هوش مصنوعی شهر هوشمند یکی از مهمترین عناصر زمینه‌ای قرن ۲۱ است

استاد تمام طراحی شهری دانشگاه علم و صنعت گفت: یکی از مهمترین عناصر زمینه‌ای در آغاز قرن بیست‌ویکم هوش مصنوعی شهر هوشمند، ابزار شهر هوشمند، دنیای ارتباطات، دنیای ارتباطات و اطلاعات هوشمند است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی بهزادفر در شصت‌ودومین نشست از سلسله نشست‌های بازآفرینی شهری با موضوع «فراست در فهم بازآفرینی برای حکمرانی طراحی شهری ایران» که به همت محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان، به‌عنوان رئیس دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی منطقه دو کشور برگزار شد، اظهار کرد: مشکل ما در شهرسازی، در معماری، در ساختمان، در سازندگی، کیفیت است.

وی افزود: چون موضوع طراحی شهری در مقایسه با برنامه‌ریزی شهری، در مقایسه با سایر برنامه‌ریزی‌ها از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و همچون آن کیفیت محیط است، این را به عنوان محور قرار داده‌ایم.

استاد تمام طراحی شهری دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: به کیفیت می‌پردازیم برای اینکه به‌طور اصولی در عرصه سازندگی کشور، به‌ویژه در یک قرن گذشته مفاهیمی را به عاریت گرفتیم که نه‌تنها مفاهیم را در عمل نتوانستیم به نتیجه برسانیم، بلکه خود مفهوم را هیچ‌وقت حاضر نشدیم به درستی بیان کنیم.

بهزادفر گفت: روند را فرایند می‌گوئیم، برنامه را طرح، منطقه را پهنه می‌گوئیم، پهنه را ناحیه و حوزه را بافت می‌گوئیم؛ در همین راستا مفهومی به نام بازآفرینی را که داریم، آن را هم حتی با ترجمه‌ی معادل آن به کار نمی‌بریم.

استاد تمام طراحی شهری دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: آنچه که به نام بازآفرینی در ایران مطرح است در واقع آن چیزی است که در انگاره‌های ادبیات جهانی ریجنریشن نامیده می‌شود.

بهزادفر گفت: در این راستا ابتدا باید به جوهر تجدید نسل توجه کنیم.

وی افزود: رویکرد تجدید نسل جوهرش این است که با توجه مجموع تحولاتی که اتفاق می‌افتد از جمله تحولات زمینه‌ای و غیر زمینه‌ای، که تحولات زمینه‌ای نیز در اصل آی‌تی، آی‌سی‌تی اِی‌آی، با تحولات غیرزمینه‌ای چنان به هم آمیخته شده که اصلاً مشخص نیست کدام کانتکس بوده و کدام غیر کانتکس است.

نمی‌توانیم نه تنها در زمینه تجدید نسل بلکه در هیچ زمینه دیگری به سازندگی برسیم

استاد تمام طراحی شهری دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: مفاهیمی که ما را می‌رساند به تجدید نسل، باید مفاهیمی باشد که هیچ معنایی، هیچ کارکردی، هیچ چهارچوب حرفه‌ای، هیچ واقعیت محیطی، از نظرها پنهان نماند تا بتوانیم به یک چیزی به نام تجدید نسل برسیم.

بهزادفر گفت: این موضوع اصلاً کار ما نیست، بلکه کار هوش مصنوعی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک مسیر یا کورسی را طی می‌کنیم، ادامه داد: در مسیر سازندگی و در این مسیر معکوس آنچه را که خودمان بلد بودیم نیز فراموش کردیم.

استاد تمام طراحی شهری دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: زمانی که صحبت از شهرسازی می‌کنیم، اینکه شهر و ساختن چیست، فقط بحث تحت‌اللفظی نیست.

بهزادفر گفت: در حال حاضر در عصری زندگی می‌کنیم که زمانی صحبت از طراحی در حوزه‌ها یا بافت‌های ناکارآمد می‌کنیم و سخن از زمینه‌ی آن بافت توضیح می‌دهیم دیگر نمی‌توانیم بگوییم که ۱۰ ساختمان، دو تا بنای خاص، این‌ها زمینه‌های آن قلمرو است که ما می‌خواهیم کار کنیم.

وی افزود: یکی از مهمترین عناصر زمینه‌ای در آغاز قرن بیست‌ویکم هوش مصنوعی شهر هوشمند، ابزار شهر هوشمند، دنیای ارتباطات، دنیای ارتباطات و اطلاعات هوشمند است.

