رمزگشایی از انفجار پیجرها/ سناریوی جدید صهیونیست‌ها برای فرار از شکست

شواهد نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی در جنگی سایبری با هدف عملیات نظامی در جنوب لبنان نظام ارتباطی حزب‌الله را منهدم کرده است، این عملیات هر چند یک دستاورد نظامی برای این رژیم محسوب نمی‌شود، اما ضرورت دقت عمل و رصد اطلاعاتی پویاتر توسط محور مقاومت را برای پیشگیری از حوادث احتمالی بعدی مضاعف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رژیم صهیونیستی در جدیدترین تجاوزات خود به جنوب لبنان، اقدام به هک و انفجار هم‌زمان دستگاه‌های ارتباطی در لبنان کرد که این اقدام تروریستی به کشته چندین نفر و زخمی شدن هزاران نفر از جمله مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان شد، در همین رابطه وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که بر اثر انفجار دستگاه‌های ارتباطی و بی‌سیم در این کشور طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تاکنون ۲۶ نفر به شهادت رسیده و بیش از ۳۲۵۰ نفر زخمی شده‌اند، همچنین در پی این انفجار این دستگاه‌های ارتباطی تعدادی از آپارتمان‌ها، خودروها و موتورسیکلت‌ها نیز دچار سانحه آتش‌سوزی شدند. به نظر می‌رسد در این عملیات محدوده خاص جغرافیایی مدنظر بوده و برنامه‌ریزی دقیق فنی، اطلاعاتی و امنیتی انجام شده که رد آن را از کارخانه تا محل انبار محصولات و بالاخره توزیع پیجرها می‌توان دنبال کرد.

منابع لبنانی اذعان کردند که انفجارهای روز چهارشنبه شدیدتر بوده است. رویترز در این باره نوشته که دستگاه‌های منفجر شده در روز چهارشنبه پیجر نیستند و بعضی تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ، رادیو و حتی رایانه‌ها هم منفجر شده‌اند. کارشناسان مسائل بین‌الملل این حمله را نشانه استیصال رژیم صهیونیستی و قرار گرفتن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم در بن بست جنگ غزه و حملات محور مقاومت از هر سو دانسته‌اند و تاکید می‌کنند که این حمله می‌تواند تنش‌ها را در منطقه افزایش دهد. نکته مهم و قابل توجه این عملیات، زمان اجرای آن است. رژیم صهیونیستی در حال حاضر نیروهای خود را در نوار غزه کاهش داده است تا جایی که روز پیش از انفجار پیجرها، منطقه شمال فلسطین اشغالی به‌عنوان منطقه امنیتی درجه یک اعلام شد، بدین معنی که صهیونیست‌ها توجه خود را به جنوب لبنان معطوف کرده‌اند که نشان می‌دهد اسرائیل به احتمال زیاد درصدد حمله گسترده به جنوب لبنان است.

چرا اسرائیل به پیجرها حمله کرد؟

نیویورک‌تایمز به نقل از عاموس یادلین، رئیس سابق سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) نوشت که هدف عملیات، شاید به نمایش گذاشتن قدرت اسرائیل در مقابل حزب‌الله و به‌نوعی، افزایش بازدارندگی بوده است، البته این نشریه آمریکایی به نقل از تحلیلگران ارشد مسائل امنیتی گزارش داد: «حمله اسرائیل به لبنان هرچند موفقیت‌آمیز، اما بی‌هدف بوده است» و تاکید کرده که این حمله شرایط میدانی نبرد را تغییر نمی‌دهد.

آکسیوس هم در این رابطه نوشت: «مقامات اسرائیلی از ترس از دست رفتن توانمندی عملیاتی خود، دست به این عملیات زده‌اند» وب‌سایت عبری «واللا» هم در این رابطه روز گذشته به نقل از سه مقام ارشد آمریکایی این‌طور گزارش داد: «اسرائیل سه‌شنبه تصمیم گرفت دستگاه‌های پیجری که اعضای حزب‌الله در لبنان و سوریه حمل می‌کردند را فعال کند، چراکه نگران بود حزب‌الله در آینده نزدیک بتواند آسیب‌پذیری امنیتی را در دستگاه‌های ذکر شده کشف کند.»

