مهمترین مشکل معدن‌داران، کمبود نقدینگی است

تحلیلگر بازارهای جهانی معدن و صنایع معدنی گفت: مهمترین مشکل معدن‌داران، کمبود نقدینگی است تا بتوانند به اوج صادرات محصولات معدنی بازگردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در حال حاضر فرسودگی ماشین آلات معدنی یکی از مهم‌ترین معضلات بخش معدن به شمار می‌رود و با توجه به برخورداری ایران از معادن مختلف، بارها بر ضرورت نوسازی این بخش حیاتی تاکید شده است.

در این راستا موانع و مشکلاتی در تأمین ماشین‌آلات داخلی و وارداتی وجود دارد؛ در بخش داخلی شرکت‌های بسیاری ادعای تولید ماشین‌آلات معدنی دارند در حالی که به هیچ عنوان از این توانایی برخوردار نیستند و میزان تولید ماشین‌آلات معدنی داخلی به هیچ عنوان تناسبی با نیاز صنعت ندارد؛ در واقع بر اساس برآوردهای کارشناسی تا چهار سال آینده برای نوسازی ناوگان ماشین‌آلات معدنی حداقل به ۱۵ هزار ماشین در حوزه معادن نیاز داریم.

گفته می‌شود برخی شرکت‌ها به طور عمده همان ماشین‌آلات وارداتی را مجدد در ایران مونتاژ می‌کنند و با قیمتی به مراتب بالاتر از قیمت‌های وارداتی در اختیار خریداران قرار می‌دهند. علاوه بر این بدون‌شک تأمین ارز برای ثبت‌سفارش با توجه به بالا بودن نرخ ارز از مهم‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند در واردات ماشین‌آلات نو و کارکرده مانع جدی ایجاد کند.

مهمترین مشکل معدن‌داران، کمبود نقدینگی است/ دپو ماشین آلات معدنی باعث ضرر است

کارشناسان می‌گویند با تمام حمایت‌هایی که از تولید ماشین‌آلات معدنی داخلی شده و خواهد شد، تولید داخل به لحاظ کمی و کیفی پاسخگوی نیاز کشور نیست همچنین تنوع محصولات و تجهیزات ماشینی ساخت داخل بالا نیست و حتی اگر این تنوع بالا باشد هم کفاف نیاز معادن کشور را نمی‌دهد. برای مثال وقتی درباره تجهیزاتی مانند بیل مکانیکی یا لودر صحبت می‌شود، ایران نیازمند سایزهای مختلف بیل مکانیکی برای استفاده در مقیاس‌های متفاوت معدن است. به‌عقیده معدن‌کاران، تولید ماشین‌آلات معدنی درون کشور به‌صرفه نیست و ایران برای کاهش قیمت تمام‌شده ماده‌معدنی در ابتدای زنجیره معدن، نیازمند ماشین‌آلات عمومی است که در حوزه معدن فعالیت می‌کنند که این مهم در ایران دنبال نمی‌شود و ماشین‌های عمومی در معدن‌کاری وجود ندارند و زمانی‌که شرکت‌های بزرگی هستند که تولید ماشین‌آلات فوق‌پیشرفته معدنی را برعهده دارند، تولید ماشین‌آلات در این بخش در کشور توجیه اقتصادی ندارد.

دپو ماشین آلات معدنی باعث ضرر معدن‌داران می‌شود

کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر بازارهای جهانی معدن و صنایع معدنی در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: زمانی که طول عمر ماشین آلات معدنی افزایش پیدا می‌کند بالطبع استهلاک آن‌ها زیاد می‌شود در صورتیکه بعضی از معدن‌داران به اشتباه گمان می‌کنند با دپو ماشین آلات این حوزه از سود خوبی بهره‌مند می‌شوند اما هنگامی که ماشین آلات معدن و راهسازی فعالیت نداشته باشند چون داخل سیستم هیدرولیک روغن وجود دارد و تخلیه نمی‌شود تمامی سیستم هیدرولیک خورده می‌شود و کارایی ندارد و برای تعمیر سیستم هیدرولیک به ویژه معدنی باید هزینه بالایی پرداخت کنند.

وی افزود: عمر ماشین آلات را نباید فقط بر اساس ساعت کارکرد بررسی کرد و ماشین بدون فعالیت، سرمایه نیست و در عمل مستهلک است همچنین باید ماشین آلات جدید با مصرف سوخت پایین‌تر و کارایی بالاتر از نظر ساعت کاری به کشور وارد شود تا سود مناسب برای معدن‌دار و سرمایه‌گذار را به همراه داشته باشد.

