جایگاه کنونی پزشکی کشور حاصل تلاش دانش‌آموزان دیروز است/ لزوم آموزش همگانی سلامت در مدارس

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه جایگاه کنونی پزشکی کشور حاصل تلاش دانش‌آموزان دیروز است، گفت: مسائل مربوط به سلامت می‌بایست به میزان یک ساعت در هفته و در قالب آموزش همگانی در مدارس مطرح شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، محمدرضا ظفرقندی روز شنبه در حاشیه به صدا درآوردن زنگ سال تحصیلی جدید در دبیرستان حسنیه اظهار کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، رسیدگی به مسائلی مانند تغذیه، وزن و فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان باید در کانون توجه قرار گیرد.

وی افزود: سلامت باید از بدو تولد تا زمان مرگ در کانون توجه قرار گیرد، نه اینکه در زمان بیماری به یک مؤلفه مهم تبدیل شود؛ همچنین پیشگیری از بیماری‌ها باید در کانون توجه قرار گیرد و تنها درمان مورد توجه نباشد، زیرا سلامت و اهمیت این مؤلفه می‌بایست به وسیله «آموزش همگانی» و «آموزش و پرورش» برای مردم تشریح شود.

وزیر بهداشت اظهار امیدواری کرد تا با همکاری مشترک با وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و ورزش و جوانان، شهرداری‌ها و سایر مجموعه‌ها بتوانیم زمینه‌ساز زندگی سالم و پیشگیری از بیماری‌ها را فراهم کنیم.

ظفرقندی افزود: یک اداره کل به منظور پایش سلامت دانش‌آموزان در وزارت آموزش‌وپرورش ایجاد شده است، بر اساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، رسیدگی به مسائلی مانند تغذیه، وزن و فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان باید در کانون توجه قرار گیرد، اما رسیدگی به این مسائل می‌بایست با حمایت‌های وزارت بهداشت به طور جدی اعمال شود تا در آینده یک جامعه جوان سالم داشته باشیم.
وی ادامه داد: دو مؤلفه «جوانی جمعیت» و «جمعیت سالم» باید در کانون توجه قرار گیرد، امیدوار هستم با اولویت قرار دادن توجه به جوانی جمعیت و جمعیت سالم بتوانیم تحقق این دو مؤلفه را عملیاتی‌کنیم.

ضرورت گنجاندن مباحث مربوط به سلامت در کتب درسی دانش‌آموزان

وزیر بهداشت درباره گنجاندن مباحث مربوط به سلامت در کتب درسی دانش‌آموزان گفت: باید به مسائلی همچون جوانی جمعیت و مؤلفه‌های مربوط به زندگی سالم از تغذیه تا نحوه درست نشستن توجه شود، بسته‌های آموزشی مرتبط با مسائلی مانند جوانی جمعیت و زندگی سالم باید به میزان حداقل یک ساعت در هر هفته در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار گیرد، همچنین مسائل مربوط به سلامت می‌بایست به میزان یک ساعت در هفته و در قالب آموزش همگانی در مدارس مطرح شود.

ظفرقندی با بیان اینکه جایگاه کنونی پزشکی کشور حاصل تلاش دانش‌آموزان دیروز است، عنوان کرد: معلمان نباید به فکر حفظ محفوظات باشند، بلکه باید در مسیر پرورش کودکان در خارج از فضای محفوظات گام بردارند، معلمان باید در امر آموزش و پرورش دانش‌آموزان، نوآوری ایجاد کنند.

وی درباره وضعیت پیوند اعضا در کشور افزود: برخی افراد کشور بنا به دلایلی دچار مرگ مغزی می‌شوند و پزشکان ایرانی می‌توانند اعضا و نسوجی مانند کبد، قلب، ریه را پیوند زنند به نحوی که گاهی‌اوقات اعضای فرد مرگ مغزی شده از یک شهر به شهر دیگر منتقل می‌شود.

وزیر بهداشت اظهار کرد: بررسی‌ها بیانگر این است ۱۸۰۰ عمل پیوند کبد طی سال‌های اخیر در بیمارستان امام خمینی انجام شده است.

ظفرقندی در روز اول مهر و همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳، با حضور در دبیرستان دخترانه حسنیه منطقه ۲ آموزش و پرورش تهران، با شعار «برای ایران، برای مدرسه» زنگ این مدرسه را نواخت و با اهدای شاخه گلی به مناسبت آغاز مدارس به دانش‌آموزان، با حضور در کلاس درس، با آنان صمیمانه به گفت‌وگو نشست.

کد خبر 792284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.