جدیت شهرهای اروپایی در مقابله با گردشگری بیش از حد

شهرهای اروپایی از جمله والنسیا، سویا بارسلونا، بوداپست، آتن و پراگ به‌طور جدی در حال تصویب قوانین جدیدی برای مقابله با گردشگری بیش‌ازحد و گسترش اقامتگاه‌های توریستی کوتاه‌مدت غیرقانونی درون مرزهای خود هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شهرهای اروپایی با پایان فصل اصلی گردشگری اروپا، قوانینی را برای کنترل توریسم بیش‌ازحد و مقابله با بازدیدکنندگان بدرفتار، همچنین صاحبان خانه‌های اجاره‌ای کوتاه‌مدت غیرقانونی به گردشگران وضع کردند.

مقابله با توریسم بیش‌ازحد در شهرهای اسپانیا

در این میان والنسیا واقع در شرق اسپانیا اعلام کرد که قصد دارد برق و آب اقامتگاه‌های غیرقانونی گردشگران در این شهر را قطع کند، چراکه تأمین آب و برق بیش‌ازحد برای آپارتمان‌های توریستی کوتاه‌مدت تأثیری جدی بر ساکنان دائمی دارد، روی قیمت اجاره‌ها تأثیر می‌گذارد، منجر به جابه‌جایی جمعیت بومی می‌شود و به‌معنای ناپدید شدن تدریجی تجارت محلی به نفع فروشگاه‌های مخصوص گردشگران و برهم‌خوردن تعادل در مقررات عمومی است که گردشگران را به مردم محلی ترجیح می‌دهد.

والنسیا این پیشنهاد را با الگوبرداری از اقدام قطع آب اقامتگاه‌های توریستی غیرقانونی در سویا ارائه داد. مقامات این شهر تأیید کردند که تنها زمانی که آپارتمان‌ها به محل سکونت معمول مالکان یا مستأجران بلندمدت تبدیل شوند، آب آن‌ها را وصل خواهد کرد.

جدیت شهرهای اروپایی در مقابله با گردشگری بیش از حد

والنسیا همچنین خواهان تحریم آپارتمان‌های توریستی غیرقانونی و تعیین جریمه‌هایی تا سقف ۶۰۰ هزار یورو برای مالکان خاطی است‌. این شهر محدودیت‌هایی را نیز برای کشتی‌های تفریحی در نظر گرفته و درصدد بازنویسی قوانین مربوط به تردد کشتی‌های کروز در آینده و محدود کردن و کاهش ورود کشتی‌های کروز بزرگ است.

والنسیا همچنین از برنامه‌هایی برای ایجاد یک گروه دائمی شورای شهر، اداره بندر و بخش کشتی‌رانی برای «تنظیم ترافیک کشتی‌رانی» رونمایی کرد تا یک استراتژی پایدار اجتماعی و زیست‌محیطی مشترک برای سفرهای دریایی طراحی و از گردشگری کروز با کیفیت اطمینان حاصل کند.

شهر ساحلی محبوب اسپانیا، بارسلونا، نیز برنامه‌هایی هم‌چون خودداری از تمدید مجوز اجاره‌های کوتاه‌مدت را اعلام کرده که امیدوار است تا سال ۲۰۲۸ همه اجاره‌های توریستی را حذف کنند. با این حال این اقدام واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته است.

جدیت شهرهای اروپایی در مقابله با گردشگری بیش از حد

مقابله با توریسم بیش‌ازحد در بوداپست

بسیاری از مردم مجارستان از اینکه اجاره‌های کوتاه‌مدت به کمبود مداوم مسکن و حذف مسکن مقرون‌به‌صرفه در سراسر کشور شده است، ناراضی هستند. به این ترتیب بوداپست، پایتخت مجارستان، قصد دارد تمام اجاره‌های کوتاه‌مدت را ممنوع کند.

این ممنوعیت از سال ۲۰۲۶ اجرایی می‌شود، با این‌حال تنها بخش کوچکی از شهر را در برخواهد گرفت، زیرا ساکنان کمی به آن رأی موافق داده‌اند. البته به‌رغم پیاده‌سازی در یک منطقه کوچک، این ممنوعیت اهمیت خاصی دارد، زیرا در یکی از متراکم‌ترین مناطق شهر اجرا می‌شود که ۵۴ درصد از ساکنان آن خواهان اعمال چنین ممنوعیتی بودند.

مقابله با توریسم بیش‌ازحد در آتن

آتن، پایتخت یونان، نیز از برنامه‌های خود برای ممنوعیت اجاره‌های کوتاه‌مدت جدید از یکم ژانویه ۲۰۲۵ رونمایی کرده است، البته این حرکت در حال حاضر موقتی به نظر می‌رسد. دولت یونان تنها یک روز پس از تصمیم بوداپست اعلام کرد که صدور مجوزهای جدید اجاره کوتاه‌مدت را در مناطق اول، دوم و سوم شهرداری مرکزی پایتخت متوقف خواهد کرد و این محدودیت برای ۱۲ ماه باقی خواهد ماند. پس از این دوره مقامات قبل از تصمیم‌گیری در مورد تمدید یا لغو آن، به بررسی میزان تأثیرگذاری ممنوعیت طرح بر گردشگری بیش‌ازحد و وضعیت مسکن محلی خواهند پرداخت.

جدیت شهرهای اروپایی در مقابله با گردشگری بیش از حد

دوره آزمایشی یک‌ساله برای مناطقی اعمال می‌شود که مسکن‌های اجاره‌ای کوتاه‌مدت بیش از ۵ درصد از کل موجودی مسکن آن‌ها را تشکیل می‌دهند، بنابراین تأثیر قابل‌توجهی بر زندگی ساکنان دارند.

آتن همچنین پس از گذراندن تابستانی مملو از بلایای طبیعی مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی و به‌منظور مقابله با بحران‌های جاری به وضع مالیات روزانه بر اجاره‌های کوتاه‌مدت خواهد پرداخت که مبلغ آن در دوره شلوغ آوریل تا اکتبر از ۱.۵ یورو در روز به ۸ یورو افزایش پیدا خواهد کرد. در فصل کم‌گردشگر نیز مبلغ این مالیات از ۰.۵ یورو به دو یورو در روز افزایش خواهد داشت.

مقابله با توریسم بیش‌ازحد در پراگ

پراگ، پایتخت چک، در ماه آگوست به‌دنبال شهرهایی هم‌چون لندن، دوبلین، آمستردام و پاریس، اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای محدود کردن تعداد اقامتگاه‌های گردشگری کوتاه‌مدت در دسترس است. مقامات پراگ امیدوارند که این اقدام پیشنهادی قیمت املاک و مستغلات را پایین بیاورد و اطمینان حاصل کند که حجم بالای گردشگران ساکنان دائمی را مجبور به جابه‌جایی نمی‌کند.

جدیت شهرهای اروپایی در مقابله با گردشگری بیش از حد

کد خبر 791804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.