استاد تمام طراحی شهری دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: کسانی که اصولاً به بافت قدیم، به حوزه، به ساختار و به مواردی می‌آیند که مفاهیم تجدید نسل درونش دارد، این‌ها باید کسانی باشند که نه تنها از دانش معماری شهرسازی کلاً مکان‌سازی قوی و گسترده‌ای برخوردار هستند بلکه تجربیات واقعی داشتند.

بهزادفر گفت: با این شرایط حتی اگر درک درستی از مبانی داشته باشیم، زمینه را نیز درست بفهمیم نمی‌توانیم نه تنها در زمینه تجدید نسل بلکه در هیچ زمینه دیگری به سازندگی برسیم.

بازآفرینی یک راهبرد در متن رویکرد تجدید نسل است

وی ادامه داد: بازآفرینی یک راهبرد در متن رویکرد تجدید نسل است و رویکرد پرداختن به حوزه‌های ناکارآمد و نظیر آن، تجدید نسل است.

استاد تمام طراحی شهری دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: تجدید نسل می‌تواند ده‌ها راهبرد داشته باشد و برای اینکه این مسیر را بتوانیم طی کنیم، ابتدا می‌گویم چگونه ما به ریجنریشن رسیدیم.

وی اضافه کرد: هنوز برخی می‌گویند برگردیم به جامع کشاورزی بدون اینکه بدانند که ما در جامع چهارم هستیم، در جامع چهارم قرار است که تنگاتنگ با هوش مصنوعی و با ربات‌ها کار کنیم.

استاد تمام طراحی شهری دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: در زمینه‌ی مفاهیم شهرسازی نیز همین مشکلات را داریم که من با توجه به زمان باز نمی‌کنم.

بهزادفر اظهار داشت: شهرها به زبان انگلیسی کامیونیتیز که شامل شهر، روستا، استان یا آبادی است، که از بدو شکل‌گیری در حال ساخته شدن بودند.

وی افزود: زمانی که سازمان‌های معین تعیین شده بودند، یکی از سازمان‌های معین که آستان قدس رضوی بود تصمیم گرفت هویزه را بازسازی کند و دوباره کامل تصمیم گرفت یک تکه‌هایی را بسازد و ساخت.

استاد تمام طراحی شهری دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: در تئوری تجدید نسل در رویکرد تجدید نسل گفته می‌شود.

نسل جدید نمی‌تواند همچون نسل قدیم زندگی کند

بهزادفر گفت: هیچ رویکردی نمی‌تواند قطعیت‌پذیر باشد و فقط می‌دانیم که نسل می‌رود، نسل بعدی می‌آید و نسل به نسل عوض می‌شود.

وی با بیان اینکه نسل جدید نمی‌تواند همچون نسل قدیم زندگی کند، ادامه داد: نسل جدید حرف‌هایی را می‌زند که نسل قدیم ممکن است اصلاً قبول نکند.

استاد تمام طراحی شهری دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: در جریان تجدید سازندگی باید دقت کرد که هر نسلی که می‌آید ویژگی‌های نسل در بنا نفوذ دارد در ساختمان نفوذ دارد در فضا نفوذ دارد بدون اینکه بشود این را لمس یا حس کرد.

بهزادفر گفت: اگر تمام مسیرهای ری‌ابیلیتیشن، ری‌استوریشن، ری‌نوویشن، رنسانس، ری‌کانستراکشن، برای خودش مستقل طی شود، جواب نمی‌گیرد.

وی افزود: برای اینکه همه با هم به انجام برسد ما راهبردهای مختلفی داریم که یکی از راهبردها آفرینش، خلاقیت و بازآفرینی است.

استاد تمام طراحی شهری دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: با این مضمون سعی کردند که کیفیت را جانشین کمیت کنند و کیفیت را از ابعاد مختلف درک کنند.

بهزادفر گفت: محور بحث نیز در تجدید نسل کیفیت، محیط است.

وی ادامه داد: در موضوع تجدید نسل؛ اجتماع، اقتصاد، فضا، نمادها، طبیعت و فرهنگ سرمایه محسوب می‌شود.

استاد تمام طراحی شهری دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه هویت و معنا از جمله سرمایه‌های نمادین است، تاکید کرد: زمانی که می‌گوئیم هویت باید بگوییم صفات، عناصر و متغیر آن چیست و این متغیرها را کنار همدیگر بچینیم.

بهزادفر با بیان اینکه اکولوژی یک سرمایه است، گفت: این موضوع یک پلتفرم است که باید دید این پلتفرم چیست؛ اقلیم یا طبیعت است.

کد خبر 791879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.