ولادت نور؛ آغازگر راهی برای وحدت و معنویت

ولادت پیامبر(ص) نه تنها آغازگر یک مسیر جدید، بلکه نقطه عطفی در تاریخ بشر محسوب می‌شود که همچنان پس از قرن‌ها، الهام‌بخش انسان‌های در جستجوی حقیقت و معنای زندگی است اما در تاریخ پر فراز و نشیب اسلام، بارها شاهد تلاش‌هایی برای از بین بردن این مسیر هستیم و وحدت و بصیرت مسلمانان مانع از تحقق این امر است

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ولادت پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص)، یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین رویدادهای تاریخ بشری است که نه تنها در تاریخ اسلام، بلکه در کل تاریخ بشر تأثیرات عمیقی به جا گذاشته است؛ این رویداد بنا بر روایت اهل سنت در روز ۱۲ ربیع‌الاول و طبق اعتقاد شیعیان در ۱۷ ربیع‌الاول در شهر مکه، رخ داد و تولد ایشان به عنوان یک معجزه و نشانه‌ای از رحمت الهی برای بشریت تلقی می‌شود.

زندگی و پیام‌های ایشان، نه تنها مسلمانان بلکه پیروان سایر ادیان را نیز تحت تأثیر قرار داده است؛ از آنجا که ولادت پیامبر (ص) در شرایط خاصی صورت گرفت، این رویداد مقدس با نشانه‌ها و معجزات بسیاری همراه بود؛ روایت‌ها حاکی از آن است که در زمان تولد ایشان، آسمان‌ها روشن شد و نشانه‌های الهی در زمین و آسمان پدیدار گشت؛ این نشانه‌ها به وضوح نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه رفیع پیامبر در تاریخ بشریت بودند. همچنین، خانواده پیامبر (ص) به ویژه مادر ایشان، آمنه بنت وهب، نقش بسزایی در تربیت و رشد شخصیت ایشان داشتند.

پیامبر اسلام با ظهور خود، پیام‌های الهی را به بشریت منتقل کرده و اصول اخلاقی و انسانی را در جامعه حاکم ساختند؛ آموزه‌های ایشان نه تنها به عنوان یک دین، بلکه به عنوان یک راه زندگی مورد توجه قرار گرفت و میلیون‌ها نفر را به سوی نور هدایت کرد.

ولادت ایشان نه تنها آغازگر یک دین جدید بود، بلکه نقطه عطفی در تاریخ بشر محسوب می‌شود که همچنان پس از قرن‌ها، الهام‌بخش انسان‌ها در جستجوی حقیقت و معنای زندگی است اما در این مسیر و در تاریخ پر فراز و نشیب اسلام، بارها شاهد تلاش دشمنان قسم خورده بوده و هستیم؛ دشمنان بارها با حربه‌های گوناگون سعی در از بین بردن اسلام و اندیشه‌های ناب محمدی (ص) از پهنه جهان هستی داشته‌اند و می‌توان دلیل ناکامی آن‌ها را وحدت و بصیرت مسلمانان نامید.

به ابتکار امام خمینی (ره)، هر سال در ماه ربیع‌الاول به مناسبت میلاد پیامبر اسلام (ص) در فاصله ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی هفته وحدت برگزار می‌شود؛ به اعتقاد اکثریت اهل سنت ۱۲ ربیع‌الاول و به نظر اکثریت اهل شیعه ۱۷ ربیع‌الاول روز میلاد پیامبر اسلام (ص) است، در همین راستا این اختلاف سبب شد تا امام خمینی (ره) با نام گذاری این ایام به نام هفته وحدت هم به نظر دو مذهب بزرگ اسلام احترام گذاشته و هم بر لزوم وحدت بیش از پیش جهان اسلام صحه گذارد.

وحدت، اصلی‌ترین راهکار ائمه اطهار (ع)

در همین راستا حجت‌الاسلام علی اسماعیلیان با اشاره به ولادت پیامبر اکرم و اهمیت موضوع وحدت در جامعه اسلامی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی نیاز به وحدت داشتیم، اظهار می‌کند: امام (ره) با وجود اختلافاتی که میان شیعه و اهل‌سنت بود، ابتکار و برنامه‌ای یک هفته‌ای تحت عنوان هفته وحدت پیشنهاد داد.

وی ادامه می‌دهد: راهبرد جمهوری اسلامی برای از بین بردن اختلافات و وحدت بین شیعه و اهل سنت در کل ایران و سیاست خارجه قرار گرفت و این یک سری چیزهای اولیه‌ای بود که امام دستور دادند و تا الان نیز این صدقه جاری وجود دارد.

