استاندار جدید کردستان معارفه شد

آیین تودیع و معارفه استاندار کردستان برگزار و آرش زره‌تن لهونی به عنوان استاندار جدید کردستان معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، آئین تودیع و معارفه استاندار جدید کردستان امروز _یکشنبه یکم مهر_ با حضور اسکندر مؤمنی، وزیر کشور در سالن امام خمینی (ره) شهر سنندج برگزار شد.

در این آئین، از خدمات اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار سابق کردستان تقدیر و آرش زره‌تن لهونی به عنوان استاندار جدید کردستان معرفی شد.

آرش زره‌تن لهونی، استاندار جدید کردستان در این مراسم اظهار کرد: خدای بزرگ را شاکر هستم که بعد از چند سال مجدد توفیق خدمت در استان کردستان نصیب بنده شد.

وی ضمن تقدیر از تلاش‌های استاندار سابق، افزود: بر اساس گزارش‌ها استاندار طی سه سال خدمت ۱۶۰ سفر شهرستانی داشته است؛ این اطمینان را خواهیم داد که تمام پروژه‌های نیمه‌تمام را که شروع شده است، به پایان خواهیم رساند.

استاندار جدید کردستان خاطرنشان کرد: از مجموعه دولت و نظام که به بنده اعتماد و این مسئولیت خطیر را به بنده واگذار کردند، تشکر می‌کنم؛ من یک روز قبل از حضور در هیئت دولت اطلاع نداشتم که قرار است استاندار کردستان شوم.

لهونی اضافه کرد: ما استان کردستان را خوب می‌شناسیم، مدیون مردم اصیل و بافرهنگ سنندج در سال‌های گذشته هستیم و از تمام توان و ظرفیت برای توسعه این استان استفاده می‌کنم.

وی اضافه کرد: دولت وفاق ملی بر ستون‌هایی استوار است که مصداق آن صداقت و راستی است و مخاطب آن مردم و بنیاد آن اسلام است؛ اسلامی که منادی محبت و وحدت اسلامی و وفاق ملی محسوب می‌شود.

استاندار جدید کردستان تصریح کرد: ما هم به عنوان نماینده دولت در استان کردستان که باید سیاست‌های دولت و نظام را جلو ببریم، در این مسیر قدم خواهیم گذاشت.

لهونی ادامه داد: قانون تجارت مرزنشینان اسفند ۱۴۰۲ برای اجرا به دولت ابلاغ و عنوان شد که دولت سه ماه فرصت دارد که آن را ابلاغ و اجرا کند که به دلیل تغییر دولت و اتفاقات این مدت انجام نشد.

وی ضمن درخواست از وزیر کشور برای پیگیری موضوع تصریح کرد: قرار بود آئین‌نامه تجارت مرزنشینان را اداره صمت تنظیم کند؛ لازم است این آئین نامه در دولت مصوب و ابلاغ شود.

استاندار جدید کردستان اضافه کرد: یکی از فرصت‌های خوب استان کردستان، داشتن مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق است که اگر کالا با معافیت‌های کامل گمرکی وارد شود، موجب رونق شهرستان‌های مرزی می‌شود.

لهونی ادامه داد: پروژه منطقه آزاد تجاری بانه_ مریوان نیز باید پیگیری شود و تنها روی کاغذ نماند.

وی با بیان اینکه محور کار ما وحدت و همگرایی خواهد بود، گفت: استان کردستان در کنار ظرفیت‌های فراوان مشکلات زیادی دارد؛ بعد از انقلاب تلاش‌های زیادی شده است و همه استانداران تلاش کردند، اما یک محرومیت تاریخی قبل از انقلاب وجود دارد.

استاندار جدید کردستان عنوان کرد: هشت سال دفاع مقدس که به ما تحمیل شد، سرمایه‌گذاری و ایجاد کارخانه‌های مادر انجام نشد و بخش خصوصی نیز در منطقه جنگی سرمایه‌گذاری نمی‌کرد.

لهونی افزود: بعد از جنگ خدمات‌رسانی خوبی در حوزه آب، برق و گاز انجام شد و حتماً برای جبران حضور دولت و بخش خصوصی در آن مقطع یعنی جنگ هشت ساله باید تلاش کرد تا هلدینگ‌ها ملزم به سرمایه‌گذاری در شهرستان‌ها شوند تا کاستی‌ها و شکاف‌ها جبران شود.

