۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲
در بیابان لیگ یک متر چمن نعمت است

نبود چمن مناسب همچنین امکانات اولیه و ابتدایی برای برگزاری لیگ برتر لیگ را از سطح حرفه‌ای بودن دور و ضررهای جبران ناپذیری به فوتبال ایران وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هفته پنجم لیگ برتر فوتبال در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه پیگیری می‌شود؛ تیم‌ها در حالی برای کسب امتیاز وارد مستطیل اجاره‌ای که دیگر سبز نیست می‌شوند که نعمت هواداران را در کنار خود ندارند. در سال‌های قبل به علل مختلف هواداران در ورزشگاه‌ها حضور نداشتند اما امسال علت سفره پسته و نبود خانه است که گریبان عاشقان فوتبال شده است.

از قدیم گفته‌اند سالی که نکوست از بهارش پیداست؛ انتهای لیگی که هفته به هفته رو به افول است نگران کننده است، جابه‌جایی‌های متعدد تیم‌ها، چمن نامناسب، نبود امکانات و ریکاوری نادرست به زودی گریبان بازیکنان و تیم‌ها را خواهد گرفت و بازیکنان با آسیب‌ها و مصدومیت‌های زیادی رو به رو خواهند شد.

نبود زیرساخت‌ها کیفیت لیگ را تحت تأثیر قرار داده است

فرشید طالبی‌، کارشناس فوتبال درباره هفته پنجم جدال‌های بیست‌وچهارمین دوره‌ی لیگ برتر فوتبال به خبرنگار ایمنا می‌گوید: چهار هفته گذشته از نظر تعدد بازهای پرگل هفته‌های خوبی بود همچنین بازی‌های جذابی را از تیم‌هایی که انتظار نمی‌رفت شاهد بودیم. البته تا هفته پنجم و ششم تیم‌ها همچنان به دنبال شناخت حریفان و رسیدن به سطح مطلوب کیفی خود هستند؛متأسفانه بعد از گذشت چندین سال همچنان تیم‌ها و باشگاه‌ها درگیر سخت افزارهای فوتبال هستند و این موضوع به نوعی تمامی زیایی‌های لیگ را تحت شعاع قرار داده است، زمانی که از نظر زیر ساختی مشکل داریم نمی‌شود تمرکز را روی ابعاد فنی مثبت و قابل رشد گذاشت. در فوتبال ما زمین چمن و ورزشگاه مناسب وجود ندارد و VAR نیز به صورت درستی در دست رس نیست.

در بیابان لیگ یک متر چمن نعمت است

هفته پنجم، هفته تقابل‌های شگفتی آفرین

وی می‌افزاید: در این هفته استقلال و پرسپولیس بازی‌های سختی دارند و باید حتماً پیروز شوند تا با توجه به یک بازی معوقه‌ای که دارند بتوانند به لیگ برسند. تقابل‌های این هفته، تقابل‌هایی است که می‌تواند شگفتی آفرین باشد. باید دید غیر از چهار تیم سپاهان، استقلال، پرسپولیس تراکتور که همیشه در کورس قهرمانی هستند دیگر تیم‌ها همچون ملوان، ذوب آهن و خیبری که از لیگ یک آمده همچنین استقلال خوزستان چگونه عمل می‌کنند و در تقابل با تیم‌های بالای جدول چه سورپرایزی دارند. همیشه تقابل تیم‌هایی که پایین جدول هستند با تیم‌هایی که در کورس هستند از جذابیت‌های خاصی برخوردار است.

