لزوم تقویت زنجیره ارزش افزوده در تولید محصولات کشاورزی گیلان

استاندار گیلان با بیان اینکه بخش کشاورزی و نقش آن در اقتصاد و اشتغالزایی با اهمیت و مهم است، گفت: زنجیره ارزش افزوده در تولید محصولات کشاورزی باید در استان تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، اسدالله عباسی امروز_چهارشنبه بیست و هشتم شهریور_ در نشست ستاد سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ استان گیلان با اشاره به ظرفیت‌های حوزه کشاورزی گیلان اظهار کرد: استان در عمده تولیدات کشاورزی جایگاه اول تا پنجم را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: گیلان در تولید انواع محصولات کشاورزی ازجمله چای و فندق رتبه اول و مرغ، برنج و کیوی رتبه جایگاه دوم و گل گاوزبان، مرکبات و ماهیان سردآبی و گرم‌آبی جایگاه خوبی را در کشور دارد.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: تولید مرغ در گیلان طی سه سال گذشته است و این میزان از حدود ۵۵۰ تا ۶۵۰ تن در روز در سال ۱۴۰۰ به هزار تن در سال جاری رسیده است.

عباسی بخش کشاورزی و نقش آن را در اقتصاد و اشتغالزایی با اهمیت و مهم برشمرد و تصریح کرد: زنجیره ارزش افزوده در تولید محصولات کشاورزی باید در گیلان تقویت شود.

وی نقش روستاییان در تامین غذای مردم و امنیت غذایی مهم دانست و گفت: ۹۰ درصد بهره‌برداران کشاورزی در روستاها فعالیت دارند و بخش عمده تولیدات کشاورزی نیز در مناطق روستایی انجام می‌شود.

استاندار گیلان تاکید کرد: افق آینده حوزه کشاورزی باید برای کشاورزان تضمین شود و زمین‌های کشاورزی نباید با تغییر کاربری‌ها از بین برود.

عباسی خاطرنشان کرد: سرشماری عمومی کشاورزی از آبان ماه امسال همزمان با سراسر کشور در گیلان برگزار می‌شود، لذا فرمانداران ضمن همکاری با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، همه ظرفیت‌ها را برای اجرای دقیق این سرشماری به کار گیرند.

محمدرضا رستمی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان نیز در این نشست حوزه کشاورزی با اهمیت برشمرد و اظهار کرد: این بخش از مهمترین حوزه‌های اقتصادی کشور و در گیلان مهمترین بخش است.

وی افزود: امنیت غذایی و سلامت جامعه در استقلال کشور و وابسته نبودن به بیگانگان نقش مهمی دارد و برای امنیت غذایی افزایش تولیدات کشاورزی مد نظر است.

رستمی با اشاره به اجرای سرشماری عمومی کشاورزی و اهمیت آن خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح در گیلان حدود یک هزار نفر از عوامل اجرایی، کارشناسان و عوامل ستادی همکاری می‌کنند.

فرشاد روشن مدیرکل دفتر حساب‌های اقتصادی مرکز آمار ایران با بیان اینکه ششمین سرشماری عمومی کشاورزی از دوازدهم آبان در سطح کشور اجرا می‌شود، افزود: فرمان اجرای سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شده است و از تاریخ شروع به مدت یک ماه به انجام می‌رسد.

وی همچنین بر ضرورت همکاری دستگاه‌ها در استان‌های کشور برای اجرای سرشماری عمومی کشاورزی تاکید کرد.

کد خبر 791367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.