۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۰
فرش سبز بازار سرمایه برای پاییز

آخرین هفته معاملاتی بازار سهام در تابستان ۱۴۰۳ با ورود سیگنال مثبت به بازار سرمایه پایان پیدا کرد که در نتیجه آن شاخص‌های بازار در روزهای بعد مثبت تمام و فرش سبز رنگی برای پاییز هزار رنگ در بازار پهن شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آخرین هفته معاملاتی بازار سرمایه در تابستان ۱۴۰۳ با ورود سیگنال مثبت به این بازار پایان پیدا کرد که در نتیجه آن شاخص‌های بازار در روزهای بعد مثبت تمام و فرش سبز رنگی برای پاییز هزار رنگ در بازار پهن شد.

بازار سهام سومین هفته شهریور را با دامنه نوسان سه درصدی قیمت به پایان رساند و شاهد بازدهی منفی ۱.۱۸ درصدی شاخص کل بورس بود در حالی که بازدهی نمادهای کوچک و متوسط تحت عنوان شاخص هم‌وزن مثبت بود و به دو درصد رسید بر این اساس فعالان بازار امیدوار بودند که بازار سهام بتواند در هفته چهارم شهریور رشد یک‌دست تمامی نمادها همراه با تراز مثبت پول حقیقی را تجربه کند.

نگاهی به بازدهی بورس هفته چهارم شهریور ۱۴۰۳ حکایت از آن دارد که آخرین هفته معاملاتی تابستان، با بازدهی مثبت نماگرهای تالار شیشه‌ای پایان پیدا کرد و در بعد ماهانه نیز هر دو نماگر اصلی بورس در آخرین ماه تابستان، عملکردی مثبت به ثبت رساندند.

ورق معاملات از میانه هفته برگشت

با وجود شروع منفی نماگر اصلی در روزهای ابتدای هفته، از روز دوشنبه ورق معاملات برگشت و کندل هفتگی شاخص کل مثبت بسته شد، این اتفاق نشان داد که میانگین قیمت سهم‌های بزرگ بازار در این هفته افزایش پیدا کرد تا جایی که شاخص کل در مدت پنج روز کاری این هفته با افزایش ۰.۶۲ درصدی از تراز دو میلیون و ۸۴ هزار واحد در پایان هفته گذشته، به دو میلیون و ۹۷ هزار واحد در پایان بورس چهارشنبه رسید.

فرش سبز بازار سرمایه برای پاییز

وضعیت شاخص هم‌وزن متفاوت است، زیرا روند صعودی این نماگر از هفته قبل آغاز شد و شاخص هم‌وزن در این هفته با رشد بیشتر از دو درصدی به تراز ۶۸۷ هزار واحدی رسید، همچنین بر اساس معاملات آخرین ماه تابستان، بازدهی شاخص کل در شهریور در ارتفاع ۲.۸۷ درصدی ایستاد. بازدهی شاخص هم‌وزن نیز در بعد ماهانه با اختلاف، بیشتر از شاخص کل بود و در ارتفاع ۷.۵۷ درصدی ایستاد.

شیب تند خروج پول از بورس در نیمه نخست هفته

آمارها نشان می‌دهد در پنج روز معاملاتی سومین هفته شهریور، متوسط روزانه حجم معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به ۹.۰۴ میلیارد برگه سهم رسید. شایان ذکر است این رقم در روزهای یکشنبه ۱۰.۳ میلیارد برگه سهم رسیده بود. رشد حجم معاملات، میانگین ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی را نیز بالا برد؛ به‌طوری که میانگین هفتگی این رقم از سه هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان عبور کرد.

روند نزولی سهم‌های بزرگ بازار در نهایت، تراز پول حقیقی هفتگی را منفی کرد و طی پنج روز کاری ۱۲۴ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خارج شده است. این روند در سه روز ابتدایی وخیم‌تر از سایر روزهای هفته بود و بیش از ۵۷۸ میلیارد تومان پول از بورس خارج شده بود.

سرخ‌پوشی بزرگان بازار و معاملات پررونق کوچک‌ترها

نخستین روز کاری بورس در این هفته در حالی به پایان رسید که بزرگان بازار سرخ‌پوش شدند، اما کوچک‌ترها توانستند معاملات پررونق‌تری را تجربه و در محدوده سبز حرکت کنند تا جایی که در معاملات شنبه، فولاد به‌تنهایی شاخص کل را دو هزار واحد پایین کشید. ضعف نمادهای شاخص‌ساز موجب شد شاخص کل بورس با افت ۹ هزار و ۴۳ واحدی معادل ۰.۴۳ درصد عقب‌نشینی کند و در سطح دو میلیون و ۷۵ هزار و ۵۴۹ واحد قرار گیرد.

