رکود بازار فروش خودروهای برقی در اروپا و تأثیر منفی آن بر اهداف کاهش کربن

بازار خودروهای برقی جدید اروپا به‌شدت با کاهش فروش مواجه است که این امر صنایع خودروسازی اتحادیه را برای به‌کارگیری اقدامات فوری به تلاطم انداخت.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، صنعت خودروسازی اتحادیه اروپا در مواجهه با کاهش چشمگیر خرید و فروش خودروهای برقی جدید، از سیاست‌گذاران درخواست کمک کرده است، زیرا اگر کاری انجام نشود، توسعه این بخش بسیار مورد نیاز جهانی نه‌تنها برای خودروسازان، بلکه برای اقتصاد قاره نیز پرهزینه خواهد بود و گذار اتحادیه اروپا به آلایندگی صفر را در معرض خطر قرار می‌دهد.

زیان‌دهی بازار خودروهای برقی در اروپا

ثبت‌نام خودروهای برقی جدید طی آگوست گذشته در سراسر اتحادیه اروپا شاهد کاهش قابل‌توجه ۱۸.۳ درصدی بوده است و چهار بازار بزرگ این خودروها در سراسر بلوک، با ضرر دورقمی کاهش فروش را نشان دادند. این بازارها شامل آلمان (منفی ۲۷.۸ درصد)، فرانسه (منفی ۲۴.۳ درصد)، ایتالیا (منفی ۱۳.۴ درصد) و اسپانیا (منفی ۶.۵ درصد) می‌شود.

سهم بازار خودروهای الکتریکی در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته نیز به میزان چشمگیر ۴۳.۹ درصد کاهش داشته است. این سهم در سراسر اتحادیه اروپا ۱۴.۴ درصد در مقایسه با ۲۱ درصد در سال گذشته بود. آخرین آمار فروش در آگوست نیز تضاد شدیدی را با ارقام آگوست ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

رکود بازار فروش خودروهای برقی در اروپا و تأثیر منفی آن بر اهداف کاهش کربن

ارقام برای هشت ماه اول سال به‌طور کلی امیدوارکننده‌تر بودند و ثبت‌نام خودروهای جدید نسبت به سال گذشته رشد متوسط ۱.۴ درصدی را نشان داد و هرچند فروش خودروهای فرانسوی و آلمانی در این بازه زمانی اندکی کمتر از سال گذشته بود، بازارهای اسپانیا و ایتالیا با افزایش ۴.۵ درصدی و ۳.۸ درصدی در فروش خودروهای جدید شاهد بهبود بودند.

تأثیر رکود بازار خودروهای برقی بر اهداف کاهش کربن اروپا

کاهش فروش خودروهای برقی جدید اروپایی به‌شدت بازار این بخش را متلاطم کرده است. خودروسازان اروپایی نگران نزدیک شدن به سررسید دستیابی به اهداف کاهش انتشار کربن خودروها و ون‌ها تا سال ۲۰۲۵ در شرایطی هستند که فروش خودروهای برقی به‌شدت کند است.

این صنعت از سیاست‌گذاران خواسته است که اقدامات فوری برای کمک انجام دهند، چراکه میزان کاهش موردنیاز انتشار کربن ناوگان حمل‌ونقل اتحادیه برای دستیابی به هدف کاهش انتشار کلی کربن‌دی‌اکسید، برابر با ۹۵ گرم در هر کیلومتر تا سال آینده تعیین شده است و در صورت تداوم رکود بازار دستیابی به این هدف نه‌تنها برای خودروسازان بلکه برای اقتصاد نیز پرهزینه خواهد بود.

رکود بازار فروش خودروهای برقی در اروپا و تأثیر منفی آن بر اهداف کاهش کربن

انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) به‌عنوان نماینده ۱۵ اتحادیه بزرگ در سراسر قاره اعلام کرده است که «صنعت خودروی اروپا از توافق‌نامه پاریس و اهداف اتحادیه برای کربن‌زدایی حمل‌ونقل تا سال ۲۰۵۰ حمایت می‌کند و میلیاردها دلار صرف برقی‌سازی وسایل‌نقلیه شخصی و عمومی، وانت‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها برای عرضه به بازار کرده است.

این صنعت همچنین سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی روی زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی و سوخت‌گیری خودروهای هیدروژنی، توسعه محیط تولید رقابتی، گسترش انرژی سبز مقرون‌به‌صرفه، ارائه مشوق‌های خرید و تخفیف‌های مالیاتی، همچنین تأمین ایمن مواد خام برای تولید هیدروژن و ساخت باتری‌ها کرده، با این وجود در حال از دست دادن شرایط حیاتی برای دستیابی به تقویت لازم در تولید و پذیرش خودروهای بدون آلایندگی است. رشد اقتصادی، پذیرش مصرف‌کننده و اعتماد به زیرساخت‌ها نیز در سراسر بلوک به اندازه کافی توسعه پیدا نکرده است.»

این سازمان هشدار می‌دهد که اگر این وضعیت برطرف نشود، خودروسازان مجبور می‌شوند تولید حدود دو میلیون خودرو را متوقف کنند یا با جریمه‌های سنگین مواجه شوند.

رکود بازار فروش خودروهای برقی در اروپا و تأثیر منفی آن بر اهداف کاهش کربن

کد خبر 791774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.