اروپا پیشتاز شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای / رونمایی از بزرگترین ریزشبکه سبز جهان

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ممنوعیت قانونی تبلیغات سوخت فسیلی در این شهر، تعطیلی شرکت‌های ترکیه به‌دنبال موج ورشکستگی، مشکلات یونان با کاهش جمعیت، احداث بزرگترین جنگل شهری در رومانی، قانونی شدن هدف بی‌طرفی اقلیمی در وین، اروپا پیشتاز شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای، رونق اتوبوس برقی در حمل‌نقل عمومی سراسر جهان، ممنوعیت اکتشافات جدید نفت در ایتالیا به نفع انرژی سبز، راه‌اندازی کافه تعمیرات شهروندی در برلین و رونمایی هواوی از بزرگترین ریزشبکه سبز جهان را در این بسته خبری شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

اروپا پیشتاز شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای / رونمایی از بزرگترین ریزشبکه سبز جهان

تبلیغات سوخت فسیلی در این شهر به طور قانونی ممنوع شد

لاهه اولین شهر جهان است که قانون ممنوعیت تبلیغات مرتبط با سوخت‌های فسیلی را تصویب می‌کند. شهر لاهه هلند تبلیغ محصولات و خدمات مبتنی بر سوخت فسیلی با ردپای کربن بالا را غیرقانونی می‌کند و به این ترتیب اولین شهر جهان می‌شود که چنین قانونی را در حمایت از آب‌وهوا تصویب می‌کند.

این قانون که پایان تبلیغات دولتی و خصوصی برای بنزین و گازوئیل، حمل‌ونقل هوایی و کشتی‌های کروز در خیابان‌های این شهر هلندی، از جمله روی بیلبوردها و ایستگاه‌های اتوبوس، را نشان می‌دهد، از ابتدای سال آینده اجرایی می‌شود.

ممنوعیت لاهه که تصویب آن دو سال به طول انجامیده است، از نظر قانونی لازم‌الاجرا است و محصولات و خدمات سوخت فسیلی با ردپای کربن بالا را غیرقانونی می‌داند، اما تبلیغات سیاسی صنعت سوخت‌های فسیلی یا تبلیغاتی که یک برند عمومی را تبلیغ می‌کنند، پوشش نمی‌دهد.

اروپا پیشتاز شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای / رونمایی از بزرگترین ریزشبکه سبز جهان

موج ورشکستگی، شرکت‌های ترکیه را به تعطیلی کشاند

شرکت‌های ترکیه‌ای در بحبوحه محاسبات اقتصادی با موجی از تعطیلی و ورشکستگی روبه‌رو هستند. بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های ترکیه به‌رغم تعدیل نیروی چشمگیر برای کاهش هزینه‌های خود هم‌چنان با احتمال ورشکستگی و تعطیلی مواجهند و رونق گذشته آن‌ها جای خود را به تابلوهای برای فروش و چراغ‌های بی‌فروغ داده است. به گفته اتحادیه اتاق‌ها و بورس‌های کالای ترکیه، حدود ۱۵ هزار شرکت در هفت ماه اول سال جاری در ترکیه تعطیل شدند که نسبت به سال ۲۰۲۳ رشد ۲۸ درصدی داشته است. داده‌های دیگر نیز نشان‌دهنده استرس ورشکستگی در حال ظهور است.

چنین صحنه‌هایی در سراسر ترکیه به‌عنوان بخشی از پیامدهای بیش از یک سال تلاش‌های سیاسی از جمله نرخ بهره معیار ۵۰ درصدی برای مهار سال‌ها افزایش تورم و افزایش بیش از حد تقاضا در حال افزایش است.

هزاران شرکت در سراسر این کشور تحت‌تأثیر تورمی که در اوایل سال جاری به ۷۵ درصد رسید، افزایش بیش از حد ارزش لیر، افزایش قیمت برق و گاز و کاهش سفارشات صادراتی تحت فشار قرار گرفتند. شرکت‌ها به‌صورت روزانه رقابت‌پذیری خود را از دست می‌دهند و به‌مرور محو می‌شوند.

