خواص زردچوبه در طب سنتی / مصرف زردچوبه برای چه افرادی مضر است؟

زردچوبه یکی از محبوب‌ترین ادویه‌هایی است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و از جمله خواص آن می‌توان به کاهش التهابات پوست و بهبود لکه‌های پوستی، کمک به لاغری، کنترل دیابت، سلامت سیستم گوارشی و تسکین درد دندان اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، زردچوبه یکی از انواع ادویه‌ها و طعم دهنده‌های بسیار پرمصرف است که از مهم‌ترین خواص آن می‌توان به خاصیت ضد درد، درمان جوش و آکنه، سلامت کبد، درمان سیاهی دور چشم، مفید برای دستگاه گوارش، درمان افسردگی و مفید برای لاغری و کاهش وزن اشاره کرد.

زردچوبه گیاهی از خانواده زنجبیل است و ریشه زرد رنگی دارد، ماده فعال اصلی زردچوبه، کورکومین (curcumin) نام دارد که خواص ضد التهابی، ضد اکسیدانی و ضد باکتریایی زردچوبه به این ماده بازمی‌گردد و اسیدهای والرینیک، فلاندرن، کاپریلیک و سابی نیل از جمله مهم‌ترین ترکیبات دیگر این ماده هستند.

خواص زردچوبه برای لاغری

یکی از خواص شناخته‌شده زردچوبه، لاغری است، زردچوبه از طریق افزایش متابولیسم، کنترل سطح قند خون و بهبود روند هضم و گوارش غذا به لاغری کمک می‌کند، البته زردچوبه به تنهایی باعث لاغری نمی‌شود و در کنار ورزش و رژیم غذایی، روند کاهش وزن را سرعت می‌بخشد.

سلامت سیستم گوارشی

بین مصرف زردچوبه و روده بزرگ ارتباط خوبی وجود دارد، زیرا زردچوبه باکتری‌های مضر روده را از بین می‌برد و باعث افزایش جذب مواد مغذی می‌شود؛ علاوه بر این، خواص ضد التهابی زردچوبه ریسک ابتلاء به بیماری‌های گوارشی التهابی مثل کولیت، گاستریت و سندروم روده تحریک‌پذیر را کاهش می‌دهد.

خواص زردچوبه برای دیابت

یکی از بزرگ‌ترین عوارض زردچوبه برای بدن که با مصرف بی‌رویه این ماده شاهدش خواهید بود، مربوط به دیابت و افزایش قند خون می‌شود، با این حال اگر به اندازه متعادل و مناسب از زردچوبه استفاده کنید، متوجه می‌شوید که این ماده سطح انسولین خون را متعادل می‌کند و در کاهش و تنظیم قند خون شما می‌تواند مؤثر واقع شود، البته توجه داشته باشید که نباید مصرف آن را بیش از حد کنید.

خواص زردچوبه برای پوست و مو

خاصیت ضد التهابی زردچوبه می‌تواند در کاهش التهابات پوست مانند جوش، آکنه و التهابات پوستی دیگر مفید باشد، این گیاه می‌تواند به تسکین قرمزی و تورم پوست کمک کند و بهبودی را تسریع بدهد، همچنین زردچوبه دارای خاصیت ضد باکتریایی است که می‌تواند در درمان عفونت‌های پوستی ناشی از باکتری‌ها مؤثر باشد، در ضمن، خواص ضد قارچی زردچوبه می‌تواند در کاهش عفونت‌های قارچی پوستی مانند قارچ پا و قارچ ناخن کمک کند.

زردچوبه می‌تواند به بهبود لکه‌های پوستی نیز کمک کند، خواص ضد اکسیدانی آن می‌تواند در مقابله با آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون پوست و کاهش تولید ملانین (پیگمانتاسیون) مؤثر باشد، این خاصیت می‌تواند در کاهش لکه‌های تیره، لکه‌های خورشیدی و علائم پیری پوست کمک کند، ماسک‌ها و پوشش‌های پوستی حاوی زردچوبه نیز می‌توانند در بهبود تنظیم چربی پوست، تقویت گردش خون و روشن‌کردن و رفع تیرگی‌های پوست مؤثر باشند.

خواص زردچوبه در طب سنتی / مصرف زردچوبه برای چه افرادی مضر است؟

عوارض مصرف زیاد زردچوبه

عوارض زردچوبه، در صورت مصرف نادرست و بی‌رویه آن ایجاد می‌شوند و عبارت‌اند از:

  • کاهش سطح آهن خون
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد معده
  • بالا رفتن قند خون
  • سنگ کلیه
  • سنگ کیسه صفرا
  • مشکلات باروری
  • خونریزی و مشکلات انعقادی
  • کاهش فشار خون
  • سردرد شدید

خواص زردچوبه در طب سنتی

زردچوبه در طب سنتی به عنوان بادشکن شناخته می‌شود و مصرف آن با غذا می‌تواند به بهبود هضم و کاهش نفخ معده کمک کند، این گیاه برای افراد مبتلا به اختلالات گوارشی و کسانی که پس از مصرف غذا دچار خستگی و نفخ می‌شوند، توصیه می‌شود.

تحقیقات نشان داده است مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم پودر زردچوبه در روز می‌تواند به بهبود سوء‌هاضمه کمک کند، همچنین، در مطالعات بالینی تجویز یک گرم زردچوبه در روز موجب تسریع در بهبود زخم معده و کاهش درد آن شده است، این گیاه برای درمان و پیشگیری از رشد بیماری‌های کولیت زخمی نیز مفید است.

مزاج زردچوبه گرم و خشک است و از مهم‌ترین خواص زردچوبه رفع گرفتگی‌های کبد است؛ اگر در غذایی که زردچوبه به کار رفته است آبلیمو نیز اضافه شود، برای درمان کبد چرب بسیار مفید است؛ جویدن این گیاه در دهان برای تسکین درد دندان مفید است، البته اگر کمی تفت داده و به صورت گرم و نرم شده استفاده شود.

ذرات گرد این گیاه برای خشک کردن زخم‏‏‌ها و رفع درد ورم آنها، مفید است‬ و کوبیده آن (پودر زردچوبه) جهت جلوگیری خون‌ریزی زالو به کار می‌رود، بستن زردچوبه به محل ورم‌ها باعث کاهش درد آن و تحلیل ورم می‌شود و مصرف مناسب آن برای تقویت چشم مفید است.

مصرف زردچوبه برای چه افرادی مضر است؟

  • بیماران با سابقه سنگ کیسه صفرا
  • مبتلایان به زخم معده
  • مبتلایان به بیماری‌های قلبی
  • افراد گرم مزاج

خواص زردچوبه برای درمان کبد چرب

کبد چرب به دلیل افزایش چربی خون و همچنین مصرف غذاهای چرب و حتی نوشیدنی‌های الکلی رخ می‌دهد، این بیماری می‌تواند بسیار خطرساز باشد و یکی از مهم‌ترین خواص زردچوبه برای بدن مربوط به کنترل کردن میزان چربی خون و درمان علائم کبد چرب توسط این ماده است، اما توجه داشته باشید که نباید در مصرف این ماده زیاده روی کنید، زیرا امکان افت فشار خون و کاهش شدید چربی را در پی خواهید داشت.

کد خبر 791167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.