آخرین اخبار از حادثه معدن طبس/ دستور رهبر انقلاب برای کاهش ابعاد مصیبت

در پی حادثه انفجار معدن طبس که به دلیل تصاعد آنی گاز متان در یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد ، تاکنون ۳۴ نفر جان باخته‌اند، رهبر انقلاب در پی این حادثه اندوهبار در پیامی ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار، بر لزوم بیشترین تلاش برای امدادرسانی به کارگران تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی، حوالی ساعت ۲۱ شب گذشته در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال سنگ معدنجوی طبس به دلیل نشت گاز انفجار مهیبی رخ داد که براساس آمار اعلام شده تاکنون ۳۴ نفر جان خود را در این حادثه از دست داده‌اند.

به دنبال اعلام این حادثه بلافاصله خودروهای امدادی برای نجات محبوسان به محل حادثه که در ۸۵ کیلومتر مرکز شهرستان طبس قرار داشت، عازم شدند، همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری و معاون سیاسی، امنیتی استانداری و تیمی از مدیران کل خراسان جنوبی نیز سعی کردند خود را دراسرع‌وقت به محل حادثه برسانند، سپس هم ستاد مدیریت بحران شهرستان طبس تشکیل شد.

جدیدترین اخبار از حادثه معدن معدنجو طبس/ آمار جان‌باختگان به ۳۴ نفر رسید

محمدعلی کاووسی، رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه بیرجند در خصوص این حادثه اظهار کرد: گزارشی مبنی‌بر انفجار معدن شماره دو زغال‌سنگ در جاده یزد-طبس ساعت ۲۳:۰۰ _شنبه سی‌ویکم شهریور_ به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان اعلام شد.

وی گفت: شش تیم تخصصی آوار هلال‌احمر بی‌درنگ به محل انفجار اعزام شده و در حال جست‌وجوی حادثه‌دیدگان و مفقودان احتمالی هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی افزود: دو نفر از افرادی که بر اثر موج انفجار در ورودی یکی از تونل‌ها فوت کردند توسط نیروهای امدادی بیرون کشیده شدند و تلاش برای نجات بقیه کارگران ادامه دارد.

محمدرضا حسینی، رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه بیرجند نیز در این رابطه اظهار کرد: ۱۲ آمبولانس اورژانس ۱۱۵، دو اتوبوس‌آمبولانس به‌همراه شش آمبولانس متعلق به معادن و دو آمبولانس هلال‌احمر در عملیات امدادرسانی به مصدومان شرکت دارند.

وی گفت: تا ساعت ۴:۳۰ صبح امروز _یکشنبه یکم مهر_ به ۱۳ فوتی و ۱۲ مجروح امدادرسانی و فوریت‌های پزشکی داده شده است.

درخواست وزیر کشور از استاندار خراسان‌جنوبی برای استفاده از تمام ظرفیت امدادرسانی

اسکندر مؤمنی، وزیر کشور در نخستین ساعت صبح امروز در ارتباط تلفنی با استاندار خراسان جنوبی، جویای آخرین وضع حادثه انفجار در معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس شد.

وزیر کشور در این تماس دستور داد از همه امکانات استانی به‌منظور تسریع در عملیات امدادونجات استفاده شود.

جدیدترین اخبار از حادثه معدن معدنجو طبس/ آمار جان‌باختگان به ۳۴ نفر رسید

دستور ویژه رئیس‌جمهور برای رسیدگی به حادثه انفجار در معدن معدنجوی

الیاس حضرتی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در تماس تلفنی با جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی آخرین وضعیت انفجار در معدن معدنجوی را بررسی کرد.

حضرتی از دستور ویژه رئیس‌جمهور برای رسیدگی به این حادثه خبر داد و گفت: وزرای کار و صنعت، معدن، تجارت نیز با دستور رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی اعزام شدند تا جلسات مرتبط را برگزار کنند، همچنین نیروهای هلال‌احمر و اورژانس نیز در محل به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. وزیر کشور نیز پیگیر موضوع بوده و دستورات لازم را در این باره صادر کرده است.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور دستور ویژه‌ای را برای رسیدگی به مصدومان و خانواده آنان و خانواده جان‌باختگان صادر کرده است، گفت: پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد، همچنین از سوی ایشان تاکید شد که علت این حادثه به‌طور دقیق بررسی و اعلام شده و با مقصران احتمالی این حادثه نیز به‌طور قاطع برخورد شود.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پایان با تسلیت به خانواده جان‌باختگان این حادثه و مردم ایران گفت: لازم است تمام امکانات در این‌باره مورد استفاده قرار بگیرد.

