قدرتمندترین پاسپورت جهان متعلق به کدام کشور است؟

سنگاپور در رده‌بندی قدرتمندترین پاسپورت جهان به صدر رسید و جایگاه اسپانیا، رتبه اول، را از آن خود کرد؛ فرانسه، ایتالیا و مجارستان نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در رده‌بندی قوی‌ترین پاسپورت جهان سنگاپور با پست سر گذاشتن اسپانیا، رتبه اول را از آن خود کرد، با این وجود رتبه‌های دوم تا پنجم این فهرست همچنان در اختیار کشورهای اروپایی قرار دارد.

رتبه‌بندی حاضر توسط VisaGuide.World و شاخص پاسپورت هنلی به‌عنوان یکی از قابل‌اعتمادترین رتبه‌بندی‌ها در صنعت سفر و با ارزیابی ۱۹۹ کشور و منطقه در سطح جهانی به‌دست‌آمده است.

نحوه رتبه‌بندی قدرتمندترین پاسپورت‌ها

رتبه‌بندی پاسپورت VisaGuide.World که چهار بار در سال منتشر می‌شود، تعداد مقاصدی را بررسی می‌کند که دارندگان گذرنامه می‌توانند بدون ویزا به آن‌ها دسترسی داشته باشند. هنلی، که به‌طور معمول به‌عنوان مرجع در نظر گرفته می‌شود نیز رویکردی مشابه دارد.

در این رتبه‌بندی نتایج ارزیابی مقاصد گردشگری بر اساس عواملی هم‌چون دسترسی بدون ویزا، مجوز سفر الکترونیکی (ETA)، ویزای ورود، ویزای الکترونیکی تأییدشده سفارت، سفر بدون گذرنامه یا ورود ممنوع و جابه‌جایی جهانی، سپس ایجاد امتیاز اهمیت مقصد (DSS) به‌صورت اختصاص مقداری منحصربه‌فرد به هر پاسپورت سنجیده می‌شود.

قدرتمندترین پاسپورت جهان متعلق به کدام کشور است؟

DSS همچنین امتیازهایی را برای تولید ناخالص داخلی، قدرت جهانی و توسعه گردشگری هر کشور تعیین می‌کند، با این حال همه معیارها در آن برابر در نظر گرفته نمی‌شوند. برای مثال دسترسی بدون ویزا به کشوری با DSS بالا امتیاز بیشتری نسبت به ورود به کشوری با امتیاز پایین برای پاسپورت در این شاخص کسب می‌کند. البته امتیاز DSS برای همه کشورها لحاظ نمی‌شود، بنابراین شاخص نهایی ممکن است به‌طور قابل‌توجهی تحت‌تأثیر فاکتورهای دیگر قرار گیرد.

قدرتمندترین پاسپورت جهان در سپتامبر ۲۰۲۴

با استفاده از این سیستم مشخص شد که پاسپورت سنگاپور با امتیاز ۹۱.۲۷ از ۱۰۰ تا سپتامبر ۲۰۲۴، به‌طور رسمی قدرتمندترین پاسپورت در کل جهان است. پس از آن نیز اسپانیا با امتیاز ۹۰.۶۰، فرانسه با امتیاز ۹۰.۵۳، ایتالیا با امتیاز ۹۰.۳۱ و مجارستان با امتیاز ۹۰.۲۸ در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

با این حال اسپانیا و دیگر کشورهای اروپایی از مزایایی برخوردارند که سنگاپور نیست؛ دارندگان پاسپورت این کشورها به لطف وجود اتحادیه اروپا و منطقه شنگن می‌توانند بدون استفاده از گذرنامه خود به بیش از ۳۰ کشور سفر کنند. برای این شهروندان، سفر تنها با کارت شناسایی امکان‌پذیر است و این امر تردد آن‌ها را آسان می‌کند.

قدرتمندترین پاسپورت جهان متعلق به کدام کشور است؟

کد خبر 791831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.