چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساخت چهار سینمای کودک و نوجوان در استان و رشد ۱۰۰ درصدی عضویت در کانون و تقویت زیرساخت‌ها از جمله اقدامات مهم انجام شده‌است و برای رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند همکاری مسئولان و خیران هستیم.

سلیمان شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: کانون بر اساس اهداف و مأموریت‌های شورای انقلاب اسلامی برای تولید، عرضه خدمات و محصولات فرهنگی به کودکان و نوجوانان تأسیس شده است و اکنون از عمر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نزدیک به نیم قرن می‌گذرد.

وی افزود: کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی مؤثر بدون شک یک شاخص مهم برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی به شمار می‌روند و رسالت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توجه به جامعه هدف و ایجاد زیرساخت‌ها در مناطق کم‌برخوردار است.

تقویت فعالیت‌های هنری و ادبی راه مقابله با آسیب‌های اجتماعی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: اَبَر مسئله استان کهگیلویه و بویراحمد آسیب‌های اجتماعی در زمینه کودکان و نوجوانان است و یکی از مهم‌ترین راه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی تقویت فعالیت‌های ادبی و هنری کودکان است.

وی تصریح کرد: قرار شد ۱۱ سال پیش مرکز فرهنگی هنری مادوان به عنوان مرکز ثقل آسیب‌های اجتماعی استان احداث شود اما طرح آنقدر لنگ لنگان پیش رفت که در این سال‌ها تنها ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و کار به نحوی رها شده بود.

شهبازی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی این طرح فرهنگی آموزشی مادوان از سال ۱۳۹۱ آغاز شده است، اعتبار موردنیاز برای ساخت مرکز فرهنگی، هنری مادوان افزون بر سه میلیارد ریال تعیین شده بود و قرار بود نیمه سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: از لحاظ عمرانی این طرح به پایان رسیده و اکنون تجهیز آن در حال انجام است و در آینده نزدیک افتتاح می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرکز فرهنگی و هنری مارگون نیز حدود پنج سال در تعطیلی و رکود به سر می‌برد و حتی به دلیل کمبود نیرو اجاره داده شده بود.

وی تصریح کرد: این مرکز به مخروبه‌ای تبدیل شده بود که اکنون کار تجهیز و شاداب‌سازی آن انجام شده و به‌زودی بهره‌برداری می‌شود.

چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد

ارائه خدمات به ۲۵۰۰ دانش‌آموز با تدوین طرح فرهنگی کانون و عشایر استان

شهبازی خاطرنشان کرد: طرح فرهنگی کانون و عشایر تدوین شده‌است و به دو هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز عشایری استان در مناطق محروم خدمات فرهنگی، هنری و مهارتی ارائه می‌شود.

وی افزود: این طرح در کشور مورد استقبال مسئولان کانون قرار گرفت و حتی به دیگر استان‌ها هم پیشنهاد داده شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح کانون و روستا تدوین شد و در ۸۰ روستای استان خدمات فرهنگی و هنری ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: این طرح در مناطق محرومی همچون دیشموک، بهمئی و ممبی و سایر نقاط برای نخستین‌بار اجرایی شده‌است.

اجرای طرح «کام» در کهگیلویه و بویراحمد

شهبازی خاطرنشان کرد: طرح کام (کانون، اولیا و مدرسه) با عنوان طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز در استان و کشور مورد استقبال قرار گرفت و قرار است در این طرح هم‌افزایی بین خانواده، مدرسه و کانون اتفاق بیفتد.

وی افزود: در راستای طرح «کام»، استانداری مناطق آسیب‌پذیر را تعیین کرده است و ۲۰ برنامه با تریلی سیار در این مناطق برگزار کردیم.

چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد

راه‌اندازی ۴ سینمای کودک و نوجوان در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از چالش‌های اساسی در حوزه کودکان و نوجوانان نبود زیرساخت‌های فرهنگی متناسب با نیاز این قشر در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی تصریح کرد: قرار است تا ۹ ماه آینده با کمترین هزینه و تغییر کاربری‌ها چهار سینمای کودک و نوجوان در شهرهای یاسوج، سی. سخت، گچساران و لنده راه‌اندازی شود.

شهبازی خاطرنشان کرد: میزان اعتبار پیش‌بینی شده برای ایجاد چهار سینمای کودک و نوجوان در استان ۴۰ میلیارد ریال است.

وی افزود: زمانی که زیرساخت‌های فرهنگی لازم در شهرها وجود نداشته باشد، کافه‌ها پاتوق کودک و نوجوان می‌شود و از سوی دیگر باید سبک تربیتی خانواده‌ها بازنگری شود.

چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۷۰ درصد آسیب‌های اجتماعی محصول سه رفتار خانواده شامل مقایسه کردن کودک و نوجوان خود با دیگران، قضاوت کردن و تحقیر کردن است.

بهره‌مندی ۱۱ مرکز ثابت استان از مزایای طرح شاداب‌سازی

وی تصریح کرد: فضای فیزیکی مراکز فرهنگی هنری استان در سال ۱۴۰۳ متناسب با نیاز مخاطبان و مربیان شاداب‌سازی شده‌است.