برگزاری یک لیگ حرفه‌ای تبدیل به آرزو شده است

این کارشناس فوتبال تصریح می‌کند: به دلیل اینکه تیم‌های در شهرهای مختلف میزبانی دارند و مدام در رفت آمد هستند نمی‌توانیم در بخش فنی بررسی‌های خاصی انجام دهیم. برگزاری یک لیگ با تمامی امکانات فوتبالی و زیرساختی در کنار آرامش و بخش حرفه‌ای برایمان تبدیل به آرزو شده است. همیشه تیم‌ها و لیگ ما دچار موضوعاتی است که باید در طی یک قرن اتفاق بیفتد. بازیکنان خوب و مربیان رزومه داری را وارد فوتبال کشور کرده‌ایم که در کنار بازیکنان خودمان بتوانند روند رو به جلو رقم بزنند. تیم‌های استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتور در طول ۲۰ روز باید ۵ یا ۶ بازی کنند که درست نیست. بازیکنان خارجی بزرگی که به تیم‌های مختلف اضافه شده‌اند انتظارات حرفه‌ای بودن را دارد. نمی‌شود که هر دو یا سه روز یک بار تیم را جا به جا کرد. زمانی که بازیکنان حرفه‌ای بزرگ به کشور وارد می‌شوند باید امکانات و لیگ ما نیز حرفه‌ای باشد. بازیکنان قرار است فوتبال بازی کنند و قرار نیست وارد چالش‌های فوتبال کشور ما شوند. بازیکنان حرفه‌ای هیچیک از این چالش‌ها را ندیده‌اند و تنها نسبت به تعهداتشان در کمال آرامش و حرفه‌ای بودن کارشان را انجام می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که بازیکنان حرفه‌ای وارد لیگ ما می‌شوند به همه چیز باید فکر کنند جز فوتبال. بازیکنان حرفه‌ای باید در شرایط مطلوب باشند تا آسیب دیدگی به وجود نیاید. زمین خوب، ریکاوری مناسب، امکانات رفاهی عالی از اولیه‌ترین چیزهای مورد نیاز بازیکنان حرفه‌ای است. بازیکنان با هزینه‌های زیاد جذب می‌شوند اما در قبال این هزینه امکانات مناسب نیست و بازیکن نمی‌تواند کیفیت خود را به نمایش بگذارد و بعضاً نیز آسیب می‌بینند.

خانه اجاره‌ای و نبود هواداران در کنار تیم‌ها ضربه بزرگی به تیم‌ها میزند

وی تاکید می‌کند: بزرگترین نعمت فوتبال ما هواداران هستند. در زمان‌های مختلف و به شکل‌های مختلف هواداران در کنار تیم وجود ندارد. استادیوم بدون هوادار باکیفیت‌ترین تقابل را بی روح می‌کند. طرفداران تیم‌ها دوست دارند در استادیوم‌های خودشان میزبانی کنند تا برای حمایت از تیم به ورزشگاه بروند. نبود هواداران در کنار تیم‌ها ضربه بزرگی به تیم میزند. هر تیمی در خانه خود بازی بهتری دارد. هواداران یک ابزار برای موفقیت هستند. همه ابزارها و راه‌های موفقیت تیم‌ها به مرور از تیم‌ها گرفته شده است. نبود امکانات و هواداران در کنار اتفاقات غیرحرفه‌ای موجب سقوط سطح لیگ شده است.

در بیابان لیگ یک متر چمن نعمت است

قضاوت با VAR یا پخش تلویزیونی؟

نوذر رودنیل، کارشناس داوری درباره هفته پنجم جدال‌های بیست‌وچهارمین دوره‌ی لیگ برتر فوتبال به خبرنگار ایمنا می‌گوید: VAR مورد استفاده در لیگ بیشتر به دکور شباهت دارد و می‌شود گفت همان پخش تلویزیونی است و عملاً لیگ دارد با همان پخش تلویزیونی قضاوت می‌شود. VAR دو سیستم دارد، یک سیستم برای خطاها و گل است و دیگر سیستم برای آفساید است که به شکل دقیق خط می‌اندازد و بررسی می‌کند. اصلاً امکان ندارد بتوانیم VAR درست را به کشور بیاوریم؛ داوری که پشت سیستم VAR می‌نشیند باید باتجربه‌تر و دقیق‌تر از داور درون زمین باشد. داوری که درون زمین نمی‌تواند قضاوت کنند و درصحنه‌ها لنگ میزند نباید به عنوان داور VAR انتخاب شود. داور VAR حق گرفتن قضاوت را از داور اصلی ندارد.

وی می‌افزاید: نمی‌دانم چرا مسئولین به فکر نیستند. ما یک زمین درست برای برگزاری مسابقات نداریم VAR که دیگر جای خود دارد. در بازی استقلال و الغرافه اصلاً در استادیوم نور نبود. جای تعجب دارد که نماینده AFC اجازه برگزاری بازی را داده بود. زمانی که نور زمین بازی در تمام نقاط حداقل ۱۲۰۰ لوکس نیست نباید بازی برگزار شود. این بازی که یک بازی آسیایی بود و وضعیت اصلاً مناسب نبود دیگر وضعیت لیگ داخلی که جای بحثی نیست.