فرش سبز بازار سرمایه برای پاییز

شاخص هم‌وزن به‌دلیل تحرکات مثبت در نمادهای کوچک و متوسط افزایشی بود و با رشد ۳۰۵۲ واحدی معادل ۰.۴۵ درصد به ارتفاع ۶۷۶ هزار و ۶۱۰ واحد رسید. حجم معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی امروز رشد کرد و به ۹.۵ میلیارد برگه سهم رسید. ارزش معاملات خرد، اما همچنان در کانال سه همتی باقی ماند و رقم ۳,۷۵۶ میلیارد تومان را ثبت کرد.

در روز بیست‌وچهارم شهریور تراز پول حقیقی در سهام منفی شد و حقیقی‌ها ۱۴۸ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام خرد، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خارج کردند، همچنین ۵۳ درصد از نمادهای بازار سهام مثبت بودند و در پایان معاملات، ارزش صفوف خرید به ۱,۰۱۰ میلیارد تومان (بیش از دو برابر صف‌های فروش) رسید.

افت هر دو شاخص کل و هم‌وزن

معاملات بازار سهام در دومین روز کاری بورس بر خلاف روند روز گذشته، سهم‌های کوچک و بزرگ بازار را هم‌مسیر کرد، به‌طوری که در بورس امروز هر دو شاخص کل و هم‌وزن کاهشی بودند، همچنین حجم معاملات کاهش و میزان خروج پول حقیقی افزایش یافت.

در پایان بورس روز بیست‌وپنجم شهریور، شاخص کل با افت ۹ هزار و ۹۶۳ واحدی که معادل ۰.۴۸ درصد این شاخص است روبه‌رو شد و در سطح دو میلیون و ۶۵ هزار واحدی ایستاد، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهش پیدا کرد به‌طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان معاملات این روز هزار و ۸۴۰ واحد که معادل ۰.۲۷ درصد این شاخص است کاهش ارتفاع داد و به سطح ۶۷۴ هزار واحد رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران حجم معاملات را ۸.۶ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و ۲۵۹ میلیارد تومان نشان داد. تراز پول حقیقی در سهام در این روز، همچون معاملات شنبه منفی بود تا جایی که در پایان بورس حدود ۲۸۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

فرش سبز بازار سرمایه برای پاییز

واکنش مثبت بازار به باز شدن گره واردات خودرو

معاملات روز دوشنبه بازار سهام در حالی بسته شد که سهم‌های شاخص‌ساز بر خلاف دو روز گذشته صعودی بودند. با اعلام خبر باز شدن گره واردات خودرو در شب گذشته، شاخص صنعت خودرو در این روز مثبت شد و کارشناسان بر این باورند که هر چند آزادسازی واردات خودرو مسیری طولانی‌ست، اما این موضوع می‌تواند زمینه آزادسازی قیمت خودرو را تا حدودی فراهم و خودروسازان را به سودآوری امیدوار کند.

از سوی دیگر ولی‌اله جعفری؛ مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس نیز اعلام کرد که نامه ابطال مصوبه نرخ خوراک و سوخت صنایع پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ برای شرکت‌های پتروشیمی‌ها ارسال شده و این بدان معنا است که هزینه تولید پتروشیمی‌ها نسبت به آنچه در گذشته بود کاهش پیدا خواهد کرد و از بحران افت سودآوری این صنعت کم خواهد شد.

برگزاری نشست خبری رئیس‌جمهور در روز دوشنبه با اهالی رسانه نیز بازخوردهای متفاوتی را به همراه داشت و اهالی بازار، مثبت بودن بازار در روزهای آینده را نتیجه بازخوردهای این نشست دانستند، همچنین اظهارات وزیر اقتصاد و رئیس جدید سازمان بورس اوراق بهادار تهران در این روز درباره پیگیری منافع بازار سرمایه، برخورد با فساد و کاهش نبود قطعیت در بازار سرمایه موجب ایجاد سیگنال‌های مثبت در بازار سرمایه شد که در نتیجه آن شاخص‌های بازار در روزهای بعد مثبت تمام و فرش سبز رنگی برای پاییز هزار رنگ در بازار پهن شد. از سوی دیگر اهالی بازار سرمایه نیم‌نگاهی به سفر رئیس‌جمهوری در هفته آینده دارند و امیدوارند ادامه‌دار بودن خبرهای مثبت بتواند گزارش‌های احتمالی بد نیمه نخست سال ۱۴۰۳ شرکت‌ها از نظر سودآوری و فروش را پاک کند تا با امید به آینده بازار دوباره مورد توجه قرار گیرد.

