کنار زدن هوای نفس و زندگی مومنانه، حمایت خداوند را در پی دارد

امام جمعه اصفهان گفت: مراقبت از هوای نفس و کنار زدن آن و داشتن زندگی مومنانه موجب حمایت خداوند از انسان خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد ظهر امروز _ جمعه سی‌ام شهریور_ در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر اصفهان ضمن دعوت نمازگزاران به تقوای الهی اظهار کرد: مراقبت نفس یعنی علاوه بر اینکه باید مراقب اعضای ظاهری باشیم، باید مراقب نفس باشیم که هوای نفس ما را از مسیر حق منحرف نکند.

وی افزود: بسیاری از صفات ظاهری نیست و باطنی است و باید مراقب باشیم برخلاف دستور الهی حرکت نکنیم؛ صفاتی مانند حسد، ریاست طلبی و … را خداوند در وجود انسان خلق کرده و برای انسان لازم است اما باید این صفات را کنترل کنیم.

امام جمعه اصفهان گفت: اگر حب مال نباشد انسان حرکتی نمی‌کند اما این صفت نیاز به کنترل دارد؛ نفس انسان بیشتر تابع خوشی‌ها است و امر به بدی می‌کند اما عقل و دین انسان می‌تواند این صفات را کنترل کند و لذا در قرآن کریم به حسودی که حسادت کند، به خدا پناه برده شده است.

وی تصریح کرد: اگر انسان غضب نداشته باشد نمی‌تواند از خود و ناموس و مال خود دفاع کند اما باید مراقب باشد بی جا غضب نکند، بسیاری از جنایت‌ها به خاطر غضب بی‌جا است؛ اصل حب و دوست داشتن مال خوب است اما گاهی حب مال انسان را از مسیر منحرف می‌کند و تمام کنترل اینها با کنترل هوای نفس ممکن است که بسیار کار دشواری است.

آیت‌الله طباطبایی نژاد ادامه داد: امیرالمومنین (ع) برای ما از دو چیز ترسیده است؛ یکی تبعیت از خواسته‌های نفس و دیگری آرزوی طولانی داشتن است و در همین رابطه امام سجاد (ع) فرمودند که با امروز و فردا کردن عمرمان را هدر ندهیم؛ هوای نفس معمولاً بر خلاف خواسته‌های خداست که باید کنترل شود.

وی تاکید کرد: تنبلی نشانه هوای نفس است، انسان ذاتاً راحت طلب است اما گاهی باید برای خدمت به جامعه حرکت کند، مسئله شهوت یکی دیگر از موارد هوای نفس است و نباید با خوش آمدن‌ها از چیزی یا پیروی از خواسته دل برخلاف خواسته خداوند حرکت کرد.

امام جمعه اصفهان افزود: در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است که خداوند فرمودند هر بنده‌ای که هوای خود را بر هوای خدا مقدم بدارد نه به دنیا خواهد رسید و نه به آخرت و اما کسی که خواسته خدا را بر خواسته نفس خود مقدم بدارد، خداوند او را از کج‌روی‌ها حفظ کرده و رزق او از آسمان و زمین تأمین می‌کند.

وی تصریح کرد: دو چیز موجب شد خداوند ابراهیم خلیل را دوست خود بداند؛ یکی مردم داری و اطعام طعام و دیگری عبادت کردن در تاریکی شب بود؛ بنابراین کنار زدن هوای نفس و داشتن زندگی مومنانه موجب حمایت خداوند از انسان خواهد شد.

امام جمعه اصفهان با اشاره به روایتی از امیرالمومنین مردم را به اندیشیدن در روز و در شب به کنده شدن از زمین برای عبادت فراخواند و در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک به مناسبت هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: افتخار ما این است که امت پیامبر اسلام هستیم؛ اما در خصوص عظمت پیامبر اکرم (ص) باید به چند نکته توجه کرد.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم همه پیامبران را با اسم آورده است اما در خصوص پیامبر اسلام اینگونه نیست و ایشان را با تعابیری مانند یا رسول الله، یا نبی الله آورده است و در کنار آن صفاتی را مانند احسن الخالقین، اشداء علی الکفار برای ایشان بیان کرده است.

امام جمعه اصفهان با اشاره به آیه ۵۶ سوره احزاب یادآور شد: خداوند و ملائکه بر پیامبر ما درود فرستاده‌اند و در این آیه تاکید شده که شما مؤمنین هم این کار را بکنید و تسلیم پیامبر باشید تا جایی که در آیه ۲ سوره حجرات تاکید شده اگر صدای خود را نزد پیامبر بالا ببرید همه اعمالتان محو خواهد شد و بنابراین مردم فهیم، مردمی هستند که در برابر پیامبر آرام و متواضع‌اند.

وی با اشاره به آیات ۳۳ و ۵۳ سوره احزاب گفت: خداوند تاکید کرده که ای اهل ایمان در خانه‌های پیامبر داخل نشوید مگر به شما برای صرف غذا اجازه داده شود و وقتی غذا خوردید پراکنده شوید و به بحث و صحبت ننشینید چون این عمل، پیامبر را ناراحت می‌کند و همه این آیات و روایات نشان دهنده احترام و علاقه‌ای است که خداوند به پیامبر اکرم (ص) دارد

آیت‌الله طباطبایی نژاد اضافه کرد: آنقدر خداوند برای اهل کتاب از پیامبر اسلام گفته که آن‌ها پیامبر ما را مانند فرزند خود می‌شناسند اما حق را کتمان می‌کنند و امروز هم این مسئله در مورد امام زمان (عج) صدق می‌کند.

وی در بخش دیگری به تشریح روایتی از یک عالم اهل سنت پیرامون شخصیت امام صادق (ع) پرداخت و گفت: طبق این روایت امام صادق (ع) شخصیتی است که اصلاً دنیاطلب و به دنبال اندوختن مال نبود و به بالای قله معرفت رسیده بود که عالم سنی درباره ایشان چنین گفته است. 

کد خبر 791799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.