تاکید وزیر صمت بر پیگیری جوانب مختلف حادثه انفجار معدن در طبس

سید محمد اتابک، وزیر صمت که برای پیگیری و بررسی موضوع عازم طبس شده بود، در خصوص این حادثه اظهار کرد: در مرحله نخست تاکید ما نظارت بر سرعت‌بخشی در عملیات امدادونجات و رسیدگی به وضعیت معدن‌کاران است، این حادثه تلخ را به خانواده‌های معدن‌کاران تسلیت می‌گوئیم و جوانب مختلف را بررسی خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام نسائی زهان، دادستان مرکز استان خراسان جنوبی نیز در این رابطه گفت: انفجار در عمق زمین رخ داده است و منجر به بسته شدن راه‌ها و تجمع گاز شده است و افرادی هم که برای امدادرسانی در محل حاضر شده‌اند دچار آسیب می‌شوند، به همین دلیل دستور داده شده است که امدادرسانی به گونه‌ای انجام شود که کمترین آسیب به امدادگران وارد شود و حادثه جدیدی رخ ندهد.

وی افزود: در حال حاضر اولویت امدادرسانی به مجروحان و خارج کردن افراد از زیر آوار است، اما به‌یقین به قصور و تقصیر عوامل مربوطه رسیدگی و با ترک فعل‌های رخ داده شده در این زمینه برخورد می‌شود.

نسائی‌زهان به دادستان طبس دستور داد تا در صحنه حضور داشته باشد و از نزدیک امورات قضائی و دستورات و موارد را پیگیری کند.

جدیدترین اخبار از حادثه معدن معدنجو طبس/ آمار جان‌باختگان به ۳۴ نفر رسید

تماس تلفنی معاون اول رئیس‌جمهور و تاکید بر پیگیری فوری وضعیت حادثه‌دیدگان معدن معدنجوی طبس

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزرای صمت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استاندار خراسان جنوبی و رئیس جمعیت هلال احمر، آخرین وضعیت مجروحان حادثه انفجار معدن معدنجوی طبس را پیگیری کرد.

در این تماس‌های تلفنی جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی، سیدمحمداتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پیر حسین کلیوند، رئیس جمعیت هلال احمر ضمن تشریح زوایای حادثه رخ داده در معدن معدنجوی طبس و ارائه آخرین آمار جان‌باختگان و خسارت‌های مادی وارد شده، از تلاش‌های حداکثری همه بخش‌ها برای زنده یافتن سایر معدن کاران خبر دادند.

تداوم امدادرسانی‌ها برای نجات جان مصدومان

جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حادثه انفجار معدن طبس ساعت ۲۱ شب گذشته به دلیل تصاعد آنی گاز متان در یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد.

وی افزود: از زمانی که خبر این حادثه رسید، مدیران دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران استان در محل حادثه مستقر و امکانات و لوازم مورد نیاز برای امدادرسانی مهیا شد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به حضور گروه امداد و نجات اچ اس ای معدن در منطقه گفت: ۷۶ درصد زغال‌سنگ کشور از طبس تأمین می‌شود و حدود هشت تا ۱۰ شرکت بزرگ معدنی در این منطقه مشغول کار هستند که یکی از این شرکت‌ها، شرکت معدنجوست که از سال ۷۵ تاکنون در طبس مستقر و در حال استخراج زغال‌سنگ است که متأسفانه دیشب این حادثه تلخ رخ داد.

وی با اشاره به وقوع حادثه انفجار گاز متان در دو بلوک B و C معدن طبس، تصریح کرد: عملیات امداد و نجات از همان ساعات اولیه شب گذشته آغاز شده است.

قناعت با بیان اینکه هشت تیم تخصصی پنج نفره در معدن طبس در حال امداد رسانی در محل حادثه هستند، گفت: ابتدا باید گاز از تونل‌ها خارج و پس از آن امدادرسانی شود.

وی با بیان اینکه آمار جان‌باختگان حادثه معدن طبس تاکنون به ۳۰ نفر افزایش پیدا کرده است، عنوان کرد: حدود نیم ساعت قبل کار بلوک B تمام شد که از ۴۷ نفری که در این بلوک مشغول کار بودند متأسفانه ۳۰ نفر فوت کردند و ۱۷ نفر مصدوم هم به بیمارستان منتقل شدند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه اکنون عملیات امداد و نجات در بلوک C معدن طبس در حال انجام است، افزود: در این بلوک تراکم گاز متان بسیار زیاد است و ابتدا باید گاز تخلیه شود، از این رو برآورد می‌شود طی ساعات آینده وضعیت بلوک C هم مشخص شود و امداد و نجات و رهاسازی صورت بگیرد.

