روز جهانی صلح International Day of Peace + تاریخچه، پوستر و شعار ۲۰۲۴

روز جهانی صلح International Day of Peace هر سال در بیست‌ویکم سپتامبر (سی‌ویکم شهریور ۱۴۰۳) برگزار می‌شود و شعار آن در سال ۲۰۲۴ «پرورش فرهنگ صلح» تعیین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بیست‌ویکم سپتامبر هر سال روز جهانی صلح است و به تقویت آرمان‌های صلح میان ملت‌های سراسر جهان اختصاص دارد. در دورانی که جنگ و خشونت اغلب چرخه‌های دنیا را به انحصار خود درآورده است، این روز یادآوری الهام‌بخش از صلح و آرامشی است که می‌توان در کنار یکدیگر خلق کرد، به‌ویژه که امروزه ترویج صلح و نگرش باز برای پذیرش میان جنسیت‌ها، نژادها و قلمروها مهم‌تر از همیشه است.

تاریخ روز جهانی صلح ۱۴۰۳

روز جهانی صلح هر سال در بیست‌ویکم سپتامبر مصادف با سی‌ویکم شهریور ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. این روز بیست‌وپنجمین سالگرد تصویب اعلامیه و برنامه اقدام در مورد فرهنگ صلح توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

روز جهانی صلح International Day of Peace + تاریخچه، پوستر و شعار ۲۰۲۴

تاریخچه روز جهانی صلح

از زمان تأسیس سازمان ملل متحد و ایجاد منشور این سازمان، دولت‌ها موظف هستند از به‌کارگیری زور علیه دیگران خودداری کنند، مگر اینکه برای دفاع از خود انجام شود یا از سوی شورای امنیت سازمان ملل مجوز گرفته باشد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۱ سومین سه‌شنبه سپتامبر را روز جهانی صلح نام‌گذاری کرد. این روز مصادف با زمان افتتاحیه جلسات سالانه مجمع عمومی و هدف آن تقویت آرمان‌های صلح در سراسر جهان بود و هست. دو دهه پس از برپایی این رویداد، مجمع در سال ۲۰۰۱ تاریخ برگزاری سالانه آن را به بیست‌ویکم سپتامبر تغییر داد و این مناسبت از سال ۲۰۰۲ به بعد نه‌تنها به‌عنوان زمانی برای بحث در مورد چگونگی ترویج و حفظ صلح در میان همه مردم برگزار شد، بلکه یک دوره ۲۴ ساعته برای آتش‌بس جهانی و به‌کار نگرفتن خشونت میان گروه‌های در حال نبرد فعال است.

نخستین جنبش‌های صلح ثبت شده صلح خدا (۹۸۹ پس از میلاد) و آتش‌بس خدا (۱۰۲۷ پس از میلاد) ناشی از میل به مهار خشونت با محدود کردن روزها و زمان‌هایی شکل گرفت که اشراف می‌توانستند اعمال خشونت کنند. نخستین جایزه صلح نوبل نیز در سال ۱۹۰۱ برای اعطا به کسی تعیین شد که بیشترین یا بهترین کار را برای ایجاد برادری بین ملت‌ها، لغو یا کاهش ارتش‌های ثابت و برگزاری و ترویج کنگره‌های صلح انجام داده باشد.

روز جهانی صلح International Day of Peace + تاریخچه، پوستر و شعار ۲۰۲۴

شعار روز جهانی صلح ۲۰۲۴

شعار روز جهانی صلح ۲۰۲۴ «پرورش فرهنگ صلح» تعیین شده، چراکه روز جهانی صلح همیشه زمانی برای زمین گذاشتن سلاح‌ها و رعایت آتش‌بس بوده است، اما اکنون باید زمانی باشد که مردم انسانیت یکدیگر را ببینند. بقای بشر به‌عنوان یک جامعه جهانی به این امر بستگی دارد.

مفهومی که شعار سال جاری را شکل داد این است که جنگ‌ها از ذهن انسان آغاز می‌شود، بنابراین در ذهن انسان‌هاست که دفاع از صلح باید ساخته شود، بنابراین ایده‌ها و فرهنگ صلح باید از طریق آموزش رسمی و غیررسمی میان کشورها و نسل‌های سراسر جهان، در ذهن کودکان و جوامع پرورش داده شود.

روز جهانی صلح International Day of Peace + تاریخچه، پوستر و شعار ۲۰۲۴

کد خبر 792117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.