اروپا پیشتاز شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای / رونمایی از بزرگترین ریزشبکه سبز جهان

کاهش جمعیت کار دست یونان داد

دهکده‌های خالی، کارگران جوان سرخورده و مقامات دولتی در تلاش برای یافتن راه‌حل‌ها: این واقعیت تلخی است که یونان اکنون با آن مواجه است و این کشور در حال آماده شدن برای فروپاشی جمعیتی است که ناشی از کاهش شدید تعداد تولدها، مهاجرت گسترده و نرخ پایین باروری است.

۶ سال پس از خروج یونان از برنامه‌های نجات مالی خود، پایان رسمی یک بحران اقتصادی دردناک، این کشور اکنون با نوع جدیدی از وضعیت اضطراری مواجه است که می‌تواند بر ساختار اجتماعی و اقتصادی آن تأثیر بگذارد: کاهش جمعیت. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۷۰، جمعیت یونان می‌تواند تا ۲۵ درصد کاهش یابد، بسیار بالاتر از میانگین چهار درصدی اتحادیه اروپا. نخست وزیر یونان در این رابطه هشدار داد: فروپاشی جمعیتی به معنای واقعی کلمه در حال تبدیل شدن به یک چالش وجودی برای آینده ما است.

آخرین سرشماری جمعیت، در سال ۲۰۲۱، کاهش ۳.۱ درصدی در کل جمعیت را تنها در ۱۰ سال نشان داد. طی یک دهه پیش، مهاجرت حدود نیم میلیون یونانی، به‌ویژه در میان اقشار جوان و تحصیل‌کرده رقم خورد که همین امر به بحران جمعیت دامن زد.

اروپا پیشتاز شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای / رونمایی از بزرگترین ریزشبکه سبز جهان

رومانی بزرگترین جنگل شهری را احداث می‌کند

شهر رومانیایی تولچا، به عنوان دروازه ورود به دلتای دانوب (بزرگترین دلتای رودخانه در اروپا) شناخته می‌شود؛ اکوسیستمی دیدنی که زمین و حیات وحش آبزی را با کیلومترها آبراه‌ها، نیزارها و مرداب‌ها ترکیب می‌کند. اکنون این شهر برنامه‌هایی برای ایجاد بزرگ‌ترین جنگل شهری رومانی را دارد.

دولت محلی هفت قطعه زمین خالی یا متروکه به مساحت ۶۱.۴۲ هکتار را برای کاشت تقریباً ۲.۵ میلیون نهال انتخاب کرده است. در نتیجه اجرای این پروژه، شهر تولچا یک کمربند سبز در اطراف مناطق مسکونی خود در فاصله بیش از ۵۰۰ متر از محیط شهری به دست خواهد آورد. این طرح نوع جدیدی از جنگل را تعریف می‌کند که قرار است به عنوان ریه‌های تولچا عمل کند و این شهر را در کاهش آلودگی هوا و افزایش فضای سبز کمک کند.

هزینه ایجاد جنگل شهری تولچا ۵.۸۳ میلیون یورو است و وزارت محیط زیست ۳۰ میلیون یورو از بودجه اروپا برای این نوع ابتکار در شهرهای رومانی کنار گذاشته است.

اروپا پیشتاز شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای / رونمایی از بزرگترین ریزشبکه سبز جهان

وین هدف بی‌طرفی اقلیمی را قانون کرد

وین هدف بی‌طرفی اقلیمی ۲۰۴۰ خود را به یک قانون الزام‌آور تبدیل می‌کند. تعهدات شهرهای اروپایی برای دستیابی به بی‌طرفی آب‌وهوایی حتی قبل از افق کلی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۵۰ واقعاً الهام‌بخش بوده است، اما با گذشت زمان، لزوم اجرای رویکردهای حفاظتی بیش‌ازپیش اهمیت پیدا کرده است.

