تنها ۱۷ شرکت دانش‌بنیان حوزه کشاورزی از روش آبیاری نوین استفاده می‌کنند

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با بیان اینکه با این تکنولوژی درصدی از مشکلات در حوزه آبیاری رفع خواهد شد، گفت: حدود ۱۰۰ مزرعه که شامل ۱۰ هزار هکتار می‌شود دارای آبیاری هوشمند است و تنها ۱۷ شرکت دانش‌بنیان با این روش کار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، صفدر نیازی‌شهرکی بعد از ظهر امروز _سه‌شنبه بیست‌وهفتم شهریور_ در گردهمایی سالانه اعضای هیئت علمی و پژوهشگران بخش‌های پژوهشی که در سازمان تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در کرج در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مهمترین وظایف وزارت جهاد ارتقای بهره‌وری و امنیت غذایی است که این امر نیاز به هدف‌گذاری دارد.

وی افزود: مشکل اساسی منابع آبی است و در حال حاضر تنش بسیاری در حوزه‌ی آبی کشور وجود دارد و از طرفی هر روزه نیاز آبی در کشور بالا می‌رود که در این مورد باید بهره‌وری افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با بیان اینکه بهره‌ وری ۳ شاخص دارد، ادامه داد: اصلی‌ترین شاخص‌ها شامل به زراعی که مدیریت بر مزرعه، شخم، بذر است و دیگری، به نژادی که در حوزه تحقیقات است و در ارقام خشکی و ژن گیاه کار می‌کند و دیگری در حوزه آب و خاک است.

شهرکی به اقدامات انجام شده در حوزه آب و خاک اشاره کرد و گفت: خاک باید مناسب باشد تا محصول خوبی به بار آید و مجموعه اقداماتی که باید انجام دهیم در القا راندمان آبیاری است.

وی با تاکید بر اینکه بحث هوشمندسازی آبیاری مهم است، گفت: این روش بررسی اقلیم، دما، سرعت آب، میزان انرژی خورشید و پارامترهایی که درون خاک و طول رشد گیاه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با بیان اینکه با این تکنولوژی درصدی از مشکلات در حوزه آبیاری رفع خواهد شد، گفت: حدود ۱۰۰ مزرعه که شامل ۱۰ هزار هکتار می‌شود دارای آبیاری هوشمند است و تنها ۱۷ شرکت دانش‌بنیان با این روش کار می‌کنند و بحث آبیاری هوشمند باید جدی گرفته شود.

شهرکی خاطرنشان کرد: بخشی از محصولات کشور در خاک‌هایی کشت می‌شوند که عملکرد بالایی ندارند و مصرف آبی بالایی دارند از این‌رو باید یا خاک را حاصلخیز کنیم یا منابع آبی را در اختیار خاک‌های حاصلخیز قرار دهیم که در باید الگوی کشت دیده شود.

وی در ادامه افزود: الگوی کشت باید دید کدام محصول در کجا و به چه میزانی و با چه عملکردی باید کشت شود که بالاترین عملکرد را داشته باشیم که این بحث خاک‌شناسی در الگوی کشت دیده شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک در ادامه گفت: در قانون که در سال ۹۸ ابلاغ شد دولت ظرف ۵ سال نقشه‌های مطالعات خاک‌شناسی کشور را تهیه کند، همچنین حاصلخیزی خاک را مورد توجه قرار دهند.

شهرکی با اعلام اینکه برای حاصل‌خیزی خاک تفاهم‌نامه‌ایی نوشته شده تا ۵۰ درصد کشاورز و مابقی دولت پرداخت شود، افزود: سالیان سال بخش کشاورزی محکوم به کاهش بهره‌وری آب است، زمانی می‌توانیم این انتقاد را داشته باشیم بدانیم چه میزان آب در اختیار کشاورزان باید قرار داد.

نیازی شهرکی با اشاره به اینکه کل آبی که در اختیار بخش کشاورزی قرار داده می‌شود باید حجمی و مشخص باشد، افزود: در بخشی از چاه‌ها از موتورهای هوشمند به هزینه خود کشاورز استفاده می‌شود، مانند خراسان رضوی که بالای ۹۰ درصد به این موتورهای شمارشگر متصل شده است، اما منابع آبی ما فقط چاه‌ها نیستند.

وی با بیان اینکه در کشور سرمایه‌گذاران بسیار خوبی داریم، گفت: هنر این است چگونه بتوانیم سرمایه‌گذاران را به بخش کشاورزی هدایت کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک اضافه کرد: در سال حدود ۱۴۷ همت نیاز داریم تا بتوانیم عملیات زیرساختی آبی و خاک را انجام دهیم باید به سمت جذب سرمایه گذاران خصوصی باشیم.

شهرکی در پایان به بخش جذب اعتبارات درز این حوزه اشاره کرد و گفت: حدود ۴ هزار و پانصد میلیارد تومان اعتبار به وزارت جهاد کشاورزی بابت پروژه‌های قنوات، آب بندها و … اختصاص داده شده بعد از شهریور طبق سنوات گذشته اختصاص پیدا خواهد کرد.

کد خبر 790910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.