به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گزارشی منتشرشده در ماه گذشته نوجوانان بریتانیایی را در لیست افرادی با کمترین تجربه شادی در سراسر اروپا معرفی و اعلام کرد ۲۵.۲ درصد از نوجوانان ۱۵ ساله در بریتانیا رضایت پایینی از زندگی را در مقایسه با میانگین اروپایی ۱۶.۶ درصد گزارش کردهاند. در این گزارش نوجوانان هلند شادترینها اعلام شدند و تنها ۶.۷ درصد از آنها رضایت کمی از زندگی را گزارش کردند. با این حال مقایسه مواردی همچون رضایت از زندگی میان کشورها و فرهنگها بسیار دشوار است.
هلندیها برای سالها و در نظرسنجیهای متعدد از جمله سازمان جهانی بهداشت و یونیسف، امتیاز بالایی در زمینه «کودکان شاد» کسب کردهاند و بسیاری از جوانان این کشور بهوضوح روحیهای خوب با سطوح قابل تحسینی از آزادی و مسئولیت دارند، با این حال مطالعات حاکی از تعداد رو به رشد کودکان در مدارس ویژه هلند با تشخیصهایی همچون اختلال کمتوجهی-بیشفعالی (ADHD) و اوتیسم است که در نظرسنجی حاضر مورد بررسی قرار نگرفته و قرار است برای نخستین بار در سال ۲۰۲۵ بخشی از این قبیل مطالعات باشد.
در حال حاضر نسبت کودکان ثبتنامی در مدارس ویژه هلند بهویژه کودکان مبتلا به ADHD و اوتیسم، به رکورد ۳.۲ درصد رسیده و بخش کوچک مدارس خصوصی این کشور رشد کرده است.
از سوی دیگر توجه بیش از حد به بالا بودن همیشگی نمرات برای دانشآموزان هلندی نیز با افزایش تمایلات اخیر برای آزمایش و ارزیابی در این کشور کوچک، ناراحتکننده بهنظر میرسد. با کاهش شدید نمرات در سطح سواد و ریاضیات، تستهای استاندارد ارائهشده توسط شرکتهای تجاری شاهد افزایش بوده است. بسیاری از مدارس ابتدایی هر سال چندین آزمون رسمی از کودکان میگیرند و بعضی از مدارس متوسطه سه هفته کامل در سال را صرف گرفتن آزمون میکنند. سازمانهای بهداشت عمومی گزارش دادهاند که سطح استرس نوجوانان هلندی بهشدت در حال افزایش است.
به این ترتیب بعضی از معلمان و محققان اجتماعی، به دور از تصویر شادی فراگیر هلند، معتقدند کل سیستم دستور زبان هلندی نابرابری اجتماعی را گسترش میدهد و استرس امتحانات پایان دوره ابتدایی ممکن است به نوعی کودکآزاری تبدیل شود.
از سوی دیگر در هلند معلمان کافی برای پوشش دادن همه کلاسها وجود ندارد و در نتیجه صنعت بزرگی در تدریس خصوصی پدید آمده است که همه والدین توانایی استفاده از آن را ندارند. به این ترتیب سال گذشته بعضی از مدارس ابتدایی تعطیلات هفتگی را اضافه کردند و بیش از ۲۵ درصد از دروس قانونی در بعضی از مدارس متوسطه حذف شد.
در همین حال بازرسی نشان داد که حتی قبل از دوران کووید -۱۹ شکاف بین کودکان راضی و ناراضی در حال افزایش بوده است. کودکان مبتلا به مشکلات ناشی از کرونا نیز پس از همهگیری با معضلهای بیشتری مواجه شدند و مشکلات سلامت روان میان آنها در حال افزایش است.
نگرانکنندهترین بحثهای روانشناسی کودکان زیر ۱۸ سال هلندی در دوران پساکرونا نیز در مورد اتانازی است، چراکه بعضی از کودکان هلندی که به دلیل مراقبتهای ضعیف کرونایی آسیب دیدهاند، اکنون به پزشکان التماس میکنند که به آنها کمک کنند تا بمیرند. این میزان از نارضایتی حتی پیش از آگاهی کودکان از ناتوانی برای خرید خانه و تشکیل زندگی مشترک در سالهای پیش رو بهدنبال بحرانهای موجود گزارش شده است.
با توجه به این دادهها میتوان گفت که لزوماً همه بچهها در شادترین نقطه جهان شاد نیستند. آنها تنها ممکن است انتظارات و معیارهای متفاوتی از زندگی داشته باشند.
نظر شما