جراحی بزرگی در سازمان سینمایی برای توجه به استان‌ها آغاز کردیم

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه جراحی بزرگی را در سازمان سینمایی برای توجه به استان‌ها آغاز کردیم، گفت: امروز مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موظف شده که ۴۰ درصد بودجه‌اش را به استان‌ها تخصیص دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، محمد خزاعی امشب _جمعه سی‌ام شهریور_ در مراسم اختتامیه هفتادمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در قزوین اظهار کرد: عملکرد دوره فعلی انجمن سینمای جوان ایران با دوره‌های گذشته‌اش قابل مقایسه نیست.

وی تقویت استان‌ها را شاخصه اصلی انجمن سینمای جوانان ایران در دوره مدیریت کنونی دانست و گفت: اهتمام مدیرعامل انجمن سینمای جوان به سفرهای استانی و تربیت نسل جدید مثال‌زدنی است و حواس این مدیر به همه دغدغه‌ها و مسائل فیلمسازان جوان بود. ماحصل این دغدغه‌ها برگزاری جشنواره فیلم‌های موضوعی و منطقه‌ای بود.

تولید ۷۰۰ فیلم در انجمن سینمای جوان طی سه‌سال

رئیس سازمان سینمایی از تولید ۷۰۰ فیلم موضوعی در انجمن سینمای جوان طی ۳ سال اخیر خبر داد و افزود: به هر استانی که مسافرت می‌کنم، معمولاً از عملکرد مدیریت عامل سینمای جوانان ایران ابزار رضایت خاطر دارند و امیدواریم این رویکرد در دولت چهاردهم ادامه پیدا کند.

خزاعی با بیان اینکه نگاه و دغدغه من در سه سال اخیر تقویت استان‌ها بوده است، گفت: به استان‌ها معتقد بودم و کار آنها را باور داشتم و بارها گفتم که اگر می‌خواهیم سینمای ملی ما احیا شود، باید توجه و نگاه جدی به استان‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید فیلمسازان استان‌ها و نگاه بومی ما تقویت شوند و این نوع فیلمسازها هستند که دغدغه ملی دارند و مسائل، آئین‌ها، آداب، رسوم و قهرمانان ملی خودشان را می‌شناسند و این فیلمسازان حتی آسیب‌های اجتماعی خودشان را می‌شناسند و می‌توانند به بهترین نحوی در استان‌ها فیلم بسازند.

تسهیل صدور مجوز تهیه‌کنندگی فیلم در استان‌ها

رئیس سازمان سینمایی با ذکر اینکه جراحی بزرگی را در سازمان سینمایی برای توجه به استان‌ها آغاز کردیم، گفت: راه‌اندازی واحد استان‌های در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ماحصل همین توجه است و این مرکز موظف شده که ۴۰ درصد بودجه‌اش را به استان‌ها تخصیص دهد.

خزاعی همچنین از راه‌اندازی واحد استان‌ها در بنیاد سینمایی فارابی خبر داد و افزود: بنابراین فیلمسازان استانی می‌توانند در این واحد حضور پیدا کرده و از تسهیلات این بنیاد برای تولید و ساخت فیلم بهره‌مند شوند و نتیجه راه‌اندازی این واحد حضور پنج فیلمساز از استان‌ها در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سال گذشته بود.

وی از تسهیل صدور مجوز تهیه‌کنندگی فیلم در استان‌ها هم خبر داد و گفت: قوانین این حوزه را سهل‌الوصول کردیم و امروز به راحتی می‌توانید برای تولید و کارگردانی فیلم سینمایی مجوز بگیرید که این موضوع در سال‌های گذشته نبود.

نگاه ملی مدیران فرهنگی تقویت شود

رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه ۸۰ درصد فیلمسازان انتخاب‌شده برای ساخت فیلم از بین ۱۰۰۰ فیلمساز از استان‌ها بودند، گفت: انحصارطلبی در حوزه فرهنگ، هنر و سینما برای یک گروه خاص و تجمیع امکانات و تجهیزات در مرکز یکی از مشکلات مدیریت‌فرهنگی ما در سال‌های گذشته بود.

خزاعی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم سینمای ملی تقویت شود، باید نگاه ملی مدیران فرهنگی تقویت شود. اگر می‌خواهیم نخبه‌پروری فرهنگی داشته باشیم، باید از پس زدن نخبه‌ها در استان‌ها جلوگیری کنیم. نخبه‌های سینمایی زیادی در استان‌ها داریم که به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات خیلی‌وقت‌ها از کنارشان راحت می‌گذریم.

وی با یادآوری اینکه منظور من از نخبگان روشنفکران نیستند، ادامه داد: منظورم از نخبگان همین فیلمسازان استانی هستند که به مانند فیروزه در استان‌ها می‌درخشند و احتیاج به کشف و تقویت دارند و مدیران فرهنگی در این حوزه اتفاق نظر داشته باشند.

لزوم تقویت زیرساخت‌های فیلمسازی در استان‌ها

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: بر اساس تجربه‌ام در حوزه تهیه‌کنندگی و این سه سال مدیریت فرهنگی و همچنین فیلم‌های کوتاه و مستندی که از استان‌ها دیدم، به جرئت می‌گویم نسلی نویی از فیلمسازان در راه است که اندیشمند، متفکر و وفادار به کشور است و دغدغه میهنی دارد و در آینده شاهد پوست‌اندازی‌های بیشتری در عرصه سینما خواهیم بود.

خزاعی با اشاره به لزوم تقویت زیرساخت‌ها، تجهیزات و امکانات فیلمسازی در استان‌ها گفت: تقسیم مساوی امکانات مالی و ایجاد عدالت فرهنگی در عرصه استان‌ها باعث خواهد شد که اتفاقات بهتری در عرصه فرهنگ و هنر رقم بخورد.

کد خبر 791939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.