پایگاه خبری آکسیوس می‌گوید: «تصمیم اسرائیل برای انفجار هزاران دستگاه پیجر در لبنان تنها یک روز پس از سفر، فرستاده ویژه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی گرفته شد. این در حالی است که این فرستاده در سفر خود به مقامات ارشد تل‌آویو درباره تشدید تنش‌ها با حزب‌الله هشدار داده بود.» این در حالی است که یک مقام آمریکایی در این باره گفته یوآف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به همتای آمریکایی خود اطلاع داد که رژیم صهیونیستی به‌زودی عملیاتی را در لبنان انجام خواهد داد، اما او از ارائه جزئیات دقیق درباره هدف یا ماهیت عملیات خودداری کرد، چراکه به نظر می‌رسد مقامات کاخ سفید تلاش دارند از طریق دیپلماتیک به این مسئله ورود کنند چیزی که وزارت خارجه آمریکا هم بر آن اذعان کرده و گفته که سیاست ما همچنان همچون گذشته است و برای حل دیپلماتیک نزاع میان اسرائیل و حزب‌الله تلاش می‌کنیم و البته تاکید کرده که «در حال جمع‌آوری اطلاعاتی از انفجارهای دستگاه‌های ارتباطی در لبنان هستیم، واشنگتن در این مسئله دخالت ندارد!»

رمزگشایی از انفجار پیجرها/ سناریوی جدید صهیونیست‌ها برای فرار از شکست

خلاءهای امنیتی پیجرها!

حمله به پیجرها در لبنان به‌عنوان یک رویداد خاص و منحصربه‌فرد در این کشور گزارش شده است. بعضی منابع اشاره کرده‌اند که این نوع حملات ممکن است با استفاده از فناوری‌های پیشرفته انجام شده باشد، اما هیچ نشانه‌ای از وقوع حملات مشابه در کشورهای دیگر یا در سطح وسیع‌تر گزارش نشده است. این حمله به‌طور خاص به پیجرهای متعلق به نیروهای حزب‌الله لبنان صورت گرفت.

به نظر می‌رسد، در حملات به پیجرهای حزب‌الله لبنان، فناوری‌های خاصی برای تعبیه دستگاه‌های انفجاری مورد استفاده قرار گرفته است. برخی کارشناسان گفته‌اند که به احتمال زیاد، مواد منفجره به‌طور مخفیانه در داخل پیجرها قبل از تحویل به حزب‌الله قرار داده شده‌اند و این عمل نیازمند نفوذ به زنجیره تأمین و دسترسی به دستگاه‌ها بوده است.

بعضی دیگر بر این باورند که انفجارها ممکن است از طریق سیگنال‌های رادیویی یا دیگر روش‌های ارتباطی فعال شده باشند. این نوع فعال‌سازی نیازمند تجهیزات پیشرفته و دانش فنی بالا است. کارشناسانی هم اختلال فرکانسی را موجب این اقدامات دانسته‌اند و گفته‌اند که مهاجمان می‌توانند با ایجاد اختلال در فرکانس‌های ارتباطی پیجرها، کنترل آن‌ها را به دست بگیرند و پیام‌های مخرب ارسال کنند که منجر به انفجار شود.

البته به اذعان برخی کارشناسان نیز حملات فیزیکی سایبری و دستکاری وسایل هم می‌تواند یکی دیگر از علل این حادثه باشد که در صورت دریافت پیام خاصی، واکنش فیزیکی همچون انفجار ایجاد می‌شود. حالا این حادثه به هر روشی که اتفاق افتاده باشد، فرقی نمی‌کند؛ مهم این است که یک برنامه‌ریزی دقیق و پیچیده برای انجام این عملیات انجام شده و حوزه مقاومت باید با رصد دقیق‌تر و موشکافانه‌تر از وقوع انواع مشابه آن جلوگیری کند.

شکست ترمیم‌پذیر حزب‌الله در جنگ الکترونیک، دستاوردی برای اسرائیل نیست

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در این رابطه می‌گوید: حمله اخیر ارتش رژیم صهیونیستی یا حمله سایبری و جنگ الکترونیکی اسرائیل علیه شبکه ارتباطی حزب‌الله لبنان یکی از پیچیده‌ترین حملات سایبری در منطقه و جهان تلقی می‌شود؛ با این حال که رژیم صهیونیستی با هماهنگی آمریکا توانستند از طریق نفوذ و آلوده ساختن تراشه‌های پیجرها و دیگر وسایل ارتباطی منفجر شده کدهایی را به پیکرهای ارسال کرده و تراشه‌های انفجاری را فعال و آن‌ها را منفجر کنند، اما حزب‌الله لبنان قادر خواهد بود که به سرعت این شبکه را ترمیم کند و از شبکه‌های جایگزین برای ارتباطات خود بهره ببرد.

