود.

این سفر به دلیل اهمیت سیاسی و دیپلماتیک آن برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مورد توجه است و با اهداف متعددی از جمله حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و شرکت در نشست‌های دیپلماتیک، ترغیب نخبگان و سرمایه‌گذاران مقیم خارج برای بازگشت به کشور، ایجاد روابط بین‌المللی و ارائه ویترینی برای نمایش توانمندی‌های ایران انجام شده است.

در این سفر همچنین چند نشست مهم برنامه‌ریزی شده است که سخنرانی رئیس‌جمهور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و بیان مواضع ایران، دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا، گفت‌وگو با رهبران ادیان الهی به‌منظور ایجاد همگرایی و تبادل نظر در زمینه‌های مختلف، دیدار با مدیران رسانه‌ها و اندیشکده‌های آمریکایی با هدف تقویت روابط رسانه‌ای و فکری و نیز رایزنی‌های دوجانبه با سران کشورهای حاضر به‌ویژه رایزنی‌هایی در خصوص برجام با کشورهای اروپایی از جمله این محورها است.

کارشناسان معتقدند که گرچه احتمال رایزنی‌های مستقیم با آمریکا در این سفر کم است، برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سران کشورهای اروپایی و گفت‌وگو با هیئت آمریکایی به صورت غیررسمی در حاشیه اجلاس می‌تواند به عنوان گام‌هایی مؤثر برای کاهش تنش‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا تلقی شود.

همچنین حضور در چندین نشست سازمان ملل و نشست‌ها و دیدارهای دوجانبه و چندجانبه از جمله برنامه‌های وزیر امور خارجه دولت چهاردهم در نیویورک خواهد بود.

خروج از بن‌بست‌های دیپلماسی با ملاقات سران

علی امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در این باره می‌گوید: ادبیات دیپلماسی سران به این معناست که گاهی با ابتکار عمل و گفت‌وگوهای زمان دیدار سران کشورها پیرامون موضوعات و چالش‌ها، کارها تسهیل می‌شود و بهتر پیش می‌رود؛ به بیانی دیگر گاهی بن‌بست‌های دیپلماسی با ملاقات سران رفع می‌شود و چنین مواردی در طول تاریخ بارها اتفاق افتاده است.

وی می‌افزاید: در دوره جنگ سرد برای گشایش کارها و جلوگیری از جنگ گرم، گاهی آمریکا و شوروی اجلاس سران برگزار می‌کردند، زمانی که بن‌بستی ایجاد می‌شد و وزرای خارجه و دفاع نمی‌توانستند آن را حل کنند، سران آن موانع را رفع می‌کردند.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: سفر رئیس‌جمهور ایران اگر با برنامه صورت گرفته باشد _که قطعاً چنین است_ فوایدی را برای کشور خواهد داشت. حداقل این فایده نمایش شرایط دموکراتیک حاکم بر ایران است، این مسئله گویای آن است که رؤسای جمهور ایران هر چهار سال یک‌بار تغییر خواهند یافت و به دنبال آن گفتمان‌ها نیز تغییر می‌کند و دستور کارهای جدید و پیام‌های جدیدی را مخابره خواهند کرد؛ بر این اساس فردا نیز پزشکیان این پیام را به جهانیان خواهد رساند که تغییراتی در ایران رخ داده است و ایران دست صلح و دوستی خود را برای فشردن دست دیگران دراز کرده است.

وی ادامه داد: رئیس دولت چهاردهم از ابتدای مبارزات انتخاباتی خود همواره بحث ایرانیان مقیم خارج از کشور و نقش آن‌ها در پیشرفت کشور را مورد تاکید داشت و بر همین اساس قرار است ملاقاتی حضوری با ایرانیان حاضر در آمریکا داشته باشد تا در صورت امکان به ایران بازگردند و در کشور خودشان سرمایه‌گذاری کنند؛ پزشکیان در حقیقت این پیام آشتی را به آن‌ها خواهد داد که ایرانیان زیادی می‌توانند بدون هیچ مشکلی به وطن خود بازگردند.

امیدی با اشاره به برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور برای دیدار با رهبران دیگر کشورها به‌ویژه همسایگان اضافه کرد: اجلاس پایانی مجمع عمومی سازمان ملل که در سپتامبر برگزار می‌شود فرصت مناسبی است تا رئیس‌جمهور کشورمان بتواند با بیشتر رهبران جهان که در آنجا حضور خواهند داشت، ملاقات‌هایی داشته باشد، چرا که در دنیای سیاست دسترسی به رهبران امری مهم است و پزشکیان از این طریق می‌تواند تغییرات جدید ایران را به اطلاع آن رهبران برساند و نقاط قوت و اجرایی بین کشورها را تسهیل کند.

وی در خصوص اهمیت دیپلماسی اقتصادی حین این سفر یادآور شد: دیپلماسی اقتصادی امری پیچیده است؛ در حال حاضر کشورهای عضو بریکس به‌ویژه مثلث بریکس یعنی چین، روسیه و ایران فرایندی به نام دلارزدایی را با دو هدف آغاز کرده‌اند که یکی خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا و دیگری تضعیف هژمونی مالی آمریکا است.

کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: هدف روسیه و چین ایجاد نظام چندقطبی در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و… است؛ شاید در نگاه اول دیپلماسی اقتصادی با کشورهای مرتبط با غرب حتی همسایگان ما با گشایش کمی صورت بگیرد، اما به مرور این ارتباط رشد بهتری به خود خواهد گرفت.

وی ادامه داد: به نظر گشایش اقتصادی با دیپلماسی سران عضو سازمان ملل بعید است، با این حال در فرایند دلارزدایی با این کشورها، همکاری اقتصادی بهتر می‌تواند تسهیل شود.

امیدی درباره سفر رهبران چین و روسیه به نیویورک خاطرنشان کرد: سفر رؤسای جمهور چین به‌ویژه روسیه به آمریکا برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بعید به نظر می‌رسد.

به گزارش ایمنا، هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سطح سران از روز سه‌شنبه، بیست‌وچهارم سپتامبر ۲۰۲۴ هم‌زمان با سوم مهر ۱۴۰۳ در مقر سازمان ملل در نیویورک گشایش خواهد یافت. در این نشست سران، رهبران و نمایندگان ۱۹۳ عضو سازمان ملل از جمله ۱۳۳ رئیس دولت، سه معاون رئیس‌جمهور، ۸۰ معاون نخست‌وزیر و ۴۵ وزیر گرد هم می‌آیند تا درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی سخنرانی کنند و با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند.

کد خبر 792603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.