اعلام ۳ روز عزای عمومی در خراسان جنوبی

نماینده ولی فقیه و استاندار خراسان جنوبی در پی حادثه تأسف‌برانگیز در معدن معدنجو طبس و جان باختن و مجروح شدن جمعی از کارگران شریف این معدن، ضمن عرض تسلیت این ضایعه جان‌گداز به مردم گرانقدر این استان و شهرستان طبس به ویژه خانواده‌های داغدار، سه روز عزای عمومی در استان خراسان جنوبی از روز دوشنبه، دوم مهر اعلام شد.

مأموریت رئیس مجلس به کمیسیون صنایع و معادن درباره حادثه معدن طبس

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پی وقوع حادثه انفجار گاز در معدن زغال‌سنگ طبس، با صدور پیامی جان باختن جمعی از معدن‌کاران زحمتکش را در حادثه انفجار گاز در معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس تسلیت گفت.

او در این پیام مأموریت ویژه‌ای به کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای پیگیری ابعاد مختلف حادثه معدن مجلس داد و نوشت: «لازم است نهادهای امدادرسان اقدامات درمانی و کمک‌های لازم به مصدومان و آسیب‌دیدگان را انجام داده و کمیسیون صنایع و معادن مجلس با فوریت نسبت به بررسی دقیق علل وقوع حادثه و شناسایی متخلفان احتمالی اقدام کرده و در اسرع وقت گزارش آن را به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه کند. ضمن اظهار تسلیت به مردم شریف استان خراسان جنوبی، کارگران پرتلاش کشور و خانواده‌ای داغ‌دیده، برای مصدومین شفای عاجل و برای جان‌باختگان رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند مسئلت می‌کنم.»

افزایش شمار جانباختگان حادثه انفجار معدن در طبس به ۳۴ تن

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شمار جان‌باختگان حادثه انفجار معدن در طبس به ۳۴ تن افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به بکارگیری دو فروند بالگرد در عملیات امدادی حادثه گفت: ۱۱ تیم امدادی در مجموع ۳۵ نیروی عملیاتی با به‌کارگیری ۹ دستگاه خودروی امدادی، در عملیات جست‌وجو و نجات حادثه انفجار معدن زغال سنگ طبس مشارکت دارند.

در جریان این انفجار، تعداد ۶۹ نفر دچار حادثه شدند که به ترتیب در بلوک C: ٢٣ نفر و در بلوک B: ٤٦ مشغول به کار بودند که تاکنون ۱۷ نفر مصدوم شدند و ۳۴ نفر، جان خود را از دست دادند و هنوز ۱۹ نفر در بلوک C محبوس هستند.

وزیر صمت: گزارش کامل کارشناسی به مردم اعلام می‌شود

محمد اتابک، وزیر صمت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کارهای شرکت خصوصی که این معدن زغال‌سنگ را بر عهده دارد، در دست بررسی است.

وی گفت: در شرایط پیش آمده نیاز است یک گروه کارشناسی کامل این حادثه را مورد بررسی قرار دهند.

وزیر صمت افزود: قبل از هرگونه اظهارنظری باید کارشناسان نحوه وقوع این حادثه و مسائلی که باعث انفجار در معدن زغال سنگ شرکت معدنجو طبس شده را بررسی کرده و نظر خود را اعلام کنند.

وی بیان کرد: ایمنی این معدن هم توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و یک گزارش کامل کارشناسی خدمت مردم ارائه و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

اتابک تأکید کرد: اکنون اصل موضوع تخلیه و رسیدگی به حادثه معدن طبس است که باید انجام شود و گزارش کارشناسی هم حتماً با هماهنگی وزارت کار و همه ذینفعان تنظیم خواهد شد.

وزیر کشور عازم طبس شد

اسکندر مؤمنی، وزیر کشور برای بررسی حادثه معدن زغال سنگ عازم طبس شد.

وی در این خصوص گفت: متراکم شدن گاز باعث انفجار در معدن زغال‌سنگ طبس شده است، باید زودتر به آنجا برویم و موضوع را پیگیری کنیم.

دستور ویژه وزیر بهداشت به اورژانس و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

محمدرضا طفرقندی، وزیر بهداشت در تماس با جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور خواستار حضور حداکثری نیروها و ناوگان اورژانس در محل حادثه و انتقال مصدومان به مراکز درمانی شد.

وی همچنین در تماس با محمد موسوی، میرزایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اهمیت خدمت‌رسانی شایسته به مصدومان این حادثه، بر آمادگی مراکز درمانی و حضور نیروهای متخصص برای ارائه خدمات درمانی تاکید کرد.