این کارشناس مذهبی تصریح می‌کند: هنگامی که به سیره رسول اکرم و اهل بیت نگاه می‌کنیم، شاهدیم که آن‌ها همواره توصیه به وحدت می‌کردند، علی رغم اینکه اهل سنت اعتقادات خودشان و ما اعتقادات خودمان را داریم و محکم و ثابت از آن‌ها دفاع می‌کنیم و نقاط اختلاف نیز داریم اما در بعد بیرونی و عملی وحدت را ما از رفتار اهل بیت شاهد هستیم.

حجت‌الاسلام اسماعیلیان می‌گوید: در جامعه فعلی ما با توجه به گسترش رسانه‌ها و اینکه الان کمتر چیزی می‌تواند مخفی بماند، باید در گفتار، رفتار، اعمال، نوشتار و سخنرانی‌های خود از مباحثی که موجب ایجاد اختلاف می‌شود پرهیز کنیم.

وی اظهار می‌کند: در جامعه اسلامی همان طور که در حوزه سیاسی و ملی نیاز به وحدت داریم و جامعه پیشبرد پیدا می‌کند، در حوزه اعتقادی و دینی نیز چنین است؛ همچنین در حوزه قومیت گرایی باتوجه به اینکه اقوام مختلفی در ایران هستند و این فرآیند در وحدت کشور تأثیر دارد، اختلافات قومی موجب ضرر و زیان جامعه می‌شود. از طرفی در بعد مذهبی میان شیعه و اهل‌سنت، شیعه و مسیحیت، اهل سنت و مسیحیت، ادیان آسمانی و ادیان رسمی‌ای که در قانون جمهوری اسلامی آمده‌اند چنین رویکردی صدق کرده و وجود دارد.

وحدت جامعه اسلامی یک حرکت قلبی و عمیق است

این کارشناس مذهبی ادامه می‌دهد: باید همان‌گونه که در مباحث وحدت، امید آفرینی وجود دارد و موجب رشد کشور و تعالی آن می‌شود، در بعد مذهبیِ شیعه و اهل‌سنت چنین باشد و در دستور کار جامعه فعلی قرار گیرد.

وی با اشاره به سخن رهبری که می‌گویند هفته وحدت یک ایمان و اعتقاد قلبی است، تصریح می‌کند: بعضی‌ها می‌گویند این یک حرکت سوری یا نمادین و تاکتیکی است اما باید گفت که در دستور کار قرار دادن این فرآیند یک حرکت قلبی و عمیق است، چراکه معتقد هستیم با توجه به سیره اهل بیت در طول تاریخ و سالیان گذشته این حرکت از تفکرات و اعتقادات شیعه و اهل‌سنت برداشت شده و این یک حرکت گذرا یا موقت نیست و واقعاً به این نکته اعتقاد داریم که جامعه اسلامی چه شیعه چه اهل‌سنت همه با هم می‌توانند قدرت آفرین باشند، باعث رشد هم شوند و این یک امر ظاهری نیست.

حجت‌الاسلام اسماعیلیان می‌افزاید: دشمن همواره روی گسل‌های اختلاف ما چه در حوزه قومیت، چه در حوزه مذهب، چه در حوزه دینی، حوزه سیاسی و… کار می‌کند و این جزو ارکان فعالیت دشمن است؛ اما جهاد تبیین، این حرکتی که دشمن انجام داده است را در حوزه اعتقادات دینی و… روشن و تبیین می‌کند.

وی با بیان اینکه «وحدت» به معنای این نیست که من از تفکرات و اعتقاد شیعه و یا اعتقادات اهل سنت دست برداریم، می‌گوید: جهاد تبیین با حوصله، صبر و با پرداختن به شبهات سعی می‌کند در عقل جمعی جامعه این روشنگری را ایجاد کند که، در این زمان نیاز به وحدت داریم.

به گزارش ایمنا، هرگاه دشمنان توانسته‌اند در وحدت خللی وارد کرده و یا با فتنه انگیزی طیفی از مسلمین را از بصیرت بر امور و فهم حقیقت بازدارند زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مسلمانان دستخوش ناملایمات بسیاری شده است؛ یکی از آثار و برکات وحدت اسلامی پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که مردم با صرف فعل خواستن و دست در دست یکدیگر توانستند دست طاغوتیان و کشورهای سلطه‌گر را از کشور عزیزمان کوتاه کنند. هم اکنون نیز نتیجه این وحدت و همدلی را در الگو قرار گرفتن انقلاب ما و حرکت مردم کشورهای مختلف و وحدت آنها با هر نوع دین و مذهب در برابر سلطه و ستم مستکبران هستیم.

کد خبر 791967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.