وی با اشاره به انفجار بعضی از انواع دیگر وسایل ارتباطی در لبنان، اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی را در چارچوب جنگ الکترونیکی قابل تجزیه و تحلیل دانسته و می‌افزاید: در هر حال انفجار ابزار ارتباطی نمی‌تواند دستاورد نظامی برای رژیم صهیونیستی تلقی شود؛ به اعتبار اینکه رژیم صهیونیستی در طول ۱۲ ماهی که از بحران غزه می‌گذرد نتوانسته معادلات میدانی را تغییر دهد.

رمزگشایی از انفجار پیجرها/ سناریوی جدید صهیونیست‌ها برای فرار از شکست

انتقام از هایپرسونیک یمنی و ضربات دردناک حزب‌الله

کارشناس مسائل غرب آسیا به حمله اخیر انصارالله یمن با استفاده از موشک‌های هایپرسونیک به تل‌آویو اشاره کرده و می‌گوید: این حمله یمن ضربات دردناکی بر پیکره ارتش رژیم صهیونیستی وارد کرد و در ادامه حزب‌الله لبنان نیز با هدف قرار دادن شنودهای رادیویی دستگاه‌های جاسوسی ارتش اسرائیل در ارتفاعات جولان اشغالی ضربه‌ای دردناک بر پیکره ارتش اسرائیل وارد ساخت از این رو رژیم صهیونیستی قصد انتقام‌گیری دارد و با این عملیات گسترده جنگ الکترونیکی سعی کرده حزب‌الله را فلج کند.

وی تاکید می‌کند: حزب‌الله و انصارالله با ابزارهایی که در اختیار دارند، قادرند که پاسخ کوبنده‌ای به رژیم صهیونیستی بدهند از این رو به نظر می‌رسد شرایط حساس و سرنوشت‌سازی در پیش رو است و ممکن است رژیم صهیونیستی بخواهد با استفاده از ده‌ها هواپیما در آینده بار دیگر به جنوب لبنان و مراکز حزب‌الله و محور مقاومت حمله کند؛ بنابراین محور مقاومت باید با هوشمندی بالا و رصد تحرکات دشمن صهیونیست عمل کند.

مقدمه‌چینی اسرائیل برای حمله به لبنان

هانی‌زاده این اقدام رژیم صهیونیستی را نوعی مقدمه‌چینی برای حمله هوایی به لبنان ارزیابی کرده و می‌گوید: اسرائیل و به‌ویژه شخص نتانیاهو به‌دلیل شکست نظامی و میدانی در غزه و ناتوانی در تغییر معادله میدانی و فشارهایی که به‌دلیل پذیرش آتش‌بس متحمل شده است، دست به این عملیات زد تا بتواند دستاورد نظامی برای خود کسب کند اما این اقدام دستاوردی برای رژیم صهیونیستی محسوب نخواهد شد.

چرایی استفاده حزب‌الله از پیجر یا پیجو

پیجرها یا پیجوها دستگاه‌های گیرنده کوچک رادیویی هستند که بیشتر در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی محبوبیت داشتند و قادر به دریافت پیام‌های کوتاه و سیگنال‌های فراخوانی از طریق ارتباطات رادیویی بودند.

این وسایل ارتباطی به‌دلیل سادگی، قابلیت اطمینان و توانایی دریافت پیام‌ها بدون نیاز به پوشش داده‌ای گسترده و اتصال نداشتن مستقیم به اینترنت یا شبکه‌های پیشرفته، کمتر قابل ردیابی و شنود هستند. پیجرها سطح کمتری از سیگنال‌های الکترونیکی تولید می‌کنند که می‌تواند توسط سیستم‌های شنود یا جاسوسی شناسایی شود و همه این عوامل موجب محبوبیت آن‌ها در میان نهادهای نظامی و نیمه‌نظامی محبوبیت بوده است.

این دستگاه‌ها می‌توانستند در شرایط جنگی و مناطق دورافتاده که دسترسی به شبکه‌های تلفن همراه محدود است، به خوبی کار کنند، اما با پیشرفت تکنولوژی و ظهور تلفن‌های همراه پیشرفته‌، استفاده از پیجرها کاهش پیدا کرد. با این حال پیجرها قابلیت ارسال سریع و امن پیام‌های ساده را دارند که برای نیازهای فوری و تاکتیکی حزب‌الله در شرایط جنگی یا عملیاتی کافی است.