آن‌طور که اعلام شده است، مشکل اصلی در بحث بهداشت و درمان کمبود سردخانه برای نگهداری اجساد است و طبق اعلام مسئولان، برای اجسادی که برای پزشکی قانونی ارسال و سپس به سردخانه فرستاده شدند با کمبود جا مواجه هستیم و متأسفانه شهرستان طبس با داشتن جمعیت ۱۰ هزار نفری کارگری تنها ۱۱ کشو برای نگهداری اجساد دارد که سه کشور متعلق به شهرداری طبس و هشت کشو متعلق به بیمارستان است.

اجساد متوفیان معدن طبس به شهرستان‌های زادگاهشان اعزام می‌شوند

علی اکبر رحیمی، معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس امروز _یکشنبه یکم مهر_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعداد اجسادی که به پزشکی قانونی تحویل شده تا این لحظه ۳۱ مورد است.

وی با بیان اینکه تعداد متوفیان شناسایی شده ۳۳ نفر است، ادامه داد: از مجموع اجساد تحویل شده، پنج متوفی به کاشمر، چهار متوفی به مینودشت و سه متوفی به بیرجند اعزام شدند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس گفت: تا ساعتی دیگر حدود ۱۰ - ۱۲ جسد دیگر هم تعیین تکلیف شده و از طبس خارج می‌شوند.

وی گفت: اکنون ۱۰ کشوی سردخانه توسط شهرداری، یک دستگاه کانتینر توسط مدیریت بحران و فضایی مشابه سردخانه با ظرفیت ۳۰ جسد برای نگهداری اجساد تعبیه شده است و اجساد شناسایی شده با هماهنگی شهرداران شهرهای زادگاه جانباختگان در حال انتقال است.

وزیر کشور: ۱۷ معدنچی در حادثه طبس همچنان محبوس هستند

اسکندر مؤمنی، وزیر کشور در حاشیه بازدید از معدن «معدنجو» طبس اظهار داشت: تعداد ۳۱ نفر در این حادثه جان باختند و ۱۷ نفر مصدوم شدند، ۲ نفر قبل از کارگاه اصلی فوت شده بودند که پیکر آنها به بیرون منتقل شد.

وی با تأکید بر اینکه تمام تجهیزات پای‌کار نجات قرار دارند، ادامه داد: در تماسی که در هزارمتری دهانه معدن برقرار شد، گویا نیروهای امدادی در ۴۰۰ متری محل حبس معدنچیان قرار دارند.

وزیر کشور اضافه کرد: اکنون چهار اکیپ تخصصی مشغول به کار هستند تا ۱۷ نفر محبوس شده تعیین تکلیف شوند، اعلام کردیم در صورت نیاز به تجهیزات، همه دستگاه‌های امدادی پای‌کار هستند.

وی با تأکید بر اینکه اولویت اصلی تخلیه گاز معدن است، تصریح کرد: از مناطق و معادن و شهرهای اطراف نیروی کمکی ورود کرده‌اند و موضوع اصلی تخلیه گاز و رسیدن به کارگاه اصلی است.

مؤمنی عنوان کرد: در تماسی که با اکیپ حاضر در عمق معدن گرفته شد پیش بینی کردند بسته به‌سرعت حرکت، حداکثر تا فردا به کارگاه اصلی برسند.

وی یادآور شد: درهرصورت همه تجهیزات و امکانات آماده است و حتی پیش‌بینی شده در صورت خستگی اکیپ داخل معدن، اکیپ‌های فنی مختلف وارد معدن شده و کار به صورت مستمر ادامه پیدا کند.

وزیر کشور تأکید کرد: ۱۷ نفر محبوس مانده‌اند که احتمال می‌دهد دچار حادثه شدید شده باشند.

دستور رهبر انقلاب برای کاهش ابعاد مصیبت حادثه معدن طبس

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی حادثه اندوه‌بار انفجار معدن در طبس و جان‌باختن شماری از کارگران در پیامی ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار، بر لزوم بیشترین تلاش برای امدادرسانی به کارگران تأکید کردند.

متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است: «بسم الله الرحمن الرحیم

حادثه تلخ و اندوهبار، در معدن زغال سنگ در طبس را که در آن تعدادی از کارگران قربانی یا مصدوم شدند، به خانواده‌های این عزیزان و مردم آن منطقه تسلیت عرض می‌کنم. به مجموعه امداد که از سوی مقامات دولتی برای کمک به محل حادثه رفته‌اند تاکید می‌کنم که بیشترین تلاش خود را مصروف نجات آنان کنند و برای کاهش ابعاد این مصیبت هر اقدام لازم را انجام دهند، رسیدگی فوری به وضع مصدومان نیز باید مورد اهتمام قرار گیرد.»

کد خبر 792406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.