اینجا ایده‌ها، رنگ واقعیت می‌گیرد

وارد حجره می‌شوم و می‌بینم که تمام اعضای گروه، بر سر میزی که بالای آن نور و پروژکتور و کنار آن لپ‌تاپ است جمع شده‌اند و به یک شی حالت می‌دهند و با هر حرکتی از آن عکس می‌گیرند تا آن موجود غیر زنده را با کمک جلوها و… زنده کنند و انیمیشن خود را بسازند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حوالی ظهر است و در یکی از حجره‌های خانه مشروطیت صداهای زیادی می‌آید، اما نور و روشنایی نمی‌بینیم؛ این روزها اینجا تبدیل به پاتوقی برای نوجوانان فیلم‌ساز سراسر کشور شده حال و هوایی متفاوت به خود گرفته است.

وارد حجره می‌شوم و جلوتر که می‌روم، می‌بینم که یک گروه پسرانه داخل هستند و همه آن‌ها بر سر میزی که بالای آن نور و پروژکتور و کنار آن لپ‌تاپ است جمع شده‌اند و به یک شی‌ای فرم و حالت می‌دهند و با هر حرکتی از آن عکس می‌گیرند تا آن موجود غیر زنده را با کمک جلوها و… زنده کنند و انیمیشن خود را بسازند؛ روحیه، انگیزه، فکر و ایده‌های این تیم خیلی متفاوت و جالب است و می‌توان گفت که از شخصیت‌شان می‌توانیم متوجه شویم که انیمیشن باز هستند و عاشقانه آن را دوست دارند.

در همین موقعیت تصمیم گرفتم به سراغ مربی تیم یعنی مهدی خرمیان بروم و گفت‌وگویی داشته باشم و بیشتر با تیم‌شان آشنا شوم؛ مهدی خرمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: این سومین دوره‌ای است که به‌عنوان مربی در المپیاد حضور دارم و از آنجایی که تجربه مسئولان و ما هرساله بیشتر می‌شود، به نظرم المپیاد نیز هر سال بهتر و رو به صعود پیش می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: گروه انیمیشن امسال خیلی عالی، با انگیزه، با انرژی و با سابقه هستند و می‌توان گفت که در المپیاد در حال تکمیل تجربیات هستیم و لازم نیست از نقطه صفر شروع کنیم.

مربی هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با بیان اینکه نوجوانان با انگیزه هستند و این انرژی را به ما انتقال می‌دهند و ما نیز سعی می‌کنیم همین را به آن‌ها برگردانیم، تصریح می‌کند: خوشبختانه نوجوانان خیلی با انگیزه و پر هیجان هستند، فکر و ایده‌های بزرگ دارند اما متأسفانه به دلیل شرایط، امکانات و زمان کمی که داریم نمی‌توانیم این ایده‌ها را به صورت عملی و تولید فیلم در بیاوریم و باید خلاصه کنیم تا فیلم را در این بازه مشخص شده آماده و تحویل دهیم.

وی می‌افزاید: برگزاری چنین المپیادها و رویدادهایی باعث ایجاد انگیزه و تشویق بچه‌ها می‌شود؛ چراکه نوجوانان در این سن نیازمند تشویق و دیده شدن هستند و همین دیده شده باعث ایجاد انگیزه در آن‌ها می‌شود.

خرمیان می‌گوید: حتی برای کسانی که نتوانستند در این دوره از المپیاد حضور یابند انگیزه‌ای می‌شود که بیشتر تلاش کنند و سال آینده چیزی بسازند و برای داوری ارسال کنند تا انتخاب شوند و به اینجا بیایند؛ بنابراین فکر می‌کنم المپیاد می‌تواند برای قشر نوجوان و کسانی که می‌خواهند کار فیلم‌سازی را شروع کنند یا شروع کرده‌اند یک انگیزه خوب باشد.

وی اظهار می‌کند: عدم وجود گروه دخترانه انیمیشن یکی از اشکالات المپیاد است چراکه مطمئناً کارهایی ارزشمندی با سطح کیفی خوبی وجود داشته که آن‌ها نیز قبول شوند؛ در همین راستا برای سال‌های آینده، راهکار می‌تواند این باشد که یک گروه پسرانه و یک گروه دخترانه شکل بگیرد تا حق گروهی ضایع نشود و همه بتوانند از شرایط استفاده کنند، چراکه چنین رویکردی شاید باعث دلسردی شود.

مربی هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران ادامه می‌دهد: فیلم سینمایی و فیلم‌سازی بدون انیمیشن معنا ندارد چراکه هر فیلم معمولی‌ای نیز نیازمند جلوه‌های ویژه، تأثیر رنگ، افکت و… است.

وی تصریح می‌کند: باتوجه به دنیای امروز و پیشرفت تکنولوژی، همه شبکه‌های اجتماعی، مجازی، تلویزیونی و… نیازمند خوراک هستند که بخش عظیمی از این خوراک وابسته و نیازمند به انیمیشن است و این نیازمندی هر روز بیشتر می‌شود.