تحلیلگر بازارهای جهانی معدن و صنایع معدنی با اشاره به اینکه به تازگی پروژه‌های راهسازی و ساختمانی در کشور کمتر شده، ماشین آلات این بخش در معادن به کار گرفته می‌شوند، تصریح کرد: وزارت صمت باید واردات را تسهیل کند و حمایت از تولید داخلی داشته باشد و حمایت بیش از حد از تولید داخل باعث ضرر و زیان خریدار می‌شود زیرا بعضی از این ماشین آلات داخلی راندمان خوبی در معادن ندارند و اجازه واردات ماشین آلات داخلی را صادر کند چون که در بساری موارد قیمت ماشین آلات وارداتی کمتر از تولید داخل است حتی مونتاژی هم به ضرر است چون کشورها مونتاژ برندهای معرف را در اختیار کشورهای دیگر نمی‌گذارند.

تولید ماشین آلات معدنی در ایران به صرفه نیست

جعفری طهرانی با اشاره به اینکه تولید ماشین آلات معدنی در ایران به صرفه نیست، عنوان کرد: بعضی از شرکت ها شروع به ساخت دامپتراک کرده اند اما به گفته آن‌ها قیمت تمام شده ۲۰ درصد کمتر از ماشین وارداتی است البته باید درنظر گرفت که اینجا فقط بحث قیمت نیست و باید به کیفیت، کارکرد و برند هم توجه داشت و ساخت ماشین در داخل توجه اقتصادی ندارد.

مهمترین مشکل معدن‌داران، کمبود نقدینگی است/ دپو ماشین آلات معدنی باعث ضرر است

تحلیلگر بازارهای جهانی معدن و صنایع معدنی ادامه داد: مهمترین مشکل معدن‌داران، کمبود نقدینگی است تا بتوانند به اوج صادرات محصولات معدنی بازگردند. به علت مشوق های صادراتی در دولت های مختلف، مواد معدنی صادرات قابل قبولی داشتند و دولت چهاردهم باید در این زمینه تسهیلاتی انجام دهد و از طریق صادرات محصولات معدنی و کل زنجیره های مختلف ارزآوری خوبی برای کشور به وجود می‌آورد و مشکلات نقدینگی معادن حل می‌شود.

میانگین عمر ماشین آلات معدنی ۲۰ تا ۲۵ سال است

جعفری طهرانی با اشاره به اینکه میانگین عمر ماشین آلات معدنی ۲۰ تا ۲۵ سال است که عمر طولانی محسوب می شود، تصریح کرد: از دولت چهاردهم انتظار نداریم که ارز ارزان قیمت برای واردات ماشین آلات و تجهیزات در اختیار معادن قرار دهد اما باید با ابلاغ بخشنامه‌ای به بانک ها آن‌ها را توجیه کند تا تسهیلات خوبی به معدن داران کشور ارائه دهند که در این زمینه بانک‌هاپروانه بهره برداری معادن را قبول نمی کنند یا در برابر واردات وام دهند به همین جهت دولت باید به معدن داران پروانه ارزشمند و ارزیابی قیمتی کرد و بانک ها

وی در پایان درباره معضلات سوخت باکیفیت در کشور گفت: معضل سوخت برای ماشین آلات سنگین و سبک وارداتی وجود دارد که ماشین‌های سبک از مکمل با قیمت بالا استفاده می‌کنند اما آیا ماشین آلات سنگین می توانند از این مکمل‌ها استفاده کنند؟ ماشین سواری وارداتی باید ۵ برابر قیمت بنزین برای مکمل هزینه کند اما آیا در سوخت گازوییل داخلی امکان ترکیب مکمل های سوخت وجود دراد و آیا توجیه اقتصادی دارد؟ پس پالایشگاه ها باید مکمل بیشتری تولید کنند و مطالعات فنی و تخصصی در این رمینه انجام شود.

به گزارش ایمنا، کارشناسان حوزه معدن، افزایش تعداد ماشین‌آلات معدنی و نوسازی آن را برای توسعه حوزه معدن لازم و ضروری می‌دانند و معتقدند صرف اتکا به تولید داخل برای تامین ماشین آلات معدنی مورد نیاز کشور به طور مسلم عقب ماندگی ما را در حوزه معدن و صنایع معدنی همچون از اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی بیشتر از گذشته خواهد کرد، به‌ویژه که طبق اظهار نظر کارشناسان حوزه معدن و مسئولان حوزه معدنی توان و ظرفیت تولید داخلی ماشین آلات معدنی کوچک وجود دارد و برای تولید ماشین آلات بزرگ و متوسط یا ظرفیتی خوبی نداریم و یا ظرفیت تولید داخلی محدود است که جوابگوی نیاز داخلی نیست. بهترین راه کار برای حل این مشکل، در کنار اتکا به تولید داخل و بهره مندی از ظرفیت داخلی واردات ماشین آلات معدنی متناسب با نیاز و ظرفیت معدن کاری داخلی است.

کد خبر 791227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.