رشد شاخص کل و سهام کوچک

در پایان معاملات روز دوشنبه بیست‌وششم شهریور شاخص کل با رشد دو هزار و ۵۱ واحدی که معادل ۰.۱ درصد این شاخص است روبه‌رو شد و در سطح دو میلیون و ۶۷ هزار واحدی ایستاد، همچنین قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز افزایش داشت؛ تا جایی که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس هزار و ۸۱۵ واحد افزایش ارتفاع داد و به سطح ۶۷۶ هزار واحد رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران در این روز، حجم معاملات را ۷.۹ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و ۴۲۵ میلیارد تومان نشان داد و تراز پول حقیقی در سهام نیز همچون روز معاملاتی گذشته، منفی بود، به‌طوری که در پایان بورس حدود ۱۴۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

جهش شاخص‌ها در روز سبز بازار

در چهارمین روز کاری بورس این هفته معاملات بازار سهام بر خلاف روزهای گذشته ارزش بالاتری داشت و نوید رونق بورس را داد و این موضوع اکثر نمادهای بازار را در مسیر صعودی قرار داد و نقشه بازار سبز شد.

در پایان بورس روز سه‌شنبه، شاخص کل با رشد ۱۶ هزار و ۵۸۶ واحدی که معادل ۰.۸ درصد این شاخص است، روبه‌رو شد و در سطح دو میلیون و ۸۴ هزار واحدی ایستاد، همچنین قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز افزایش داشت و شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس امروز شش هزار و ۹۵ واحد که معادل ۰.۹ درصد این شاخص است، افزایش ارتفاع داد و به سطح ۶۸۲ هزار واحد رسید.

فرش سبز بازار سرمایه برای پاییز

تابلو بورس اوراق بهادار تهران در این روز، حجم معاملات را ۱۰.۳ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی) را چهار هزار و ۶۴۴ میلیارد تومان نشان داد.

تراز پول حقیقی در سهام نیز برخلاف روز معاملاتی گذشته مثبت بود، به‌طوری که در پایان معاملات حدود ۳۸۲ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام تزریق شد.

۷۶ درصد از نمادها در سوی مثبت دامنه نوسان

آخرین روز معاملاتی تابستان ۱۴۰۳ با بی‌اعتنایی بورس به افزایش تنش‌های منطقه‌ای گذشت و شاخص کل ۱۲ هزار واحد رشد کرد و این روز با رشد هم‌زمان دو نماگر اصلی تالار شیشه‌ای به پایان رسید، اما آهنگ ورود پول به بازار کندتر از روز گذشته دنبال شد و با وجود افزایش تنش‌های منطقه‌ای طی اتفاقات لبنان، ۷۶ درصد از نمادهای بورسی در سوی مثبت دامنه نوسان ایستادند.

بر این اساس در پایان بورس امروز، شاخص کل با رشد ۱۶ هزار و ۹۲۳ واحدی روبه‌رو شد و در سطح دو میلیون و ۹۷ هزار واحدی ایستاد. قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز افزایش پیدا کرد، به‌طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس چهار هزار و ۹۶۳ واحد که معادل ۰.۷۳ درصد این شاخص است، افزایش ارتفاع داد و به سطح ۶۸۷ هزار واحد رسید و تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات را ۸.۹ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را چهار هزار و ۲۵۸ میلیارد تومان نشان داد.

آخرین هفته معاملاتی تابستان، با بازدهی مثبت نماگرهای تالار شیشه‌ای پایان پیدا کرد، اما روند نزولی سهم‌های بزرگ بازار در نهایت، تراز پول حقیقی هفتگی را منفی کرد

تراز پول حقیقی در سهام همچون روز معاملاتی گذشته، مثبت بود، به‌طوری که در پایان بورس حدود ۲۶ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

بر این اساس آخرین هفته معاملاتی تابستان، با بازدهی مثبت نماگرهای تالار شیشه‌ای پایان پیدا کرد، اما روند نزولی سهم‌های بزرگ بازار در نهایت، تراز پول حقیقی هفتگی را منفی کرد و طی پنج روز کاری ۱۲۴ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خارج شد که این روند در سه روز ابتدایی وخیم‌تر از روزهای دیگر هفته بود و بیش از ۵۷۸ میلیارد تومان پول از بورس خارج شده بود.

تحلیلگران معتقدند، ارزش خوب معاملات این هفته نویدبخش این نوید در بازار است که شاخص کل می‌تواند یک بار دیگر میانگین ۵۵ روزه خود را از سر راه بردارد و برای شکستن مقاومت ۲۰۰ روزه نیز خود را آماده کند.

کد خبر 791391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.