شهبازی خاطرنشان کرد: این شاداب‌سازی و تجهیز مراکز فرهنگی هنری به رشد خلاقیت و پرورش استعدادها و مسائل فرهنگی تربیتی کودکان و نوجوانان کمک می‌کند و این طرح با هدف ایجاد امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری و ذوقی و همچنین کمک به شکوفایی استعداد این قشر براساس ارزش‌ها و تعلیم و تربیت اسلامی است.

وی با بیان اینکه ۱۱ مرکز فرهنگی هنری ثابت استان کهگیلویه و بویراحمد به کولرگازی و فوتبال دستی تجهیز شدند، افزود: طرح شاداب‌سازی از فروردین سال‌جاری آغاز و تمام مراکز ثابت استان از این طرح بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: دستگاه‌های فرهنگی استان به دلیل نبود یک نقشه راه واحد هر کدام در زمینه آسیب‌های اجتماعی به صورت جزیره‌ای اقدام می‌کنند.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات کانون تدوین طرح جامع برای ایجاد هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی استان است.

شهبازی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون طرح‌های زیادی برای کاهش آسیب‌ها در جامعه توسط دستگاه‌های اجرایی ارائه شده اما در اجرا با ضعف مواجه هستند.

شهبازی خاطرنشان کرد: برای نمونه امروزه بی در و پیکری شبکه‌های اجتماعی خطری جدی برای نسل کودک و نوجوان به‌شمار می‌آیند که حتی در موارد بسیاری منجر به خودکشی این قشر شده‌است.

وی افزود: زمانی که تولید محتوای غنی در شبکه‌های مجازی نداشته باشیم آسیب‌های جدی در کمین کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد.

رشد ۱۰۰ درصدی اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۲ هزار کودک و نوجوان استان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد هستند و این تعداد اعضا نسبت به سال گذشته رشد ۱۰۰ درصدی داشته‌اند.

چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد

وی تصریح کرد: مطالعه کتاب یکی از نیازهای اساسی جامعه است و می‌توان اعلام کرد که در این استان میزان امانت کتاب نیز در مراکز کانون رشد ۱۰۰ درصدی داشته‌است.

شهبازی خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌های مهارتی و تربیتی با رشد بسیار مطلوبی مواجه بوده‌است و تلاش شده هر برنامه‌ای که در استان برگزار می‌شود پیوست فرهنگی داشته باشد.

وی افزود: هم‌اکنون یک هزار و ۹۰۰ زبان‌آموز در شهرهای گچساران و یاسوج در کانون زبان این شهرها در حال فراگیری زبان انگلیسی هستند و با توجه به استقبال خوب دانش‌آموزان تعدادی هم پشت نوبتی وجود دارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: قرار است دو مرکز کانون زبان در شهرهای باشت و دهدشت هم در آینده نزدیک راه‌اندازی شود.

خیرین به کمک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیایند

وی تصریح کرد: جای کمک خیران در ساخت و تجهیز کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خالی است و در واقع خیر کانون‌ساز نداریم تا زیرساخت‌های فرهنگی و هنری بیشتری ایجاد کنیم.

شهبازی خاطرنشان کرد: نیاز است نگاه خیران تغییر پیدا کند و کارهای فرهنگی و هنری و ساخت و تجهیزات کانون‌ها در تمام مناطق محروم استان توسعه پیدا کند، چرا که کمک به گستردگی فعالیت‌های کانون در کنار مدرسه‌سازی، تأثیر بسیار زیادی در عرصه فرهنگ و هنر و تربیت فرزندان دارد.

چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد

وی افزود: انتظار داریم خیران برای پوشش گسترده فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مناطق شهری، روستایی و عشایری استان، یاری‌گر ما باشند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از نویسندگان کودک و نوجوان دعوت می‌کنیم که آثارشان را نزد کانون پرورش فکری بیاورند و این افراد شناسایی شوند، زیرا معتبرترین انتشارات در کشور مربوط به کانون است.

وی تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هر استانی باید صرفاً دغدغه فرهنگی داشته باشد، از سوی دیگر وجود پیوست اقتصادی و رسانه‌ای در کانون می‌تواند آن را به قدری ارتقا دهد که جز دستگاه نخست فرهنگی استان باشد.

شهبازی خاطرنشان کرد: چنانچه رسانه به تعقیب فعالیت‌های کانون بپردازد، سبب رشد این دستگاه فرهنگی می‌شود و نقدها می‌تواند کارساز باشد.

وی افزود: با وجود کارهای انجام شده هنوز خود را در اول راه می‌دانیم و از طرفی کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار با استعداد هستند و باید بستر را برای رشد آنها فراهم کنیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم‌اکنون ۲۱ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این استان فعالیت دارد که در این کانون‌ها آموزش‌هایی مانند مهارت‌های زندگی، قصه‌گویی، امانت کتاب، معرفی کتاب، شعرسرایی، داستان‌نویسی، نوشتن خلاق، خوشنویسی، نمایشنامه‌نویسی و سفالگری ارائه می‌شود.

کد خبر 791040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.