به همین دلیل است که پایتخت اتریش، وین، تصمیم گرفته با تصویب اخیر قانون آب‌وهوای وین، یک لایه تعهد اضافی را با تبدیل هدف بی‌طرفی آب‌وهوا به یک الزام اضافه کند. یورگن چرنوخرسکی، مشاور آب‌وهوای شهر، در این رابطه می‌گوید: «شهر وین اولین ایالت فدرال در اتریش است که یک چهارچوب قانونی الزام‌آور برای اهداف آب‌وهوایی وین تعیین می‌کند.

قانون آب‌وهوای وین از صفر شروع نمی‌شود بلکه یک چهارچوب روشن و الزام‌آور برای مجموعه بزرگی از ابزارها و اقداماتی است که قبلاً توسط شهر اجرا شده است: نقشه راه آب‌وهوا، استراتژی‌ها و اقدامات اجرایی یا بودجه آب‌وهوا.

این قانون هدف بی‌طرفی آب‌وهوا و مدیریت آن را تا سال ۲۰۴۰ تضمین می‌کند و بر سه اصل شهر وین استوار است: حفاظت از آب‌وهوا، سازگاری با آب‌وهوا و اقتصاد دایره‌ای. دیگر عناصر مهم قانون آب‌وهوای وین مشارکت عمومی و حمایت قانونی است. به عنوان مثال، مشارکت مردم و اداره محیط زیست وین هنگام به‌روز رسانی نقشه راه آب‌وهوا الزامی است.

اروپا پیشتاز شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای / رونمایی از بزرگترین ریزشبکه سبز جهان

اروپا پیشتاز شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای

محققان طی مطالعه‌ای دریافتند که در دسترس‌ترین شهرها، مناطق اروپایی مانند زوریخ، میلان، کپنهاگ و دوبلین هستند که همگی دارای خدمات ضروری هستند که بیش از ۹۵ درصد از ساکنان می‌توانند در عرض ۱۵ دقیقه به آنها دسترسی داشته باشند.

شهرهایی مانند زوریخ و دوبلین، خدمات و تسهیلات کلیدی را در عرض ۱۵ دقیقه برای بیش از ۹۵ درصد ساکنان در دسترس دارند. طبق تحقیقات جدید، ۹۹.۲ درصد از ساکنان زوریخ در فاصله ۱۵ دقیقه پیاده روی از خدمات ضروری مانند مراقبت‌های بهداشتی و آموزش زندگی می‌کنند، در حالی که این عدد برای شهرهای آمریکایی تنها ۲.۵ درصد است.

تنها بخش کوچکی از ۱۰ هزار شهر در سراسر جهان را می‌توان «شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای» در نظر گرفت. محققان از داده‌های باز برای تعیین میانگین مسافتی استفاده کردند که افراد باید پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنند تا به خدمات ضروری (مانند سوپرمارکت‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و پارک‌ها) برسند.

محققان ۵۴ شهر را برای کاوش با جزئیات انتخاب کردند و دریافتند که در دسترس‌ترین شهرها، مناطق اروپایی مانند زوریخ، میلان، کپنهاگ و دوبلین هستند که همگی دارای خدمات ضروری هستند که بیش از ۹۵ درصد از ساکنان می‌توانند در عرض ۱۵ دقیقه به آنها دسترسی داشته باشند. در انتهای این رتبه‌بندی، شهرهای پراکنده آمریکا با وابستگی زیاد به خودرو، مانند سن آنتونیو، دالاس، آتلانتا و دیترویت قرار داشتند.

اروپا پیشتاز شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای / رونمایی از بزرگترین ریزشبکه سبز جهان

رونق اتوبوس برقی در حمل‌نقل عمومی سراسر جهان

پذیرش اتوبوس برقی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری که از چین شروع شده بود، در حال حاضر در سراسر جهان گسترش یافته و با رشد سریعی مواجه است و نویدبخش آینده‌ای پاک‌تر و کارآمدتر برای سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی در سطح جهان است.