خرمیان با اشاره به اینکه ظرفیت و قابلیت فعالیت در حوزه انیمیشن در ایران وجود دارد، می‌افزاید: از آنجایی که انیمیشن از لحاظ صنعتی گران است نیازمند حمایت هستیم و امیدواریم مدیران فرهنگی توجه ویژه‌تری داشته باشند چراکه انیمیشن به راحتی قابل ساخت نیست، به طوری که برای ساخت یک الی دو و حتی ۵۰ دقیقه انیمیشن نیازمند امکانات، تیم و نیروی انسانی متخصص هستیم؛ و در کشور ما نیز نیروهای جوان و حرفه‌ای وجود دارد.

اینجا ایده‌ها، رنگ واقعیت می‌گیرد

المپیاد فیلم‌سازی رزومه‌ای برای آینده است

در ادامه به گفت‌وگو با نوجوانان تیم پرداختیم و علی عباس برهانی از تهران اظهار می‌کند: به کمک رویدادی دیگر به این المپیاد معرفی شدم، انیمیشن تولیدی خود را ارسال کردم و منتخب شدم.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های پدرم در سینما موجب شد از این حرفه خوشم بیاید، ادامه می‌دهد: از کودکی دوست داشتم اسباب بازی‌های خود را زنده کنم و در همین راستا از تکنیک استاپ موشن استفاده کردم؛ در حالی که نمی‌دانستم چنین چیزی وجود دارد، عکس می‌گرفتم و پشت سر هم می‌گذاشتم و بعد بیشتر با این حوزه آشنا شدم و به صورت جدی وارد این کار شدم.

شرکت کننده هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با بیان اینکه حضور استاد خوب، تجهیزات، گروه‌بندی، پذیرایی و… از نقاط قوت المپیاد است، تصریح می‌کند: خوشحالم در اینجا با افرادی مثل خودم که علاقه، سلیقه و کارشان با من یکی است فعالیت می‌کنم؛ همچنین آشنایی با لهجه و اخلاقیات دوستان سایر شهرها برایم لذت‌بخش است.

وی می‌افزاید: این المپیاد می‌تواند رزومه سینمایی خوبی برای ادامه فعالیت‌های ما در حوزه سینما و گزینش آن باشد.

المپیاد فرصتی برای رشد گروهی است

همچنین محمد یعقوبی از مشهد با بیان اینکه تعریف المپیاد را شنیده بودم و دوست داشتم در آن شرکت کنم، اظهار می‌کند: از کودکی به انیمیشن علاقه‌مند بودم و در همین راستا چند سالی است که فعالیت خود را آغاز کرده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: در المپیاد فیلم‌سازی کارگروهی خوبی اتفاق افتاده است چراکه همه همدل و همراه می‌خواهند یک کار واحد را به نتیجه برسانند و خودخواهی‌ها کنار گذاشته شده و بچه‌ها دارند برای یک هدف تلاش می‌کنند.

شرکت کننده هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با اشاره به اینکه تجربیات، ارتباط با اساتید و نوجوانان می‌تواند شبکه‌سازی خوبی را برای ما داشته باشد، تصریح می‌کند: المپیاد فیلم‌سازی نسبت به سایر جشنواره‌ها خیلی خوب، کامل و حرفه‌ای در حال برگزاری است؛ اما در بحث انتخاب آثار نقاط ضعیفی وجود دارد که قطعاً در آینده بهتر خواهد شد.

اینجا ایده‌ها، رنگ واقعیت می‌گیرد

المپیاد فرصتی برای ارتباط‌گیری وسیع است

سید علی موسوی از مشهد اظهار می‌کند: در المپیاد اساتید خوب، محیط مناسب، تیم‌های حرف‌هایی و نوجوانانی که در آینده با آنها همکاری هستم حضور دارند و این خیلی خوب است.

وی ادامه می‌دهد: از کودکی به اسلوموشن علاقه‌مند بودم و زمانی که کلاس ششم یک خبر از شبکه خبر درباره پشت صحنه بره ناقلا دیدم بیشتر علاقه‌مند شدم که بفهمم چطور اسلوموشن ساخته می‌شود؛ و همین شد که از آنجا کار خود را آغاز کردم و اکنون خوشحالم که اینجا هستیم.

شرکت کننده هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران تصریح می‌کند: دوست ندارم از اینجا بروم چراکه حس و حال خوبی دارد، کار خوب پیش می‌رود و بچه‌ها حرف من را می‌فهمند و حرفه‌ای و تخصصی پیش می‌روند.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات خیلی خوب و کافی بودند، می‌افزاید: در این المپیاد علاوه‌بر رزومه با افراد زیادی آشنا و دوست می‌شویم که در آینده می‌توانیم کارهای وسیع‌تری را باهم پیش ببریم.

به گزارش ایمنا، سینما بدون انیمیشن معنا ندارد و هر روز این نیازمندی بیشتر خواهد شد، در همین راستا باید به انیمیشن توجه بیشتری شود چراکه در دنیای امروز چنین محتواهایی اثر بسزایی بر مخاطبان و جذب آن‌ها دارد؛ هرچه کیفیت انیمیشن و جلوه‌های ویژه فیلم بهتر باشد، قطعاً می‌تواند اثرگذاری بیشتر و مخاطبان زیادی را نیز جذب کند، چراکه دنیای امروز دنیای دیجیتال و رشد اقتصادی سینما است.

گزارش از: زهراسادات سلطانی

کد خبر 791160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.