ترور؛ بیماری اسرائیلی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه بیست‌ونهم شهریور ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنایت صهیونیست‌ها مایه شرمساری غرب است» به سخنان رئیس جمهور در خصوص انفجار پیجرها در لبنان پرداخت و نوشت: رئیس جمهور جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان را مایه شرمساری کشورهای غربی و در رأس آنها امریکایی‌ها دانست که از هیچ امکانی برای پیشبرد اهداف غیرانسانی خود فروگذار نمی‌کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان در ابتدای جلسه صبح دیروز هیأت دولت با اشاره به وقایع روز گذشته در لبنان، با بیان اینکه استفاده از ابزارهایی که به شکل مرسوم برای ارتقای آسایش و رفاه حال بشر ساخته شده‌اند، به عنوان ابزار ترور گواه سقوط انسانیت و غلبه خوی جنایت‌پیشگی است، تصریح کرد: این رخداد یکبار دیگر نشان داد که کشورهای غربی و امریکایی‌ها اگرچه در ظاهر ادعا می‌کنند که به دنبال برقراری آتش‌بس هستند، اما در عمل تمام قد از جنایت، کشتار و ترورهای کور رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند. علاج اصلاح این وضعیت و قطع زنجیره ظلم و جنایات رژیم صهیونیستی و حامیانش علیه فلسطینیان مظلوم و جهان اسلام، وحدت و انسجام مسلمانان و کشورهای اسلامی است.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رأی اعتماد اعضای هیأت دولت به یدالله رحمانی به عنوان استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد و آرش زره‌تن لهونی، به عنوان استاندار جدید کردستان، ضمن آرزوی موفقیت برای آنان اظهار داشت: همزمانی انتخاب آقای زره‌تن به اولین استاندار اهل تسنن کشور با هفته وحدت، فرصت بسیار ارزشمندی برای تقویت وحدت، انسجام و وفاق در کشور است.

ترور؛ بیماری اسرائیلی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ترور از سر استیصال جبهه مقاومت آماده قصاص است» نوشت: حضور پُررنگ حزب‌الله در مرز شمالی اراضی اشغالی و آنچه این جنبش کرده است (یعنی جهنم کردن شمال اراضی اشغالی برای صهیونیست‌ها) رژیم آپارتاید اسرائیل را در وضعیت «جنون» و «انتخاب سخت» قرار داده است. آیا وارد یک جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله بشود یا نه؟ آخرین حربه صهیونیست‌ها راه‌اندازی یک عملیات روانی کثیف و خونین به شکل انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان بوده است. عصر روز سه‌شنبه بود که خبر رسید پیجرها در لبنان، شروع به انفجار کرده و تعداد زیادی از مردم- که بین آنها شماری از نیروهای حزب‌الله هم دیده می‌شوند-هدف قرار می‌دهند. یک سوءاستفاده کثیف از تکنولوژی برای ترور دسته‌جمعی آن هم از سر استیصال در میدان نبرد. صهیونیست‌ها ترور دسته‌جمعی راه می‌اندازند تا شمالی‌ها را که زندگی‌شان جهنم شده التیام بخشند. در واقع این واکنشی وحشیانه به ضربه‌های سنگین مقاومت از جمله حمله حزب‌الله به پایگاه اطلاعاتی ۸۲۰۰ رژیم و حمله هایپرسونیکی انصارالله به تل‌آویو است.

حزب‌الله در بیانیه‌ای تاکید کرد که پس از حملات اشغالگران به دستگاه‌های ارتباطی رادیویی شخصی (پیجر)، در لبنان، به عملیات پشتیبانی خود در نوار غزه ادامه خواهد داد. یک منبع پارلمانی در حزب‌الله لبنان با اشاره به آغاز تحقیقاتی درباره چگونگی وقوع انفجار در دستگاه‌های پیجر، تاکید کرد که لبنان به دنبال جنگ نیست اما برای آن کاملاً آماده است. همچنین رهبر دروزی‌های لبنان و رئیس سابق حزب پیشرو سوسیال این کشور، در واکنش به حمله سایبری رژیم صهیونیستی و انفجار دستگاه‌های ارتباطی پیجر، اعلام کرد لبنان باید برای یک جنگ سرنوشت‌ساز با رژیم صهیونیستی آماده شود. «مروان بشاره»، تحلیلگر ارشد الجزیره هم این طور موضع گرفت که: «این یک حمله تروریستی خشونت‌آمیز است که به طور گسترده و به صورت کور انجام شده؛ مقامات از خود راضی تل‌آویو امروز بهانه زیادی برای جشن گرفتن خواهند داشت اما احتمالاً در آینده دلایل زیادی برای پشیمانی خواهند داشت.»

