درخواست کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد جهت بررسی انفجارهای تروریستی لبنان

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار تحقیقات مستقل، جامع و شفاف در مورد انفجارهای گسترده در لبنان و سوریه شد و این که کسانی که دستور انجام چنین حملاتی را داده‌اند، باید پاسخگو باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه خبری مصری الیوم السابع، «ولکر تورک»، در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه، اظهار کرد: انفجارهایی که دیروز (سه شنبه) در مقیاس وسیع و به طور همزمان در لبنان و سوریه، که در نتیجه انفجار دستگاه‌های پیجر رخ داده و منجر به کشته شدن حداقل ۱۲ نفر از جمله دو کودک و جراحات شدید هزاران نفر شده بسیار شوک‌آور و اثرات آن بر غیرنظامیان غیرقابل قبول است.

این مقام بین‌المللی در این دوران به تعبیر وی بسیار آشفته، از همه کشورهای تأثیرگذار منطقه و خارج از آن درخواست کرد که اقدامات فوری برای جلوگیری از گسترش بیشتر درگیری انجام دهند، زیرا منطقه به اندازه کافی شاهد وحشت و رنج روزانه است.

تورک تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده است که رهبران برای دفاع از حقوق همه مردم برای زندگی در صلح و امنیت ابتکار عمل به خرج دهند و حفاظت از غیرنظامیان باید در اولویت اصلی باقی بماند. امروز، پایان دادن به تشدید تنش بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: هدف قرار دادن همزمان هزاران نفر اعم از غیرنظامی یا اعضای گروه‌های مسلح، بدون اینکه بدانند در زمان حمله چه کسانی تجهیزات مورد هدف را در اختیار داشته و در کجا بوده‌اند، ناقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و اقدامات بشردوستانه قوانین بین‌المللی است.

پیش‌تر نیز «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل در نشستی با خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک اینگونه ابراز داشته بود که «من فکر می‌کنم بسیار مهم است که کنترل مؤثری بر وسایل غیرنظامی وجود داشته باشد، نه اینکه آنها تبدیل به سلاح شوند، این باید قانونی باشد که دولت‌ها بتوانند آن را اجرا کنند».

وی در ادامه افزود: به همان اندازه که این رویداد به خودی خود مهم است، نشانه‌ای از خطر جدی تشدید تنش در لبنان را نشان می‌دهد و باید هر کاری برای جلوگیری از تشدید تنش انجام شود.

همچنین در همین راستا «استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل در جمع خبرنگاران، با ابراز تأسف از آسیب دیدن غیرنظامیان در جریان انفجارهای دستگاه‌های بی‌سیم حزب‌الله لبنان، بار دیگر بر ضرورت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه تاکید کرده، و گفته که پیگیری تحولات از سوی سازمان ملل ادامه دارد و در حال حاضر اطلاعات دقیق‌تری از آنچه رسانه‌ها منتشر کرده‌اند در اختیار سازمان ملل قرار نگرفته است.

کد خبر 791519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.