اتحادیه خودروسازان اروپا (ACEA) گزارش داده است که در نیمه نخست ۲۰۲۴، بازار اتوبوس‌های شهری بدون آلایندگی اروپا با رشد ۴۵ درصدی همراه بوده است که بیشترین میزان رشد مربوط به آلمان و اسپانیا است، در حالی که فرانسه شاهد کاهش بوده است. بازار اتوبوس الکترونیکی اروپا شاهد رشد ۵۳ درصدی ثبت‌نام در سال ۲۰۲۳ بود که بیش از ۴۲ درصد از نوع باتری‌دار و هیدروژنی بوده که نسبت به ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۰ سه برابر بیشتر شده است.

پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی اتوبوس‌های برقی در سال ۲۰۲۴ به ۱۷.۰ میلیارد دلار برسد و تا سال ۲۰۳۰ به ۳۷.۵ میلیارد دلار افزایش یابد. اندازه بازار اتوبوس‌های برقی در سال ۲۰۲۳ حدود ۸۱.۳ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد و تخمین زده می‌شود که نرخ رشد مرکب سالانه بیش از ۱۴ درصد برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۳۲ ثبت شود و اندازه بازار به ۲۶۷.۲ میلیارد دلار برسد. این رشد ناشی از افزایش مشارکت‌ها و معاملات بین شرکت‌های پیشرو است و نشان‌دهنده تلاشی هماهنگ برای رسیدگی به نگرانی‌های زیست‌محیطی و رفع نیاز روزافزون به راه‌حل‌های حمل‌ونقل پایدار است.

اروپا پیشتاز شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای / رونمایی از بزرگترین ریزشبکه سبز جهان

ممنوعیت اکتشافات جدید نفت در ایتالیا به نفع انرژی سبز

پیش‌نویس یک فرمان جدید دولتی نشان می‌دهد که ایتالیا دیگر امتیازی برای اکتشاف و تولید نفت و میعانات گازی اعطا نخواهد کرد. ایتالیا از ممنوعیت اعطای امتیاز به اکتشافات جدید نفت و میعانات گازی درون مرزهای خود طی یک فرمان جدید دولتی خبر داد. این فرمان تصریح می‌کند که ممنوعیت اکتشاف و تولید نفت تنها در مورد امتیازات جدید اعمال می‌شود، نه امتیازاتی که از قبل تاییدیه دولت را دریافت کرده‌اند.

فرمان ممنوعیت جدید بخشی از برنامه‌های سبز بلندپروازانه ایتالیا برای آینده پاک است که شامل کنار گذاشتن برق تولیدی از زغال‌سنگ تا پایان سال ۲۰۲۵ به نفع نیروگاه‌های گازی می‌شود. برای این منظور، این کشور طرح توسعه چهار نیروگاه گازی جدید را طی چند سال گذشته تصویب کرده است که قادر به تولید ۳۴۰۰ مگاوات برق هستند. ارتقای نیروگاه‌های فعلی این کشور نیز با ۷۰۰ مگاوات تولید برق اضافه تا سال ۲۰۲۶ همراه خواهد بود.

ایتالیا تلاش دارد به‌طور کامل از اکتشاف و تولید نفت درون مزرهای خود دور شود و گاز طبیعی موردنیاز خود را به‌طور کامل از روسیه تأمین کند تا حداقل انتشار گازهای حاصل از کشف و تولید را حذف کند.

اروپا پیشتاز شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای / رونمایی از بزرگترین ریزشبکه سبز جهان

کافه تعمیرات شهروندی در برلین راه‌اندازی شد

برلین یارانه تعمیر لوازم خانگی را با هدف ترویج بازیافت و کاهش مصرف‌گرایی به راه انداخته است. دارندگان لوازم خراب می‌توانند تا ۲۰۰ یورو بازپرداخت دریافت کنند.