ترور؛ بیماری اسرائیلی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حملات سایبری صهیونیست‌ها با نتیجه معکوس» نوشت: هرچقدر هم که رژیم صهیونیستی در مورد حمله پیجری روز ۱۷ سپتامبر که با انفجارهای سایبری دیروز ادامه پیدا کرد، سکوت کند، شک و تردیدی نیست که این حملات هماهنگ که با منفجر کردن هزاران پیجر، بی‌سیم و دستگاه الکترونیکی انجام شد، کار موساد است. دو فرضیه در مورد حمله پیجری در لبنان مطرح است؛ فرض اول می‌گوید که سیستم عامل این پیجرها به گونه‌ای تنظیم شده که باعث گرم شدن بیش از حد باتری آن‌ها و انفجار شود. فرضیه دوم می‌گوید که این دستگاه‌ها در نقطه‌ای از زنجیره تأمین، چه در حین ساخت و چه در حین حمل‌ونقل، دستکاری و یک وسیله انفجاری کوچک در آن‌ها قرار داده شده است. اینکه آیا اسرائیل اندکی ماده منفجره را قبل از ارسال به حزب‌الله در پیجرها نصب کرده یا اینکه از یک حمله سایبری پیشرفته استفاده کرده است که باعث گرم شدن بیش از حد پیجرها و انفجار آن‌ها شده، نیازمند گذشت زمان است، به خصوص که غروب دیروز نیز شمار زیادی از وسایل الکترونیک در لبنان درگیر سناریویی مشابه شدند.

در حالی که لبنان با پیامدهای انفجارهای سایبری دست و پنجه نرم می‌کند و حزب‌الله به این فکر می‌کند که چطور بایستی به آن واکنش نشان دهد، جهان در فکر این است که آیا آینده جنگ‌ها به همین سمت‌وسو حرکت خواهد کرد؟ و اگر چنین است، چگونه می‌توانیم برای آن آماده شویم؟
با وجود استفاده حزب‌الله از تسلیحات دقیق و کاربرد گسترده رژیم صهیونیستی از فناوری‌های هواپایه مانند ماهواره برای هدف‌گیری فرماندهان حزب‌الله، جنگ بین اسرائیل با حزب‌الله در مقایسه با چالشی که آمریکا و چین با یکدیگر بر سر مسئله میکروچیپ‌ها دارند، تا الان جنگی نبوده که فناوری در مرکز آن قرار داشته باشد. با این حال، انفجار ۵ هزار پیجر در عرض نیم ساعت در نقاط مختلف لبنان و بخش‌هایی از سوریه که عصر چهارشنبه با انفجار بی‌سیم‌ها و وسایل الکترونیکی در نقاط مختلف لبنان ادامه یافت، نشان داد که فناوری در حال تبدیل شدن به محور جنگ‌ها است.

ترور؛ بیماری اسرائیلی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «رژیم داعش» را برگزید و نوشت: اقدام صهیونیست‌ها در منفجر کردن دستگاه‌های راداری موجود در خانه‌ها، محله‌ها، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و بازارها نه تنها به زخمی شدن شمار زیادی از اعضا و کارمندان شاغل در مؤسسات غیرنظامی وابسته به مقاومت منجر شد، بلکه باعث زخمی و شهید شدن کودکان و اعضای خانواده آنها نیز شد.

برخی محافل لبنانی و عربی، عملیات رژیم صهیونیستی در انفجار هزاران دستگاه ارتباطی در لبنان و سوریه را فراتر از نوع متعارف حملات سایبری توصیف کرده و آن را به عملیات گروه تروریستی داعش تشبیه کرده‌اند.

به فرض که رژیم صهیونیستی با مقاومت لبنان در جنگ بوده باشد اما تعمیم دادن این جنگ به غیرنظامیان لبنانی آن هم بدون اطلاع قبلی و به شکل تصادفی و نامنظم، تمام تعاریف جنگ متعارف بر اساس ارزش‌های اخلاقی یا ایدئولوژیک را درمی‌نوردد.

بر اساس اعلام مقامات رسمی لبنان، از بیش از ۴ هزار لبنانی شهید و مجروح شده در انفجارهای سلسله‌وار پیجرها و بی‌سیم‌ها، اغلب‌شان از اعضای حزب‌الله نبوده‌اند؛ این به منزله عبور از تمام خطوط قرمز حقوقی بین‌المللی است.

عبدالعزیز بن حبتور، سیاستمدار کهنه‌کار یمنی و عضو شورای عالی سیاسی این کشور، بخوبی ابعاد جهانی تروریسم عمومی را که اسرائیل آغاز کرده تشریح می‌کند. او هدف از حمله تروریستی سایبری‌- فناورانه ۱۷ سپتامبر رژیم صهیونیستی را تنها لبنان نمی‌داند. حبتور معتقد است این اقدام تروریستی، راهکاری از سوی نومحافظه‌کاران صهیونیست اسرائیل و واشنگتن برای بر هم زدن معادلات فعلی و سوق دادن کل منطقه به سمت جنگی فراگیر است.