VAR وطنی در هفته‌های پیش رو گریبان تیم‌ها را می‌گیرد

این کارشناس فوتبال تصریح می‌کند: در این چند هفته داوری‌های به نسبت بد نبوده است اما اصلاً نمی‌شود در مورد وضعیت و کیفیت VAR صحبت کرد. این VAR اصلاً جوابگوی صحنه‌ها نیست. در تعدادی از ورزشگاه‌ها کمک داور ویدئویی وجود ندارد پس شرایط برای همه یکسان نیست و ناحقی پیش می‌آید. در یکی از بازی‌ها داور بیش از ۵ دقیقه روی VAR صحنه را آنالیز کرد تا تصمیم‌گیری کند اما در انتهای بازی سه دقیقه وقت اضافه گرفته شد که غیر ممکن است. اگر با این VAR مسابقات را ادامه دهیم در هفته‌های پیش رو به مشکل بر می‌خوریم و دردسرهای بیشتری پیش میاید. در هفته دهم به بعد زمانی که بازی‌ها به جای حساس برسد و تیم‌ها با اختلاف یک امتیازی در کورس باشند اهمیت وجود VAR و مشکلات VAR فعلی مشخص می‌شود و گریبان تیم‌ها و لیگ را می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: VAR با وجود ۳۳ دوربین یک تجهیزات عظیم بوده و قابل حمل نیست. اگر امکانات لازم برای VAR با ۳۳ دوربین در کشور نیست پس حداقل با ۲۰ دوربین اجرا شود تا زوایا به خوبی ضبط شود. این سیستم در کنار سخت افزار به کارشناسان برق، تلویزیونی، کامپیوتری و… نیاز دارد. زمانی که داور پشت مانیتور قرار می‌گیرد باید صحنه را به وضوح بتواند ببیند. صدا و سیما دارد وظیفه VAR را انجام می‌دهد.

در بیابان لیگ یک متر چمن نعمت است

بدون زمین چمن، هیچ تیمی ثمر نمی‌دهد

حسین چرخابی، کارشناس فوتبال درباره هفته پنجم جدال‌های بیست‌وچهارمین دوره‌ی لیگ برتر فوتبال به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مدیریت باشگاه‌ها تیم‌ها باید توجه باشند که اگر زمین و زیر ساختی وجود نداشته باشد هرچه قدر برای جذب بازیکنان و مربی هزینه کنند و زحمت بکشند فایده‌ای ندارد. همه تیم‌ها باید به فکر زیر ساخت باشند تا حاصل تلاش‌ها به بار بنشیند. چمن و استادیوم خرابی تا به این لحظه همچون زمین‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد من ندیده‌ام. این وضعیت چمن و استادیوم باعث آبروریزی برای فوتبال کشور است.

وی می‌افزاید: فوتبال برگزار می‌شود تا مردم و هواداران لذت ببرند اما با این وضعیت برگزاری و لیگ هیچ دل‌خوشی و لذتی باقی نمی‌ماند. زمانی که دو تیم از دو استان متفاوت در یک استان دیگر بازی می‌کنند مسلماً هیچ هواداری نمی‌تواند زمانش را بگذارد تا برای دیدن ۹۰ دقیقه فوتبال به یک استان دیگر برود در نتیجه بازی بدون تماشاگر برگزار می‌شود. بازی بدون تماشاگر مثل یک تمرین یا بازی دوستانه است.

یک سال سقوط برای ۶۰ سال امکانات

چرخابی می‌گوید: اگر قرار است ما یک لیگ حرفه‌ای داشته باشیم بهتر است یک سال سقوط قرار داد درون باشگاهی داشته باشیم و باشگاه‌ها رقابت کاذب راه نیندازند. زمانی که سقف رعایت شود و قراردادها بر اساس قیمت واقعی بازیکنان باشد شاید چند بازیکن کنار بروند و حتی فوتبال بازی نکنند یا تعدادی به کشور خارجی بروند اما بقیه مجبور می‌شوند قرار داد ببندند و باز کنند. در این حالت دست تیم‌ها و باشگاه‌ها در هزینه‌ها باز می‌شود پولی که صرفه‌جویی شده را می‌توان صرف ایجاد زیرساخت‌ها کرد. شاید در این صورت یک سال لیگ و تیم‌ها متضرر شوند اما برای ۶۰ سال ورزشگاه و زیر ساخت دارند. باشگاه‌ها به جای رقابت کاذب و ناسالم باید در کنار هم قرار بگیرند و برای ایجاد زیرساخت‌ها تلاش کنند.

به گزارش ایمنا، با وجود رسیدن لیگ بیست‌وچهارمین به هفته پنجم وضعیت زیرساخت‌ها هیچ تغییری نسبت به هفته نخست نداشته است و به نسبت لیگ‌های گذشته زیرساخت‌ها در وضعیت بدتری قرار دارد. لیگی که با قضاوت در مه و خانه اجاره‌ای برای ۹۰ دقیقه فوتبال شروع شد اکنون وضعیت بدتری دارد و مشکلات هفته‌های پایانی و حساس از اکنون حس می‌شود.

کد خبر 791791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.