عادی‌سازی عملیات رژیم صهیونیستی مسیر نقض قوانین جنگی را هموار می‌کند

روزنامه انگلیسی گاردین نسبت به عادی سازی حملات بی سابقه رژیم اسرائیل هشدار داد و نوشت اگر چنین شود درها به روی سایر کشورها باز می‌شود تا قوانین جنگ را زیر سوال ببرند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزنامه انگلیسی گاردین روز چهارشنبه در گزارشی نوشت اسرائیل در حملات تروریستی اخیر خود با استفاده از پیجرهای بمب گذاری شده و رادیوهای دوطرفه که به تعداد زیاد در بین شهروندان لبنانی منفجر شد، معاهدات جنگی چندین دهه را که برای حملاتی از این دست ایجاد شده بود، نقض کرده است. این روزنامه افزود که جهان در آستانه جنگ قرار دارد، و هیچیک از اینها بدون همدستی و کمک ایالات متحده ممکن نخواهد بود.

این روزنامه در سرمقاله‌ای با عنوان «نگرش گاردین درباره جنگ تله‌های انفجاری اسرائیل: غیرقانونی و غیرقابل قبول» اشاره کرد که این معاهده «در هر شرایطی استفاده از تله‌های انفجاری یا سایر وسایل را به شکل اشیا قابل حمل ظاهراً بی ضرر که به طور خاص برای جایگذاری مواد منفجره طراحی و ساخته شده‌اند» ممنوع می‌کند.

در دو حمله تروریستی جداگانه اسرائیل در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه که شامل انفجار از راه دور پیجرهای بمب‌گذاری شده و رادیوهای دوطرفه بود، بیش از ۳۲۰۰ نفر مجروح شدند و بیش از ۳۰ نفر از جمله زنان و کودکان، شهید شدند. این وسایل در حالی که دارندگان آنها مشغول انجام زندگی روزمره خود بودند و اقداماتی مانند خرید کردن، نشستن با خانواده، کار یا رانندگی در جاده‌های شلوغ را انجام می‌دادند، منفجر شد و همه افراد نزدیک را در معرض خطر فوری قرار داد.

در این خصوص، روزنامه انگلیسی از توصیف این حملات به عنوان «عملیات ضد تروریستی دقیق و هدفمند» توسط حامیان و حامیان اشغالگری اسرائیل انتقاد کرد.

گاردین نوشت: «بمب‌های پیجر به وضوح قصد داشت افراد غیرنظامی - از جمله دیپلمات‌ها و سیاستمداران را مورد هدف قرار بدهد که مستقیماً در جنگ شرکت نمی‌کردند.» و توضیح داد که از نظر حقوقی، این امر توسط وکلا به عنوان «آسیب اتفاقی و شدید غیرنظامیان» خوانده می‌شود.

این روزنامه همچنین استانداردهای دوگانه غربی را هنگام پرداختن به اقدامات اسرائیل روشن کرد. در این گزارش آمده است که چگونه روسیه به ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین به دلیل همان اقداماتی که اسرائیل مرتکب می‌شود، متهم شده است، اما سخت نیست که متوجه شویم چرا همان استدلال در مورد اسرائیل اعمال نمی‌شود، زیرا اسرائیل متحد غرب است.

گاردین همچنین نسبت به عادی سازی حملات بی سابقه اسرائیل هشدار داد، زیرا اگر چنین شود درها به روی سایر کشورها باز می‌شود تا قوانین جنگ را زیر سوال ببرند.

همچنین این نگرانی وجود دارد که حملات اسرائیل به جنگی تمام عیار منجر شود و پای ایالات متحده را به منطقه باز کند.

در این گزارش به تمسخر آمده است: «شاید» پس از انتخابات ریاست جمهوری، ایالات متحده بتواند به بنیامین نتانیاهو بگوید که هزینه نجات او نباید در خیابان‌های لبنان و یا توسط فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی پرداخت شود.

گاردین نوشت که ایالات متحده تنها پس از انتخابات ریاست جمهوری ممکن است در موضع خود تجدید نظر کند و اذعان داشته باشد که حفاظت از نتانیاهو نباید به قیمت غیرنظامیان لبنانی یا فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی تمام شود. در پایان سرمقاله گاردین آمده است: «تا آن زمان، نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین همچنان توسط کشورهایی که این سیستم را ایجاد کرده‌اند، تضعیف می‌شود».

کد خبر 791532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.