ترور؛ بیماری اسرائیلی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «ترور؛ بیماری اسرائیلی» را برگزید و درباره تبعات ترور سایبری اسرائیل در لبنان، نوشت: نشریه فارن پالیسی نوشت: «اگرچه هیچ گروهی مسئولیت انفجار پیجرهای حزب الله را بر عهده نگرفته، اما احتمالاً عامل انجام این عملیات اسرائیل بوده است». به نوشته انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: «جنگ چند جبهه‌ای اسرائیل، نه تنها به حماس در غزه، بلکه به ایران و محور مقاومت (گروهی متشکل از نیروهای نیابتی از جمله حزب الله لبنان) گسترش پیدا کرده است. بنابراین بسیاری می‌پرسند چرا این حمله الان باید انجام بگیرد؟ آیا زمان انجام این حمله از اهمیت خاصی برخوردار است؟ به رغم هشدارهای ایالات متحده درباره اینکه انجام یک عملیات گسترده می‌تواند منجر به یک جنگ تمام عیار منطقه‌ای شود، اسرائیل گفته جلوگیری از حملات حزب الله یکی از اهداف جنگی این رژیم است. این حمله پیجری می‌تواند آغازی بر یک کارزار نظامی اسرائیل علیه حزب الله در لبنان باشد یا تنها می‌تواند یک عملیات سری جدید در چارچوب جنگ سایه طولانی بین اسرائیل و نیروهای نیابتی باشد. این احتمال نیز وجود دارد که اسرائیلی‌ها به این دلیل این عملیات را انجام داده باشند که دیگر امکان اجتناب از افشای چنین نفوذی وجود نداشته است».

به دنبال این سوالات فارن پالیسی، یدیعوت آحارونوت نیز مدعی شده فرمانده ستاد شمالی ارتش اسرائیل، مجموعه‌ای از طرح‌ها را برای انجام عملیات زمینی در لبنان به رئیس ستاد و سطوح سیاسی ارائه کرده است. این رسانه در ادامه نوشت: «مذاکرات برای انتصاب ساعر به عنوان وزیر دفاع، به دلایل امنیتی و ساعاتی قبل از عملیات لبنان متوقف شد». یدیعوت آحارونوت به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد: اقدامات اسرائیل در شمال، خطر وقوع جنگ فراگیر در کل منطقه را افزایش می‌دهد. آکسیوس در ادامه به عدم اطلاع واشنگتن از حمله روز سه شنبه اشاره کرد و به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: مقامات اسرائیلی هنگام دیدار با هوکستاین، هیچ سرنخی از آنچه در پشت پرده می‌گذشت، به او ندادند. روزنامه جروزالم پست نیز انفجار دستگاه‌های پیجر حزب الله را یک عملیات اطلاعاتی مشترک بین موساد و اطاعات نظامی دانست. کانال ۱۴ اسرائیل هم اعلام کرد «لشکر کماندویی ۹۸ از جنوب برای فعالیت تحت فرماندهی شمال تا اطلاع ثانوی جا به جا شد».

ترور؛ بیماری اسرائیلی

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «چهار پیام رشد بهاری» را برگزید و نوشت: بانک مرکزی جزئیات گزارش رشد اقتصادی بهار را منتشر کرد. براساس این گزارش، نرخ رشد اقتصادی فصلی در بهار ۱۴۰۳ بر مبنای قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵، برابر با ۳.۲ درصد بوده است. این آمار حاکی از کاهش ۱.۳و احد درصدی رشد فصلی اقتصاد در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته است. بررسی جزئیات گزارش رشد، چهار پیام مهم را گوشزد می‌کند. پیام اول این است که رشد اقتصادی در یک مسیر کاهشی قدم گذاشته است. پیام دوم این است که بخش عمده‌ای از رشد اقتصادی فصل بهار متعلق به گروه نفت و گاز بوده که این سوخت در حال کاهش است. پیام سوم آنکه روند رشد تشکیل سرمایه ثابت بیشتر از رشد اقتصادی بوده است، با این حال هنوز تا میزانی که برای تحقق رشد ۸ درصدی مورد نیاز است فاصله معناداری دارد. پیام آخر این است که با توجه به کاهش ۷.۳ درصدی مخارج دولت در فصل بهار، به نظر می‌رسد مخارج بودجه امسال رویکرد انقباضی شدیدتری در مقایسه با سال قبل دارد.

ترور؛ بیماری اسرائیلی

کد خبر 791425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.