یارانه تعمیر (Reparaturbonus) برای لوازم برقی خانگی در برلین در دسترس قرار گرفته است. یارانه ارائه‌شده توسط دولت ایالتی با هدف تشویق ساکنان به تلاش برای افزایش عمر مفید تلویزیون‌ها، توسترها و اغلب وسایل برقی، ترویج بازیافت و در نتیجه کاهش مصرف بیهوده و انباشت زباله‌های سخت‌افزاری است.

اداره تحرک، حمل‌ونقل، حفاظت از آب و هوا و محیط زیست سنای برلین اعلام کرد که درخواست یارانه برای دستگاه‌های معیوب به صورت آنلاین در دسترس است.

روش کار ساده است. شهروندان می‌توانند دستگاه‌های الکترونیکی معیوب خود را در کافه‌های تعمیر شهر برای رفع عیب تحویل دهند. فاکتور تعمیر باید بین حداقل ۷۵ یورو تا حداکثر ۴۰۰ یورو باشد. سپس شهر نیمی از هزینه‌های متحمل‌شده توسط صاحب دستگاه را بازپرداخت می‌کند. خرید قطعات یدکی نیز در این یارانه گنجانده شده است.

کافه‌های تعمیرات علاوه بر حمایت مالی از اقشار آسیب‌دیده جامعه، می‌تواند افراد بازنشسته و به‌ویژه سالمندانی را که با وجود تجربه، خانه‌نشین شده‌اند، از نظر روحی سرزنده کند چراکه احساس مفید بودن و استقلال را برایشان به ارمغان می‌آورد و آن‌ها را از انزوا نجات می‌دهد.

اروپا پیشتاز شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای / رونمایی از بزرگترین ریزشبکه سبز جهان

رونمایی هواوی از بزرگترین ریزشبکه سبز جهان

هواوی چین از تأسیسات ذخیره‌سازی خورشیدی خود در شهر جدید دریای سرخ عربستان سعودی پس از یک سال آزمایش رونمایی کرد که بدون اتصال به هیچ شبکه برقی قادر به تولید انرژی سبز حتی در طول غیاب خورشید در آسمان در هر ساعتی از شبانه‌روز است.

سال گذشته نیروگاه دیجیتالی هواوی چین Huawei Digital Power یک پروژه ریزشبکه ذخیره‌سازی خورشیدی در شهر جدید دریای سرخ عربستان سعودی ساخت و کارایی آن را به آزمایش گذاشت. این نیروگاه یک سال است که بدون مشکل کار می‌کند و بیش از یک تراوات ساعت برق سبز تحویل می‌دهد.

نیروگاه یادشده شامل ۴۰۰ مگاوات ظرفیت فتوولتائیک و ۱.۳ گیگاوات ساعت ذخیره انرژی الکتروشیمیایی است و با پوشش ۱۰۰ کیلومتر زیرساخت شبکه، نخستین پروژه ریزشبکه مستقل در جهان است که به‌طور کامل با انرژی خورشیدی و ذخیره انرژی بدون اتصال به هیچ شبکه برقی تغذیه می‌شود.

الگوریتم‌های ذخیره‌سازی پیشرفته تشکیل‌دهنده شبکه، صددرصد ترانسفورماتورهای ظرفیت ذخیره‌سازی را بدون نیاز به گسترش سیستم تبدیل توان (PCS) یکپارچه می‌کند و نسبت به پایداری منبع تغذیه در سراسر شبکه اطمینان می‌دهد. تجهیزات ذخیره‌سازی هوشمند با استانداردهای حفاظتی IP55 و ضد خوردگی C5 مطابقت دارد و آن را برای محیط‌های شدید با درجه حرارت بالا، رطوبت، مه نمک و شن و ماسه مناسب می‌کند.

اروپا پیشتاز شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای / رونمایی از بزرگترین ریزشبکه سبز جهان

کد خبر 791756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.