رمزگشایی از انفجار پیجرها/ سناریوی جدید صهیونیست‌ها برای فرار از شکست

نکته قابل توجه آنکه حزب‌الله با توجه به مشکلات احتمالی از این دست، به‌طور معمول دستگاه‌های الکترونیک یا رایانه را از لبنان، سوریه و کشورهای خاورمیانه نمی‌خرید و به جای آن، سراغ کشورهای دوردست‌تر می‌رفت تا احتمال آلودگی آن‌ها ضعیف‌تر یا صفر باشد. با این حال این دستگاه‌ها خریداری و با نقش‌آفرینی عناصر مرتبط با اسرائیل وارد لبنان شده است.

طبق اطلاعات اعلام‌شده توسط نیروهای امنیتی لبنان، ۲۰ گرم مواد منفجره بسیار پیچیده غیرقابل شناسایی در این پیجرها کار گذاشته شده بود که در این عملیات بر اساس سیگنال‌هایی که دریافت می‌کند، در یک زمان مشخص همه آن‌ها منفجر می‌شود.

اسرائیل به‌دنبال تشدید تنش‌ها / ‏مقاومت کمبود نیرو ندارد

علیرضا تقوی نیا، کارشناس مسائل غرب آسیا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، دلیل استفاده حزب‌الله از پیجرها را این‌طور شرح داده و می‌گوید: حزب‌الله لبنان به جای گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های بی‌سیم برای ارتباطات خود از سیستم‌های ارتباطی بسیار ساده و قدیمی همچون پیجر استفاده می‌کند، به این دلیل که قابلیت رصد، شنود و نفوذ کمتری دارند، اما این پیجرها و وسایل ارتباطی آلوده به مواد منفجره شدیدالانفجار بوده‌اند که این فاجعه را رقم زدند؛ هرچند رژیم صهیونیستی بدون عامل نفوذی و خائن داخلی در بین حزب‌الله نمی‌توانست چنین اقدامی را انجام دهد.

رمزگشایی از انفجار پیجرها/ سناریوی جدید صهیونیست‌ها برای فرار از شکست

وی ادامه می‌دهد: به هر حال ضربه اطلاعاتی و بزرگی به حزب‌الله لبنان وارد شده و اسرائیل سعی دارد قبل از اینکه جنگ را با حزب‌الله آغاز کند، این جبهه مقاومت را دچار آسیب‌های جدی و اساسی کند، اما ذکر این نکته ضروری است که به‌دلیل پیوستگی جغرافیایی سوریه و لبنان اگر ارتش اسرائیل بخواهد جنگی را علیه حزب‌الله لبنان راه‌اندازی کند، نیروهای مقاومت در شمار زیادی امکان انتقال به مرزهای رژیم صهیونیستی را دارند و مقاومت دچار کمبود نیروی انسانی نخواهد شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد اسرائیل و به‌ویژه شخص بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم نیازمند آن است که به سمت تشدید تنش در منطقه حرکت کند و بر این اساس احتمال آن وجود دارد که خواه ناخواه جنگی را طی چند هفته یا چند ماه آینده بین حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی شاهد باشیم.

به گزارش ایمنا، شواهد نشان می‌دهد که نظام ارتباطی حزب‌الله منهدم شده تا رژیم صهیونیستی بتواند عملیات نظامی خود را در جنوب لبنان به سرانجام برساند. در جنگ عراق و آمریکا هم ابتدا با بمباران همه سیستم‌های ارتباطی میان جنوب، شمال و مرکز عراق قطع شد و سپس آمریکا در کمتر از یک ماه کل عراق را به تصرف خود درآورد.

البته این عملیات را می‌توان عملیاتی چندجانبه دانست، چراکه علاوه‌بر قطع سیستم ارتباطی اهداف دیگری نیز در برداشته است. در حال حاضر بسیاری از نیروهای حزب‌الله در جنوب لبنان آسیب دیده‌اند و نزدیک به سه هزار نفر که به احتمال زیاد بیشتر آن‌ها نیروهای حزب‌الله هستند، مجروح شده‌اند. علاوه‌بر آن عملیات پیجرها موجب یک وحشت عمومی در سطح منطقه شده است، بنابراین در نگاه اول می‌توان آن را یک پیروزی نظامی بدون شلیک موشک برای رژیم صهیونیستی دانست، اما بر اساس نظر تحلیلگران ارشد مسائل بین‌الملل این آغاز ماجرا است، به‌یقین حزب‌الله به عملیات‌های تلافی‌جویانه دست خواهد زد از این رو نباید این اقدامات تروریستی را یک دستاورد برای رژیم صهیونیستی تلقی کرد.

کد خبر 791393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.