استاندار جدید کردستان معارفه شد

تبعیض مثبت برای کردستان باید شکل بگیرد

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار سابق کردستان در این مراسم اظهار کرد: توفیق خدمت به مردم کردستان، توفیق بسیار بزرگی است که امیدوارم توانسته باشم از عهده آن بر بیایم، هرچند قطعاً در این مسئولیت سنگین، قصور و تقصیر حتماً هست و نارسایی‌هایی در کار بنده بوده است.

وی با بیان اینکه هر کاری انجام شده محصول کار تیمی و مردم بوده است، افزود: استان کردستان، استانی با ظرفیت‌های گوناگون است که بر آن یک محرومیتی از دوران رژیم پهلوی به صورت تعمدی عارض شده است.

استاندار سابق کردستان ادامه داد: در دوران پرفروغ انقلاب به دلیل نا امنی‌های ناشی از فعالیت مزدورانه برخی گروهک‌ها و بعد از آن جنگ تحمیلی، فرصت توسعه از این استان گرفته شد.

زارعی‌کوشا اضافه کرد: اما آنچه امروز برای ما بسیار مهم است نگاه ویژه دولت و نظام به کردستان است و یک تبعیض مثبت را می‌خواهیم تا محرومیت‌ها را کاهش دهیم.

وی گفت: رویکرد ما در دولت گذشته شناسایی اولویت‌ها بود که از آن جمله راه‌آهن کردستان بود که بعد از ۲۰ سال به ثمر نشست.

استاندار سابق کردستان تصریح کرد: پروژه آب سنندج در دولت سیزدهم در طول چند ماه با کار شبانه‌روزی به اتمام رسید و شاهد حضور رئیس‌جمهور شهید در این استان بودیم در مقطعی که استان کردستان به واسطه ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ کانون بحران تلقی می‌شد اما با کمترین هزینه استان را مدیریت کردیم.

زارعی‌کوشا اضافه کرد: در سالگرد این جریانات نیز که فراخوان‌های گسترده داده شده بود با برگزاری جشن امت احمد طومار توطئه گران در هم پیچیده شد و امسال نیز بیش از ۱۲۰ هزار نفر در این جشن حضور داشتند و حقیقت مردم کردستان را نشان دهند.

وی با بیان اینکه حقیقت مردم کردستان برادری و وحدت و ولایتمداری است، افزود: گام‌های بزرگی به همت مردم اهل سنت کردستان در راستای وحدت و برادری برداشته شده است و امروز مرز باشماق ما محل تردد زوار حسینی است و مردم مریوان خادم زوار هستند و بزرگترین موکب عراق هم مربوط به طریقت کسنزانی اهل سنت است.

استاندار سابق کردستان ادامه داد: به‌رغم مخالفت سازمان برنامه و بودجه از رئیس‌جمهور شهید، راه‌آهن سنندج تا باشماق را مطالبه کردیم، اما با علم به این مخالفت، ایشان دستور شروع این مطالعات را دادند چراکه خواسته اصلی مردم هم بود.

زارعی‌کوشا اضافه کرد: خواسته اصلی مردم بازگشایی بازارچه‌های مرزی است که هنگه‌ژال را پیگیری کردیم، اما به دلیل مخالفت دولت مرکزی عراق بسته شد که تقاضا می‌کنیم این مطالبه جدی گرفته شود.

وی اضافه کرد: کردستان به لحاظ بعضی شاخص‌های اقتصادی وضعیت خوبی ندارد از جمله آنکه نرخ تورم آن معمولاً بالاتر از میانگین کشوری است و یکی از دلایل اصلی آن تقاضای بالای مسکن و هزینه‌های آن است.

استاندار کردستان ادامه داد: ما مسائل امنیتی کردستان را با رویکرد فرهنگی حل کرده‌ایم و طی سه سال اخیر ۱۶۰ سفر را به شهرها، بخش‌ها و روستاها داشته‌ایم.

زارعی‌کوشا افزود: در حال حاضر حدود ۳۰ همت پروژه را مراحل پایانی داریم که نیاز به تخصیص اعتبارات دارند و نیازمند همت دولت جدید است.

کد خبر 792439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.